Android VS iOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av johfel, 11 feb 2011.

1. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar lite på ett par saker.

Jag skaffade en iPhone 2008, när de var nya på marknaden i .se. Har sedan haft den som tjänstenalle- aldrig krånglat.

I april 2010 köpte jag en HTC Desire- grymt nöjd med den och funktionaliteten i Android.
    Frugan har en SE X10, hon är nöjd...

Sedan får jag då en julbonus av chefen iform av en iPhone 4. Grymt nöjd med den oxå, kvalitetskänslan går utanpå det mesta.

Det som är lite knepigt är att medan min gamla iPhone från 2008 ff får uppdateringar, trots att den är 3 år gammal, så anses min Desire vara utdömd- får inte nya sense osv!? X10:an som kostade nästa 7tkr när den var ny i våras anses "för gammal" för att få FroYo?!

Att telefonerna anses gamla efter 6 månader måste väl ändå vara en enorm nackdel för Android?

Jag fattar att tillverkarna vill sälja nytt, men livstiden för en telefon borde väl vara minst två år med nuvarande prisnivåer?
    Om nallarna kostade 500 spänn kunde man ju skaffa ny några ggr om året, men så är det ju inte riktigt....

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 604
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag förstår din poäng med tråden, och den är okej.

Men jag kommer att vaka över tråden som en hök och låsa så fort den spårar ur, för det kommer den att göra.

Okej?

OnT:
    Jag håller med dig. Om man köper en android på lanseringsdagen så verkar det som att 6-8 månader är smärtgränsen. Detta får jag hoppas beror på att utvecklingen med detta OS och hårdvaran går väldigt fort just nu.

Om man ser ett år framåt så tror jag utvecklingen har stannat av, det mesta fungerar bra. Kanske kan man då få en uppdatering även av äldre lurar (över ett år gamla)

Samtidigt kan jag förstå att en ZTE Blade för 1395kr inte får vidare många uppdateringar

3. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt OK för mig! :-)

4. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

galaxy s- över 8 månader gammal och fortfarande värst på svenska marknaden. så nog finns det android-mobiler som håller ett tag. dock utvecklas android himla fort nu, får hoppas det saktar ner så mobiler kan ha den senaste os-versionen lite längre.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nexus One är fortfarande en bra telefon. Den släpptes inte direkt igår :)

Det finns självklart telefoner som blir gamla snabbt, eller som t.o.m är gamla då de släpps, men så är det med ALLT i denna värld. När Lada släpper sina bilar är de ju gamla redan då de släpps på marknaden.

Apple släpper en telefon per år. Saken är att de blir gamla lika snabbt om man jämför mot t.ex. Android-telefoner eller Nokias N8. Allt beror på vad man definierar som "gammal".

Sedan får man också väga in hur viktigt det egentligen är med uppdateringar. Jag har min X8 och ser inte direkt att jag missar något i uppgraderingen till 2.2 som vi inte fick. Den funkar strålande med 2.1 och uppdateras fortfarande inom 2.1.

Ställ hur många telefoner HTC uppdaterar mot hur många Apple gör. De uppdaterar alltså fortfarande:
    3G
    3GS
    4

2G slutade uppdateras för ett litet tag sedan om jag inte minns fel.

Räkna nu på hur många av HTC:s telefoner, de senaste tre åren, som har uppdaterats :)

6. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har rätt i allt du säger. Men jag kan ändå känna att det blir lite som att fabriken slutar tillverka reservdelar till en bil.

Hade min Desire fått 2.3, eller om frugans X10 fått froyo så hade det gjort telefonerna bättre och vi hade varit nöjdare med dem längre.
    en iPhone 3 GS är ju ff "aktuell" trots att 5:an väntas komma i sommar. Och när iOS uppdateringen kommer så får ju alla ta del av den.
    Här tycker jag att Android ligger efter.

Sedan gillar jag Andriod bättre än iOS av helt andra skäl, men det hör ju inte hit.... :-)

7. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Håller med dig men personligen har jag aldrig kört stock firmware längre än nån timma. XDA har nästan alltid nån grym uppdaterad rom ;) vi har ju den lyxen att kunna utveckla själva om inge tillverkare gör det.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Absolut.

Problemet är att man inte kan lasta Android för detta som du gjort i din topic. De man skall lasta för problemen är tillverkarna av telefonerna och deras frenetiska intresse av att bloata ner mjukvaran de får ifrån Google.

Tittar du på Nexus One uppdateras den både snabbt och friskt.

Tittar man istället på Sony Ericsson uppdateras de inte mer än ett år.

Självfallet är det önskvärt att alla telefontillverkare uppdaterar sina telefoner i minst två år men hårdvara och vinstintresse hindrar dem.

Sedan får man inte glömma att de allra flesta inte bryr sig om detta. Min flickvän skulle ALDRIG uppgraderat sin X8 ifrån 1.6 till 2.1 om jag inte skulle gjort det åt henne. Å andra sidan skulle aldrig min mamma uppdaterat sin iPhone 3GS om inte hennes IT-ansvarige på jobbet sagt till henne att göra så.

Vi är ytterst få som egentligen bryr oss. Väger man det lilla missnöjet mot vinst är det inte svårt att förstå telefontillverkarnas syn på det. De tillverkar hellre en ny telefon, som vi köper, istället för att uppgradera gamla harvar :)

9. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Tycker att liknande diskussioner har förts här tidigare. Svaret är skyll på tillverkarna inte android i sig. För det är de som bestämmer om det är värt att lägga ner kostnaden för att kunna gå vidare till en ny android version. Så jag kan förstå hur tillverkarna känner ska vi fortsätta att utveckla "gamla" telefoner eller ska vi satsa på nya telefoner med en senare version av andorid. Vilket får en del folk sura men samtidigt de som vill ha en senare version får snällt köpa en ny telefon och då få ta del av allt. Det verkar ju som om de gör den bedömningen i alla fall. Apple har ju sin fördel med inlåsningen av hårdvaran att det är enklare och kostar inte allt för mycket att anpassa iOS till en gammal telefon. Även om hårdvaran mellan iphone 3 och 4 skilljer sig en del.

Sedan kan man ju se det till att ingen enskild tillverkare som släpper android telefoner är större än apple. Även om android i sig är på väg om. Så det ger ju också att apple har mycket större intäkter och kan lägga mer pengar på att hålla en gamla telefoner uppdaterade. Kanske är det så att apple vet att skapar de goodwill mot sina kunder så blir de också trognare och då ökar ju chansen att nästa telefon blir en apple.

Måste dock påpeka att det känns som om vissa tillverkare av android är påväg med att börja köra liknande strategier om det blir så det får framtiden utvisa.

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Precis som andra här skriver så är det tillverkarnas fel, detta är helt klart en styrka hos apple.
    Min gamla magic har 2.2.1 som jag fått tag i en officiel OTA (Over the air) från usa och den fungerar finfint med det.
    Att Desire inte får 2.3 oförlåtligt, att inte legend får 2.3 samma sak, men att X10 inte får 2.2 är helt uppåt väggarna korkat.
    Om nu tillverkarna har ekonomiska problem med att genomföra de sista versionerna som enheterna fysiskt klarar så kan de antingen ta betalt för uppdateringen så kan de som vill betala, alternativt släppa källkoden/telefonerna fria och låta communityt uppgradera den sista biten, givetvis mot begränsningar i garantin.

11. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Apple har väl otroligt mkt bättre vinstmarginaler på sina telefoner och kanske det är därför de har ekonomin att fortsätta uppdatera "gamla" lurarna plus att de ju har så få modeller.

Apple har ju sådan hypat varumärke och skäms inte att ta ut priser som andra tillverkare aldrig skulle kunna sätta.
    Det ger ju ett stort!! överskott som kan användas till mjukvaru-utveckling mm.

Sen kan man ju inte skylla på android utan på mobiltillverkarna.
    Google har ju verkligen ingenting med att göra att tex SE väljer att inte uppdatera sina lurar till 2.2

12. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Just detta är anledningen till att jag tvekar att köpa en ny android, i detta fallet Lg optimus 2x.. Jag har ingen större lust att köpa den med 2.2 för att se lg uppdatera den till 2.3 och bara kort därefter så släpper google 2.4 eller 3.0 eller vad nu nästa blir. Att ta risken att inte få nya funktioner som telefonen klarar av är ett stort minus för mig och är anledningen till att jag funderar kring att köpa en Iphone 4 istället.

13. Senap

Senap Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo men å andra sidan så är det endast ett företag som tar fram uppdateringen och den är till företagets egen hårdvara.

Det skulle säkert gå lika smidigt om HTC, Samsung, SE, Motorola osv körde sina egna OS istället för Android. Androiduppdateringarna måste gå igenom fler parter för att slutligen anlända till enheterna.

Eftersom hårdvarutillverkarna får göra i princip vilka ändringar de vill i Android så måste dessa ändringar också anpassas till varje uppdatering Google gör. Det vore enklare om man släppte samma vanilla Android till alla enheter (exempelvis som det fungerar med Windows på PC idag) men då vore det ju inte lika spännande.

Idag kan ju alla som vill ha stock få stock, de som vill ha Sense kan få Sense och de som vill ha SE:s blåa vad-det-nu-heter upplevelse kan få det :)

14. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag läser det ni skriver så tänker jag att det är lättja/girighet hos tillverkarna som skapar detta. Android som idé och koncept är lika lysande som windows 95 en gång var.

SE skulle lätt ha kunnat släppa FroYo till X10 familjen om man velat bry sig om dem som redan köpt deras telefon, likväl som HTC hade släppa gingerbread och nya sense till en telefon som ff säljs för nästan 4tkr.

Det gör mig faktiskt lite sur.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men man måste som sagt tänka efter på hur många procent av marknaden som faktiskt bryr sig om ifall det är 1,6 eller 2,1 på sina lurar. Många i segmentet märker inte ens skillnaden.

16. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Dock funkar inte riktigt det argumentet då flera jag känner, ej tekniska eller ens i närheten, när IOS 4 kom började prata om att uppdatera sina telefoner och jailbreaka, jag har några polare som kör android och de vet knappt att det finns olika versioner av android, vilket är synd då tillverkarna undkommer kritik som de faktiskt förtjänar. Att säga att en telefon inte klarar av en uppdatering måste vara det största skämtet som jag hört, HTC sa att Hero inte klarade av 2.2, ändå är custom 2.2 stabilare och snabbare än orginal 2.1, den till och med klarar 2.3.

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du bekräftade ju just mitt påstående.

18. RickStar

RickStar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Man kan ju konstatera att Apple har en fördel här iom att de gör både hård- och mjukvara själva. När ios 4 släpptes så fick ju även de äldre modellerna detta direkt(rätta mig om jag har fel). Google själva lyckas ju inte med uppdateringen från Froyo till Gingerbread på Nexus One, hur skall man då kunna ställa krav på att andra tillverkare lyckas?

Jag anser att detta är ett problem att ta på allvar, trots att det är som vissa säger, endast ett fåtal som faktiskt bryr sig om vilken version av Android det är på nallen. Problemet är att de som skall recensera nya telefoner, hjälpa till med försäljningen till slut kommer skriva. "detta är den absolut bästa telefonen på marknaden idag men om ett halvår sitter du med en telefon som glömts bort av tillverkaren, räkna inte med att du får mer än en uppdatering av mjukvaran"

Det tror jag kan vara ett hot för Android om det inte blir betydligt lättare för tillverkarna att uppdatera, vilket Google iofs sagt att det skall bli.

Den dom lever får se :)

19. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tror i Androids fall att man inte riktigt ska kolla på hur det har fungerat tidigare eftersom det inte funnits någon strategi från samtliga tillverkare för hur uppdateringar och liknande ska fungera. Tillverkarna har inte ens vetat vad som är viktigt för sina användare. Nu har det första året gått för Android och jag tror tillverkarna har lärt sig en massa av marknaden. Man kommer satsa på plattformar i framtiden som kommer gå mycket enklare att uppdatera till nya versioner eftersom det har visat sig viktigt för kunderna.

Apple har inte haft problemet eftersom de styr allt och deras strategi har varit att alla ska få uppdateringen.

Jag tror även Microsoft har lärt sig mycket och med windows 7 phone så går det att uppdatera samtliga telefoner på en gång som jag förståt det.

Så ge Android och de olika tillverkarna ett år till. Förhoppningsvis kommer det fungera bättre i år.

20. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag håller med om att det är illa. Det spelar ingen roll hur många delare av marknaden som skulle "bry sig". Hade de fått en uppdatering hade de kommit ihåg det, det skapar bra kund relationer. För att göra en liten jämförelse så var Blizzard (innan Acclaim kom in i bilden) det mest älskade spelhuset av alla, varför? Senare Patchen på Diablo 2 kom i somras, det var typ 12 år efter release. Visst ingen skulle bry sig om det inte kom någon men nog blev man lite varm inombords när man ser att det faktiskt finns en vision som innehåller att få kunderna att känna sig viktiga.

Apple har det lite lättare än Droid har också, som sagt, Nexus får du uppdateringar till, när man kör sense och annat måste företagen själva lägga manken till. Där märker man till slut vilka företag som bryr sig om kunden och då vänder man sig till dom.

Någon nämnde blade, tydligen är 2.2 på väg till den, en 1400 kronors lur medan SE och HTC ser ut att ligga på latsidan.