Android, wifi och internet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Pageup, 5 aug 2011.

1. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej !

Som precis ny i andrioidvärlden så har jag en fråga om Wifi/telefonens internet. Telefonens internet brukar ju i regel vara aktiverat medans man får aktivera wifi och ansluta till sitt egna nätverk själv. Hur vet jag att telefonen använder wifin om jag har två möjliga anslutningar igång samtidigt ?

Eller är det så att för att vara säker så stänger jag bara av den oönskade anslutningen ? Ni får ursäkta mina smått okunniga frågor, men är verkligen nybörjare på det här med android, datorer kan jag, men när det kommer till android så är jag verkligen novis.

Sen hade jag en till tanke också som kommer upp nu då jag sitter och skriver, i mitt abonnemang så har jag ca 1gb fri surf varje månad, finns det nå program eller kan man se i inställningarna hur mycket av den GB man har surfat upp eller hur mycket man har kvar att surfa innan det börjar kosta ?

Sen sista frågan är, efter jag har varit ute på internet med telefonen så har jag märkt att det inte finns något kryss som på vanliga internet för att stänga av, självklart går det att backa ut ur internet, men stängs det verkligen av då ? Tänkte så man inte står uppkopplad en hel dag resten av månaden så man får världens räkning :P

Vänliga Hälsningar
    Pageup

2. XepehX

XepehX Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.

Så länge wifi är aktiverat och har anslutning så är det den som gäller. Har aldrig stängt av mobildata.

För att se dataförbrukning så använder jag mig av det counter.

Och sen som du säger så är det bara att backa ur, alt. Stänga alla fönster och backa em gång så stänger du webbläsaren, inte Internet.

Annars kan du låta den vara i gång.

Sent from my X10i using Tapatalk

3. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Okej, så jag kan egentligen bara trycka på hem så stänger man ner webbläsaren så det inte står och drar internet trafik ?
    Tack så mycket för ditt svar, blev lite klokare nu :)

4. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Så fort du "laddat in" en sida, så drar inte den någon mer trafik. (T.ex, om du surfar in på en webbsida på datorn och sedan rycker nätverkssladden, så händer inget, såvida du inte surfar vidare ;) )
    Trycker du på hemknappen kommer Webläsaren läggas i pausläge, tills telefonen tycker att du inte behöver den emr och kommer sedan stänga av den automagiskt.
    Himla smart system, detdära Ändrojjd :)

Hoppas detta klargjorde lite :)

5. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ah okej, men det är ju bra. Absolut ett smart system. Då har man lärt sig något nytt idag, tack för ett bra svar :)

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder 3G Watchdog för att hålla koll på min dataförbrukning: https://market.android.com/details?id=net.rgruet.android.g3watchdog
    Du matar in lite info om ditt abonnemang. Sen håller den koll på datatrafiken och räknar ut hur mycket du kommer förbruka utifrån aktuell förbrukning. Efter att ha hårtkört mitt abonnemang några dagar i sommarstugan så räknar den med att jag kommer utnyttja över 500% av mitt abonnemang på 1GB :-)

Android drar datatrafik (internettrafik om man vill kalla det så) mer eller mindre hela tiden om man har bakgrundsdata påslagen och låter apparna synka data automatiskt. Det är väldigt lite data. Ett par megabyte går åt per dag utan att man använder den särskilt mycket.

I alla fall på Nexus S så ser jag tydligt vad för uppkoppling som används. Antingen står det G, 3G eller så visas Wifi-symbolen. Precis när den byter uppkoppling så visas båda under någon sekund. Ibland visas ingen symbol alls, men då drar den ingen data heller :-)

7. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ah får ta och kolla upp det där. Så du menar alltså, bara jag har på internet då jag är ute och ränner, om jag inte stänger av det så drar det ett par mb per dag ? Ex så har jag facebook app på mobilen så jag kan se på ena rutan statusuppdateringar, drar den hela tiden, eller bara när jag trycker "uppdatera statusar" ?

nog för att jag mest kör på wifi, men har ju ändå typ 0.5 gb fri surf varje månad så använder det bara ibland för att kolla om jag inte är hemma, men det är ju inte ofta. Men det kan ju vara bra att veta så man inte blir chockad månaden därpå när räkningen kommer :P

8. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kan rekommendera att du fixar till dig en högre gräns. Man tror inte man kommer anvädna så mycket, men när man har vant sig vid en smartphone så surfar man som en riktig hjälte. Det går faktiskt åt en del GB som man inte tänker på.

9. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sen är det ju så att streamar man bild och/eller ljud så används en större mängd data. Gör man inte det, så är det lite svårare att surfa upp 1GB ;)

10. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo så är det säkert. men jag börjar med den här gransen och ser var jag hamnar. surfar som sagt inte mycket då jag är ute och jag för över mp3 från mina skivor och streamar inte från ex spotify :)

11. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Exakt när appar synkar är svårt att veta. I Facebook går det att ställa in "Refresh interval" i settings. Sätt det till "None" så drar den bara data när du själv väljer att uppdatera. Så bör det funka, men det är inte säkert att det är så eftersom det är utvecklaren som själv bestämmer vad appen ska göra och exakt vad varje inställning ska göra.

De flesta appar har inställningar för hur ofta de ska synka. Däremot för Googles tjänster så måste du nog stänga av synken för att de ska sluta dra data.

0,5 GB data/månad bör funka så länge du inte streamar ljud och bild eller använder mobilen som accesspunkt till datorn och sitter och kör stora filer upp och ner.
    Jag hade 5 GB tidigare, men utnyttjade aldrig det och dyrt var det. Nu har jag gått ner till 1 GB och det verkar passa mig perfekt. Ok pris och bra hastighet.

12. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har ett av Halebops mindre surf abonnemang och jag pratade med Halebop och hörde vad som hände när jag använt upp mina 0,5 GB, och hur mycket jag ytterligare debiteras. Tydligen så sänker dom bara internethastigheten och drar sedan inga extra pengar för resten av mitt internet användande, så det är ju perfekt, då behöver jag inte tänka så mycket på det :)

Edit: Jag har både Facebook app och app för Twitter, båda är inställda på att jag manuellt måste "uppdatera" för att se nya inlägg och statusuppdateringar, kunde även ställa in hur ofta man ville att det skulle uppdateras automatiskt men ser ingen idé med det då jag bara kan trycka på en knapp när jag vill se inlägg och statusuppdateringar :P