Android vs Wp7

Diskussion i 'Allmänt' startad av Departementet, 20 mar 2011.

1. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nu har jag haft min Samsung Omnia 7 ett par månader så jag tänkte skriva lite om vad jag, som har ett stort Androidhjärta, tycker om Windows Phone 7 jämfört med Android.

Jag har ägt en iPhone, HTC Hero och Samsung Galaxy S tidigare.

Det första som slår en när man använder en Wp7 lur är flytet i menyerna. Det känns fantastiskt att svepa runt med fingret i menyerna när allt bara flyger fram. Det flyter på minst lika bra som på iPhone. Om inte bättre.

Det andra är hur snyggt det är. Detta är givetvis (som alltid) min högst personliga åsikt. Det finns inte mycket man kan ändra på när det gäller utseendet, man kan välja mellan ett mörkt och ljust tema, samt vilken färg man vill ha på boxarna ("hubbarna"), men jag har aldrig fått känslan av att jag skulle vilja ändra på något.

Ett sak tycker jag dock inte är särskilt bra, och det är när man kommer till listan med alla sina appar man har installerat. Problemet är just att det är en lista. Det blir en massa svepande upp och ner för att hitta rätt då det bara är en lång rad med appar.

Men det har varit rätt skönt att slippa all designhets jag får när det gäller homescreens på Android ;)

Webbläsaren är helt okej. Det flyter på lika bra här som i menyerna, pinch to zoom funkar klockrent, likaså "dubbelklick" för att zooma in på ett särskilt stycke. Dock fattas lite, dels fungerar inte flash, sen kan man inte mata in en nya adress om man håller mobilen i landscape, vilket är störigare än det låter.

Marketplace är..snyggt(?) och segt. Jag drar mig ofta från att leta upp roliga appar då det tar så lång tid. Det är lika jobbigt att hitta rätt app här som det är på Android, mest för att här blandas musik med appar. Så om du söker på "Radio" så kommer artisten Radiohead överst, sen ett album som heter Radio, sen en låt som heter Radio, sen en playlist..ni fattar.

Musik och video sköts riktigt bra. Det är snyggt och allt är snabbt som blixten. Man lägger in musik i mobilen genom Zune, sen laddar mobilen ner info och bilder från de artister man har lagt in, även recensioner kommer med. Gillas!
    Dock är det ett litet helvete att spola fram och tillbaka, man kan nämligen inte dra med fingret dit man vill, utan man får hålla in en knapp, vilket är drygt.

Apparna rent allmänt är ofta väldigt snygga, alla håller sig till samma design så det blir en skön känsla av helhet, vilket man kan sakna i Android, ibland.
    Problemet är att det ofta laggar i apparna. Rycker och fryser. ImDb-appen är riktigt fin och smidig, men jag använder aldrig den pga allt lagg. Jag tycker det är konstigt då det flyter på så bra i menyerna.

Som ni säkert vet finns det väldigt mycket som saknas i Wp7 som ska komma i uppdateringar detta året, som c&p och multitasking. Det är inget jag kan säga att jag direkt saknar när jag använder mobilen, faktiskt.

Jag tycker att Wp7 är snyggt. Det är mest bara snyggt. Det kommer växa till sig och bli bättre, men just nu känns det faktist mest som en dumbphone. Den är kalas att ringa och skicka sms med. Det är faktiskt det jag gör mest med den, vilket konstigt nog (?) inte var fallet med min Galaxy S.

Jag saknar Android väldigt mycket, och jag har sneglat väldigt mycket på Motorola Atrix ett bra tag nu, men så tittar man på youtube och ser hur webbläsaren hackar och man förstår att man inte kan ha allt. Än.

Ascii, Etzolin, Jippi och 2 andra gillar detta.
  2. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag håller med! Jag hoppas att vid nästa version av android som kommer vid maj att förbättra UIn och fixa GPU acceleration och på något sätt fixa ramar till appar, så många appar ser "lika ut", som iOS och WP7.

3. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Indeed
    Ge oss GPU acceleration tack

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    jag har kört WP7 någon månad på min förra HD2 och kan bara hålla med.

Gör ett tillägg på att svensk ordlista saknas för autocomplete osv.

5. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Kan man köra WP7 på en Samsung Galaxy S? HD2 kan ju köra android och WP7....

6. Departementet

Departementet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nej, inte vad jag vet.

Jag är lite sugen på en HD2, mest för att man kan byta lite när man känner för de :P

7. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag körde WP7 ett tag och jag gillade det verkligen
    Det har, precis som påpekats, en del brister. Men samtidigt är det snyggt och enhetligt :)
    Det kan bli hur bra som helst, men frågan är om det är för sent

Kanske kan det få rejäl skjuts när Nokia börjar pumpa ut telefoner med WP7
    Hade min E7 haft WP7 så hade jag inte kommit tillbaka till Android så fort, det är en sak som är säker
    Skönare telefon har jag aldrig haft....men oanvändbar med Symbian

Anledningen till att jag återvände till Android efter någon vecka var att jag saknade ett par "måste-ha-appar"

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag stod i valet och kvalet emellan de två telefoner du tänkte på och valde den andra nämligen Atrixen.

Jag håller annars med dig på alla punkter. Har inte testat WP7 lika mycket som ni gjort men har klämt tillräckligt på den för att känna igen mig i nästan allt du skriver (så när på synkning och annat).

9. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Kan tyvärr meddela att WP7 brister i synkroniseringen jämfört med WP6.5
    Gamla Windows Phone-versionerna hade mycket bättre integrering med synkronisering mot Exchange exempelvis, det är också något de behöver jobba på för att bättra.
    Nu kan man ju inte anklaga iPhone eller Android för att vara världsbäst på det heller, i alla fall inte jämfört med Win Phone 6.5, men ändå "det är ju Microsoft".

WP7 känns dock mycket lovande i det jag sett. En jobbarkollega har det, och den flyter förbannat bra. Menyer och sådant känns som ett tänk mitt emellan Android och iOS när jag håller på med det. Men modernt, snyggt och väldigt lovande.
    Min kollega har dock kvar sin gamla Win phone också pga brister med den nya som han saknar och behöver. Så han kör en Win phone 6.2 och sin nya med version 7 för att täcka sitt behov.

Vi får se när bristerna fixas, då kan det lätt konkurrera med iOS och Android, men frågan återstår, är det för sent?

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej det är det inte. Hur många dödliga trodde på Android när det kom? Nu är vi i ett Android-forum så det kan ju jämföras ganska rakt av.

WP7 kommer hitta sin plats och ta mycket ifrån IOS. Vi som gillar Android skulle lika gärna, om vi villa ha enkelhet, ta och köpt oss en iPhone. WP7 är ju en smart kombination av öppenhet och strikthet. Skulle jag inte haft ett behov av att utforma telefonen som jag velat skulle jag absolut kunnat tänka mig en WP7-telefon!

11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kul att läsa nyanserade inlägg som OP, och ännu roligare att det faktiskt finns folk som inte bara ser världen i svart eller vitt. Folk som inte alltid försvarar telefonen de råkar äga för tillfället till sista blodsdroppe bara för att de inte vill erkänna några som helst brister i sin dyrköpta älskling.

Eos95, Andy Roid, Etzolin och 1 annan gillar detta.
  12. worldwide

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Bara Google fixar ett nytt UI i nästa version av Android som kommer före sommaren, samt gpu accelerationen kommer jag gilla android ännu mer. Androids UI just nu är mycket tråkig. Man tror inte att den är nåt från framtiden, d.v.s nåt modernt som metro UI i WP7.

13. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har testat WP 7 for nagra dagar sedan och tyvarr ar jag inte imponerad alls. Det kanns alldeles for stelt, last och begransat jamfort med WM 6.5 som enligt mig ar ett fullt funktionellt, kraftfullt och anpassningsbart system i jamforelse. Jag kommer inte heller overens med gransnittet i WP 7 - det krockar med mina stilideal. WM 6.5 med lite utseendetweaks och annan launcher ser betydligt trevligare ut i mitt tycke, t.ex med HTC Sense eller SPB Mobile Shell.

Android ar helt klart en battre plattform ur alla aspekter for min del jamfort med WP 7. Det fungerar effektivt och bra, dessutom anpassningsbart. WP 7 ar mycket rudimentart i jamforelse och tilesen kanns for mig som trista enfargade 2D-objekt som slosar skarmutrymme.

Pa plussidan for WP 7 ser jag Xboxdelen och spelen. Men annars ar det inte alls i min smak. Det ar helt enkelt for avskalat och begransat.

Da hade jag hellre sett Windows Mobile 7 Photon som ett komplement. Det systemet sag bra ut och borde aterupplivas som ett WP 7-alternativ for power users.

14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hur byter man hemskärm på WP7 om man tycker metro är skitfult?

Nu tycker jag dock inte det är det men en intressant fråga likväl...

15. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vill man ha en annan hemskarm i WP 7 sa........ gar inte det alls. For Microsoft har bestamt att anvandaren enbart ar kapabel att lagga in tiles och byta farg pa dem.

Sa fort man vill ha widgets, andra launchers, anpassa mer an bara byta farg pa 2D-plattor eller bara organisera sina program - sa soker man helt klart en annan plattform an WP 7.

16. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vad tycker ni som sitter på båda systemen nu när WP7 Mango (aka WP7.5) är släppt? Jag har tidigare haft min WP7:a som lite lektelefon men eftersom jag har sålt min Android i väntan på Nexus Prime så sitter jag nu med WP7 på heltid och har därför varit tvungen att lära mig det hela lite bättre.

Fördelar med WP7 jämfört med Android:

-Flytet

Skillnaden är stor, WP7 har så underbart härligt flyt och det ger verkligen ett proffsigt intryck. Att zooma och scrolla i webläsaren är en ren fröjd. Det är trist att gå tillbaka till Androids "flyt". Som TS säger så känns flytet faktiskt bättre än iOS till och med.

-Fysisk kameraknapp som standard

Det låter inte speciellt viktigt, men fysiska knappar är ju skönare än vad man kan tro.

-Kopplingen till Xbox Live och kvaliteten på spelen i största allmänhet

Här har MS lyckats bra. Google skulle gärna få styra upp det med spelen lite bättre på Android, kanske ett samarbete med Steam? Det vore ju KO på alla konkurrenterna direkt.

-Uppdateringar

Klångfingriga hårdvarutillverkare kan inte smutsa ner med sin bloatware på samma sätt som på Android och uppdateringarna kommer ut väldigt snabbt.

Det är ju inte bara guld och gröna skogar i WP7-världen.

Punkterna där Android slår WP7:

-Friheten

Att kunna koppla in telefonen till datorn och bara dra över filerna direkt i Windows är helt underbart. Det saknar jag oerhört mycket när jag sitter vid Zune...

-Flexibiliteten

På min Android kunde jag växla mellan 2G och 3G genom ett knapptryck på en widget. Det var lika enkelt att slå av och på wifi eller att ställa in ljudlöst.

-Möjlighet att använda eget minneskort.

På min Optimus 7 hade jag 16 gb minne. Det gick inte att ändra vilket jag tyckte var mycket trist.

-Custom ROMS

Det är skoj att kunna byta lite hur man vill på Android, på WP7 (tror jag?) går inte det.

-Apparna

WP7 är ett så ungt OS att apputbudet inte är i närheten. Det kanske kommer iofs...

Dom tyngsta argumenten för WP7 är i mina ögon flytet och uppdateringarna. Flytet hoppas jag Google fixar nu med Android 4.0 och uppdateringarna bör man ju fixa genom att skaffa en Nexus igen. :) Men WP7 kan nog växa sig stort tror jag, det kombinerar ju lite av styrkorna hos iOS och Android. Potentialen är jäkligt stor, men det är inte riktigt färdigt än märker man.