android vs symbian

Diskussion i 'Allmänt' startad av jalipur123, 17 sept 2009.

1. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hej

Tänkte bara höra lite med er som är mer insatta i android och eventuellt symbian oxå.

Har länge varit inne på att köpa en droid telefon, hela meny systemet med att lägga ut vilka widgets du vill och olika skärmsidor m.m. verkar väldigt intressant.
    Men jag hittar inte en mobil som har allt det jag vill ha.
    Så jag har hittat en Nokia N97 som har allt som jag vill ha som saknas på droid lurarna, i huvudsak en blixt/fotolampa och radio.
    Sen gillar jag att kunna spela diverse spel på mobilen som gamla nes,snes, sega spel m.m. och jag vet att N97 oxå fixar detta.
    Men tyvärr är hela symbian systemet (eller s60) väldigt tråkigt och inte alls lika kul som android är.
    Så vad är stora skillnaden mellan android och symbian FÖRUTOM menysystemet, jag menar varför skall man köpa en android telefon istället för en symbian.
    Har android fler apps?
    Kommer symbian helt att försvinna?

tacksam om ni kunde ge lite synpunkter som talar för android i jämförelse med symbian, som sagt förutom det grymma menysystemet.

mvh Förvirrad

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Ja och fler kommer eftersom det är ett öppet operativ med öppna APIer och en bra utvecklingsmiljö och det har "the power of linux"...

Nej, men det kommer aldrig att bli tillräckligt öppet och generellt för att prylnördar av min kaliber kommer att tycka att det är öppet nog.

Dock så är den slutenhet som finns i Android fortfarande för stor enligt min mening, men jag tror att det kommer att fortsätta att utvecklas så att man kan installera native-applikationer för linux också (om de har text-konsoll eller ett GUI som fungerar). Detta område gör att jag ändå sneglar lite åt Nokias Maemo som ju är "riktig" linux redanfrån dag ett...

3. Truxx

Truxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung Galaxy har iaf blixt/fotolampa. Radio har jag inte sett någon androidlur som har. Man räknar väl med att webradiostödet ska utvecklas och bli nog bra.
    Stora skillnaden som jag märkt jämfört med andra telefoner är att androidlurarna är så mycket i utveckling. Så fort något görs dåligt så är det någon utvecklare som förbättrar det. Det utvecklas alternativa sms-apps, telefonboks-apps och hela roms som gör att du verkligen kan ha full kontroll på din lur om du vill. Sen verkar ju Android själva jobba rätt hårt och det kommer garanterat komma väldigt mycket förbättringar i 1.6 och 2.0.

4. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mycket lättare att hitta fina apps genom market, till symbian är allt så spritt (ovi store är inte direkt bra...). Dessutom mycket snabbare och fräschare än s60v5, det känns helt enkelt modernare. Jag jämför galaxy mot 5800xm.

5. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Du kan skriva native till Android med NDK?
    Och root e ju ett exempel på att det är att lägga in Linux saker i det som e native som sedan kan köras?

6. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag hade en 5800 innan min nuvarande Hero.. som natt och dag.

För det första 'fotolampa' är en väldigt relativ term just nu. Både 5800 och N97an dras med Dual LED och inte Xenon, vilket betyder att du lika gärna kan använda månljus eller en spegel mot displayen för att reflektera ljuset framåt.

Radio, visst. Men det kommer till Heron om jag förstått rätt :-) Dessutom så rekommenderar jag istället att skaffa en 'dataplan' och köra webbradio/podcasts istället vilket har många fördelar.

Ang Nes/snes så kommer det säkerligen komma emulatorer till android om det inte redan finns.

Eftersom jag NYSS hade en 5800 så kanske jag säga att skillnaden är enorm, bara att skriva sms med ordförslagen i android är fantastiskt jämfört med nokian. Sedan kan jag tillägga att det finns massor av apps på android market jämfört med det man hittar på 'ovi store'. Ang Symbian <> Android så är android såpass dynamiskt att det går verkligen att byta ut det mesta du inte är nöjd med funktionsmässigt. Imo är symbian ett osäkert kort för framtiden, känns lite krystat mot giganterna som är på frammarsch som windows ME,Apples egna och Android.

Om du bestämt ska ha en nokia så tycker jag att du ska vänta tills denna släpps:
    http://www.engadget.com/2009/09/05/nokia-x6-video-hands-on-proof-that-capacitive-touchscreens-are/

7. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har haft en drös Nokia S60-lurar och var ganska "frälst". Efter att ha köpt mig en Magic och använt den några timmar ansåg jag dock att displayens färger och linsskydd var enda fördelen Nokian hade mot Android och då har det inget alls med OS att göra. S60 ska ju få en ny inriktning och lär då tappa bakåtkompabiliteten vilket jag inte alls tycker är bra. Lekte med en E75a igår men tyckte den kändes väldigt gammal i menyer osv, fast tangentbordet var ganska trevligt.

8. jalipur123

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jo men är du på fest och ska ta några roliga bilder i mörkret/lite ljus så är det ju ett måste med en lampa/blixt, men galaxyn har ju detta så mina böner har blivit hörda på den fronten.

hur bra funkar webbradio då? radio är ganska viktigt för mig i mitt dagliga arbete, behöver något att lyssna på i ca 7-8 timmar, alltså en hel arbetsdag.
    Suger inte webbradio batteri som satan?
    Kanske svårt att svara på då olika droid lurar har olika batteri förbrukning, men är nog inriktad på en galaxy nu.
    kanske en dum fråga till men vad är podcasts egentligen? program som blivit sända redan eller något speciellt utvecklat för mobiler?

9. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjoh, det drar en hel del batteri att strömma saker över 3G. (webbradio tex)

10. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Podcasts är program som redan sänts som du kan lägga på mobilen. En fin sak med podcasts är att du kan prenumerera på de så att nya avsnitt laddas ner automatiskt. Ja webbradio tar batteri men om du skaffar ett extra batteri borde du kunna lyssna på webradio i mer än 8 timmar.

11. jalipur123

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

om man grejar med podcasts så bör man väl inte släpa runt på ett extra batteri? då kör man ju inte över webben utan bara laddar ner, så det bör ju spara en hel del batteri?

12. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den jättestora skillnaden med htc's android lurar och n97 är skärmen !!!! n97 kommer att driva dej till vansinne !!!skärmen fungerar inte och systemet med ibland en klick å ibland 2 är inte logiskt , oftast går det inte att scrolla skärmen als utan du kommer att börja att andvända piltangenterna för att komma någonstans .om du till ex scrollar en internet sida med fingret och det finns en länk där ,reagerar den omelebart och länkar dig dit (en klick) ,sen låses telefonen tills hela sidan är uppladdad ,om det är 25 fotos där kan du ju skälv tänka hur lång tid och hur kostsamt det är ,först då allt är laddat kan du gå tillbaka till den sidan du va på . Jag skulle kunna hålla på i timmar och berätta om negativa saker om n97 , men orkar inte ,trust me bevare of n97 . I( dag finns bara 2 bra system I-fone och android
    Ergoforcen

Last edited: 28 sept 2009