Android vanilla

Diskussion i 'Allmänt' startad av adamnyberg, 6 okt 2010.

1. adamnyberg

adamnyberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Varför kan man inte bara ha orginalkällkoden till android i sin mobil? Då skulle man ju kunna uppdatera sin mobil i samma takt som android uppdateras.
    Jag fattar ingenting :P haha

mvh
    adam

2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

För att i AOSP (Android Open Source Project) finns inte drivrutiner för din hårdvara, dessa är det telefontillverkarna som gör.
    Däremot finns det till en del telefoner Custum ROMs som är baserade på AOSP, men tillagda drivrutiner och bibliotek.

3. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kortfattat kan man säga att varje operativsystem baserat på Android är skräddarsytt för just telefonens hårdvara. Du kan alltså inte installera ett android-os från en sony ericsson telefon på en samsungtelefon.

4. kapten.nilu

kapten.nilu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

men vore det inte då önskvärt ur både hårdvaru utvecklarnas och konsumentens synpunkt att kunna erbjuda en så ren version av android som möjligt så snabbt som möjligt?
    Alltså min tanke är att när utvecklarna hos respektive fabrikör fått igång basic vanilla android pusha ut den som en möjlighet till slutkonsumenten, innan de går vidare med att lägga till all sin egen skit som ingen vettig människa ändå vare sig vill ha eller använder(utläses timescape, sense och gud vet vad mer)

Således kan de snabbt tillfredställa den klagande geekmassan som tvingas vänta runt ännu ett hörn innan de kommer åt den senaste uppdateringen. Eller är jag ute o cyklar?

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Hur kommer det sig då att nexus telefonerna får nyare versioner av android först? Det tar väl lika lång tid att lägga till drivrutiner till en samsung telefon som en nexus?

6. akooot

akooot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus One
    För att Samsung har lagt över ett eget gränssnittsskit som måste anpassas efter varje ny version.

7. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Men om man stryker samsungs gränssnitt så tar det lika lång tid

8. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag antog att det är touchwiz som gör att det tar längre tid men har inte samsung typ 6000 sydkoreaner som bör fixa anpassningen på relativt kort tid. HTC verkar släppa updates snabbare trots att sense är "tyngre".

9. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

varför är sense tyngre?

10. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det var min uppfattning att deras ingrepp i vanilla var större eller vad man nu ska säga. Mer omfattande kanske?

11. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

vet inte. kanske. tycker touchwiz är ganska omfattande också :P

12. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det kostar både tid och arbetskraft för ett företag att uppdatera telefonerna. Utan att det finns någon direkt vinst i det, då det håller folk från att köpa nyare telefoner. De flesta tillverkare ger vanligtvis bara ut nån uppgradering per telefon. Att fortsätta släppa versioner efter en eller två skulle knappast vara försvarbart ur en ekonomisk synpunkt. I vissa fall, där hårdvaran mellan två telefoner är lika kanske situationen ser annorlunda ut dock. (T.ex Nexus One och HTC Desire)

Att Nexus-serien får uppdateringar snabbare och längre än andra telefoner är för att tillverkarna endast gör hårdvaran på dessa. Mjukvaran lämnas till Google själva, och därför är versionen i princip klar till dessa telefoner när källkoden släpps publikt, och tillverkarna kan börja fixa in dem på sina egna telefoner.

För övrigt så är det inte Sense/Touchwiz/whetever som förlänger tiden till släpp av nya versioner till telefoner, då detta är rätt så små uppgifter att utföra när man redan har programvaran klar. Att få android att köras på enheten i sig är nog en större uppgift isåfall.
    Men, vad jag har förstått det som, det som tar mest tid är att få sin programvara godkänd för nätverken. Tillverkarna får helt enkelt inte släppa uppdateringarna föräns programvaran för radion har godkänts.

Donre gillar detta.
  13. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    En anledning till att det är så få (kanske t.o.m. ingen? Googles mobiler ej inräknade) av telefontillverkarna som kör Vanilla Android är väl att de kör sina egna pålägg just för att sticka ut och förhoppningsvis erbjuda något bättre än konkurrenterna. De hoppas alltså att deras egna gränssnitt ska vara något som gör att man väljer just deras märke framför andra och resonerar säkert så att Vanilla är för magert för att locka kunder. Sedan att verkligheten kan vara att vissa faktiskt föredrar Vanilla tror jag inte att de tänk så mycket på eller snarare att det är så få som efterfrågar Vanilla, d.v.s. vi nördar, så de bryr sig inte.

Något de kanske skulle kunna göra för att blidka oss nördar skulle vara att ge oss ett alternativ att kunna avinstallera t.ex Sense och Touchwiz. Det borde väl vara möjligt?

14. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tveksamt eftersom tex Sense inte bara är extra program utan rejäla ingrepp i hela systemet och utbytta systemkomponenter mot Sense versioner. Tex dialern, calendar osv osv är utbytta.

Själv röstar jag med plånboken och köper inte Android mobiler med Sense, TouchWiz eller andra tillverkarändringar. Jag vet att man kan roota och ha sig, men jag tycker det sänder fel signaler till tillverkarna att det är okej att man ska behöva göra det för att få en mobil som fungerar.

Nu är ju inte ens Nexus One fri från skit, följer ju med amazon mp3, facebook, twitter och annat som man kanske inte vill ha inbyggt. Men jag känner i alla fall inte till något bättre alternativ. Om fler faktiskt köpte mobiler där tillverkaren släpper säkerhetsfixar i tid och inte bygger in en massa skit så kanske utbudet sett annorlunda ut. Men nu bryr sig de flesta inte så varför ska tillverkaren om deras mobiler ändå säljer?

15. Nagalium

Nagalium Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är detta med uppdateringar som gör mig tveksam till att hoppa på android tåget, de enda telefonerna som kan tänka mig är nexus varianterna. Jag vill inte behöva roota flasha å allt vad de heter för att få en produkt jag sedan kan vara nöjd över plus att garantin ryker. Annars gillar jag android över lag betydligt mer än phone 7 och ios men...