Som rubriken lyder... Vad tror ni? Har sett många läckra youtubeklipp både på htc magic och på palm pre.
Palm Pre har definitivt ett glassigare OS rent grafiskt, men precis som iPhone så är den väldigt låst, väldigt proprietär. Android för friheten.
ok, det där med att palm pre oxå var låst som iphone hade jag ingen aning om. Självklart föredrar man ett "öppet" os. Men det jag i första hand tänke på var användarvänligheten. En sak som jag tror har mycket med varför iphone blev en så stor hit. Jag har själv en wmmobile just nu och känner mej relativt fri men jag saknar den där klockrena användarvänligheten och snabbheten i min nalle.
Den verkar god. Inte iPhone-god, naturligtvis, men inte heller så fruktansvärt långt borta. Av dessa klipp får du en hyffsad bild av de grundläggande interaktionskoncepten: http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/424/319.542 http://www.viddler.com/explore/engadget/videos/423/0.433 EDIT: Ah, "2009-05-29" :-)
Alltså, GUIet är ruskigt snyggt, men fy vad långsam den är emellanåt. Kolla bara första videon, vilken tid det tar för honom att starta "Tasks". Det är tom en fördröjning på någon sekund när han öppnar MENYN till programmet, när programmet redan är igång. De har onekligen lite att jobba på där, Palm. Inte ens nästan samma rapphet som iPhone eller Android.
Palm borde ju vara toksnabbare, den är ju helt ny. Android kommer ju snart med nästa version och det blir bara bättre o bättre. Apple släpper ju efter helgen. Så för att vara det senaste tyckte jag det var lite trögt. Jag har en gammal fån, men dock en ipod touch. Och jag har fingrat på några touchmobiler men det laggar ju så förbannat. Det som apple har är som en fysik, dvs steglöst mellan olika hastigheter så det är som en digital friktion. Jag har ett skal på med ett extra membran på iPoden som segar ner lite och känslan med för den delen. Men fortfarande har jag inte testat något som slår den. Dock så har jag inte kommit närmare android än någon flashvariant på en hemsida /j
WebOS är snyggt men det hjälps inte. Framtiden är Androids! Det kommer att finnas så oerhört mer modifikationer och apps till Android.