Android VS Maemo

Diskussion i 'Applikationer' startad av mogge73a, 23 maj 2011.

  1. mogge73a

    mogge73a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Till Meamo finns Skype med möjlighet att köra vidiosamtal.
    Till Meamo finns det Amsn som också har (/hade var länge sen jag använde maemo så vet inte längre) möjlighet att köra videosamtal via msn.

    Till Maemo så finns möjligheten att köra webserver/php/mysql på enheten.

    Är Meamo bättre än Android?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja maemo var/är bättre på alla sätt och vis eg men det spelar ingen roll längre då utvecklingen av maemo inte längre är supportad från nokia och man satt sikte på annat. men meego... då har vi återigen ett operativ som är kickass på alla sätt och viss och inte bara en massa lullluill ala android lr ios
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det har väl inte med Maemo mot Android att göra?

    Yahoo Messenger för Android har stöd för videosamtal, Tango Video-samtal finns för både Android och iPhone (fast jag vet inte om den finns för PC och Mac...?).

    aMSN klarar väl inte videosamtal? Den klarar väl bara webcam, som MSN inte klarar längre?


    Hur det ser ut med webserver, php och mysql vet jag inte, men Android har ju linux i grunden så det borde väl inte vara så svårt?
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nej det är inget vs på det viset men frågan var om maemo var bättre än android och svaret är absolut är det det. sen finns det ju tonvis med mycket mer skojapps och grejer till android precis som till iphone. men som smartphone-os är maemo absolut långväga bättre.. och framförallt öppet.. inget hitta-på-öppet ala android.
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    "Bättre" är ett väldigt diffust ord. Bättre på vilket sätt då?

    Hur många custom-ROMar finns det till Maemo-mobiler?
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    bättre är ju definitivt en smaksak såklart.
    det finns så många custom roms som så många ggr du orkar ändra en setting i din kernel och kompilera om så... hyfsat många mao...
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Så Maemo är bara en kernel?
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om man nu är fruktansvärt kåt på att använda sig av tidigt 2000-talsteknologi (videosamtal) så kanske.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nej maemo är disten men du kan ju själv välja vad du vill och inte vill ha i systemet på en helt annan nivå än vad du kan i ios eller android eller wp7.. kort sagt det är öppet... på riktigt. Det är ju både bra och dåligt som med allt annat.
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hehe ja videosamtal förstår jag inte mig inte på alls faktiskt...
    gillar inte ens videokonferenserna på jobbet... det är i det stora hela rätt meningslöst... men kan förstå området... kör en del skype hemma med grabben så han får se på sin farmor och farfar när han pratar med dom och när man är lite drygt 2 år tycker man det är fruktansvärt roligt.... så det är ju helt klart något positivt ibland ;)
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Lite så... Jag köper ifall man vill Skypa hemma ifall man har någon vän på semester någonstans. Använde MSN för ett par år sedan för samma anledning. Då är det lite najs.

    Men att ringa videosamtal är i 9999 fall av 10000 helt onödigt och meckigt. Det KAN inte flyta 100% och det kommer alltid finnas ett LITET lagg vilket gör kommunikationen jobbig.

    Jobbade åt ett företag som sålde videokonferensutrustning. De var ledande i Sverige. Kan ju säga att även de hade små lagg och det var något som de själva sa att man inte ännu kan få bort helt. Det blir således alltid lite krockar när man skall snacka snabbt med varandra.

    Kommer ihåg när 3 lanserade sin Motorola Avaddennuhette. 835 kanske. Då var videosamtal coolt och användes ett par gånger i veckan. Men så snabbt man satt i en publik miljö kändes det mest dumt att sitta och titta på telefonen. Speciellt då man behövde ha högtalartelefon på om man inte bär med sig headset.

    Det enda som det kan användas för är väl egentligen för de som inte kan höra. Döva personer alltså. Såg massvis av folk som stod och snackade med teckenspråk när den där Motorolan var het.
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hehe jag håller med videosamtal över luren är och kommer vara fram till 4 g iaf helt värdelöst... jag skulle nog aldrig få för mig att använda det då heller förutom kanske ringa till mor och far på semestern och vinka i luren 5 sekunder... ;)
     
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, nu har jag läst på lite och det verkar ju mer eller mindre vara ett rent skrivbords-OS som man bara har anpassat för lite mindre skärm?

    Fungerar det öht att köra Maemo utan ett fysiskt tangentbord? Fungerar det att köra på en pekskärm med fingrarna (d.v.s. utan en penna för "precisionsklickande")?

    Finns det nån som öht har portat det till annan hårdvara än Nokia N900?
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja på samtliga frågor utom porten ;)
    men asså maemo är rätt onintressant nu. håll utkik efter meego nu ist... revamped and kickass!
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag är nyfiken på hur de löst det så det fungerar att köra utan penna. De flesta program jag kör på datorn förutsätter att man kan klicka med ganska hög precision och det är ju inte direkt nåt som fungerar bra med fingrarna.