Androidlur för första gången på två år, hjälp mig välja!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 22 dec 2021.

1. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag vet inte ens riktigt hur jag ska formulera min frågeställning utan att det blir alldeles för abstrakt.
    Har försökt bestämma vad jag vill byta till utan resultat, men vill ha en bättre lur än min iPhone 11 jag kör nu som egentligen är min jobblur, och vill separera lite på det privata och jobbet, och bara rakt av ha en bättre lur.
    Är uppdaterad kring android-världen men är dålig på att bestämma mig.

Min budget är ganska begränsad vilket minskar alternativen litegrann, runt 7000:- är nog absolut max, men är öppen för att köpa begagnat också vilket underlättar lite. Jag ser ju gärna att jag spenderar så lite som möjligt för en så bra lur som möjligt, såklart.

Just nu känns det som att mina toppval är typ:

- Samsung S21 Ultra - begagnad - sett den för runt 7000 på flera ställen på senaste.

- Pixel 6 (ej Pro) - Ny eller begagnad, verkar som att man kan få den att landa runt 7000 där med oavsett.

- Samsung S21 (den vanliga, ej plus) - Begagnad har jag sett den gå för runt 5000 vilket är jävligt värt tänker jag.

- Xiaomi 11T Pro - begagnad, Sett den gå för 4500 begagnad, knappt använd.

- Realme GT 2 Neo/Realme GT Master Edition - Ny - nya går dom för 5490/2990:-, verkar jäkligt prisvärt.

- iPhone 13 Mini - Okej, inte android, men jag ÄLSKAR storleken på denna, gillar iOS trots att jag har en del irritationsmoment med en hel del grejer, som avsaknad av andra ljud-codecs utöver AAC (typ AptX och LDAC etc).

Om jag missar någon lur jag borde tänka på säg till.

Det jag bryr mig om är väl typ, i ingen specifik ordning:

- Kamera (bra möjlighet till både vidvinkel och zoom stark fördel)
    - Skärm (gärna 120 hz AMOLED)
    - Batteri + Laddningshastighet
    - Möjlighet till E-Sim
    - Mjukvaran (inkl. uppdateringar men främst själva "skin":et och funktioner/funktionalitet)
    - Designen på hårdvaran
    - Lagringsutrymme
    - Processorkraft, men gör sällan sjukt krävande grejer.
    - Stereohögtalare

Jag känner att jag har typ plus och minus på varenda alternativ som gör det så svårt att välja.

- Samsung S21 Ultra matchar nog mest det jag vill ha förutom Pixel 6 Pro, men Pixel 6 Pro är på tok för dyr. Men S21 Ultra är aningen för stor, jag ogillar dessutom OneUI rätt rejält även om det är okej rent funktionsmässigt, men utseendet och alla Samsungs egna appar är... onajs i mitt tycke, och Exynos när man vet att man kunde haft Snapdragon gör mig slak som en daggmask i oktober.

- Pixel 6 har mjukvaran jag vill ha, men tycker inte att alternativet är så himla prisvärt här i Sverige för priserna jag sett på dom, sen saknar jag verkligen just nu på min iPhone 11 att ha en telefoto-lins för zoom. Sen tycker jag att den är aningen... inte jättesnygg framifrån.

- S21 - Var först väldigt ointresserad av den, men storleken är tilltalande, kameran verkar rätt najs trots allt, rätt stabil all-rounder, väldigt prisvärd begagnad och dessutom snygg design. Men återigen OneUI, Exynos och sen har jag hört att batterilivet ska vara dåligt. Jag får alltid skitbatteri på android-lurar i jämförelse med iPhones, även innan dom senaste modellerna av iPhones som ska ha blivit väldigt mycket bättre, så...

Xiaomi 11T Pro - Den snabba laddningen är imponerande, men avsaknad av zoom-lins och MIUI är lite trist för min del, finns värre skins men är inte superpepp på det. Kameran överlag vet jag inte om den är så mycket av en uppgradering för min del, storleken och designen framifrån är inte supernajs heller. Fingeravtryckläsare på sidan är jag inte superhype på heller även om det är ok. Saknar också E-Sim-möjligheter.

Realme-lurarna - Lite av ett wildcard. Master Edition verkar EXTREMT prisvärd för vad man får, men bara en högtalare och en lite svagare processor gör att jag känner mig lite skeptisk, kameror verkar vara rätt hit-or-miss och inte en uppgradering från iPhone 11. Men ser ut att vara jäkla mycket telefon för pengarna.
    Neo GT 2 ser ännu bättre ut, prisvärd, har stereohögtalare, men känner ändå att den inte känns LIKA prisvärd som Master Edition om man jämför vad man får vs priset. Lite osäker över Realmes UI, men tycker att det ser rätt nice ut i teorin, mycket customization.

iPhone 13 Mini - Min absoluta drömtelefon hade varit en iPhone 13 Mini Pro med 120hz-display, 3 kameralinser och allt sånt, älskar kompakta telefoner, men gillar också stora skärmar. Men tror inte att 13 Mini ger mig riktigt vad jag vill ha i en uppgradering dessvärre.

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Xiaomi mi 11 Ultra har zoom

3. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

4. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
  5. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701

MINA ENHETER

Du kommer ändå behöva slänga på ett skin för den så hal utan. :P

6. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Kan Oneplus 9 pro vara ett alternativ att hålla ögonen öppna efter?

7. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Yes, jag har funderat på den men inte sett någon sälja den till något supervärt pris (plus att den är svårare att få tag på) som får mig att haja till, om man säger så. Tycker att Samsung S21 Ultra känns mer värd också på i princip alla sätt förutom typ... laddningshastigheten och keramiskt bakstycke på luren typ.

8. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag tror inte det faktiskt, har känt mig väldigt besviken över OnePlus dom senaste åren överlag, deras främsta starka sida var mjukvaran tidigare och känner att även där börjar det glida lite åt fel håll nu, och prisvärdheten... inte heller så fantastisk heller annat än vid stora rabatter osv.

9. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Importerade Xiaomi Mi 11 Pro för drygt 5000 kr för ett tag sedan. I mitt tycke mest prisvärda telefonen i flaggskeppsklassen om import är ett alternativ. Har inte hittat en enda nackdel ännu. Kamerorna, vibrationsmotorn, skärmen och prestandan är i absolut toppklass. Batteritiden är bra utan att vara fantastisk. Har haft Mi 11 Ultra som i princip är samma telefon fast med bättre vidvinkel och 5x zoom. Dock tycker jag 11 Pro ligger väldigt mycket bättre i handen på grund av att den är mycket lättare och inte har en enorm kamerautbuktning, och den är dessutom flera tusenlappar billigare.

Om du bara ska köpa en prisvärd telefon i Sverige kanske Motorola Edge 20 eller Edge 20 Pro kan vara något. Båda har zoomsensor (3x på Edge 20 och 5x på Edge 20 Pro) och superlågt andrahandsvärde. En Edge 20 i nyskick gick för 2000 kr i forumet häromdagen. Hade både den och Xiaomi 11T (som när snarlik 11t Pro) för någon månad sedan och tycker nog Edge 20 är mer tilltalande p g a 3x zoom och snyggare design.

Realme GT 2 Neo såldes för 3500 kr på black friday hos flera europeiska handlare. Tycker inte den är värd jättemycket mer än så baserat på hårdvaran. Det är ju i princip en Poco F3 med ett annat UI och kanske något bättre kamera. Tycker nog Motorola Edge 20 är mer prisvärd i så fall.

Last edited: 22 dec 2021
    dannejanne gillar detta.
  10. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  11. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  12. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tack för utförligt svar! Tycker att 11 Pro ser lite lockande ut, men är däremot mindre lockad över att importera något just nu, skulle kunna tänka mig att beställa inom Europa, men jag har dåligt tålamod och köper helst face-to-face eller i butik liksom.

Har kollat på Edge 20 Pro i butiker faktiskt, men tycker att den känns sådär faktiskt. Mjukvarumässigt helt okej men gillade inte hårdvaran och kameran verkade rätt kass med den begränsade testningen jag gjort på den. Om jag hittade en Edge 20 Pro till superfett pris begagnad hade jag kanske slagit till på den, men ny känner jag hellre att jag lägger nästan samma pengar och får en beg:ad Samsung S21.
    För min del så känner jag att jag lutar starkt S21 Ultra, Pixel eller S21 bara... Det känns dock som att dom på något sätt är extremt olika fast ändå rätt lika i slutändan. Ena har riktigt bra mjukvara men hårdvaran är snäppet mindre imponerande, medan den andra är... motsatsen.

13. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Prissättningen är rätt rejält tilltagen. För dom pengarna kan man lätt få någonting roligare i mitt tycke. Vi snackar typ 2500:- mer, 649 Euro vs 8990 SEK, och då fick man dessutom Pixel Buds A med hos Fnac.

14. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

S*tan det var saftigt! :o

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man behöver använda gcam för att kameran på Edge 20 ska hålla måttet. Speciellt zoomsensorn. Har inte testat just Edge 20 Pro men den är ju snarlik Edge 20. dannejanne har delat en xml-fil för edge 20. Men om du inte orkar greja med moddar etc faller den nog bort då och gillade du inte Edge 20 Pro hårdvarumässigt lär du inte gilla Edge 20 heller.

Kristy och Juturna gillar detta.
  16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 173
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Tänk på att vanliga S21 har typ fuskzoom. Runt 2x (inte ens det tror jag, 29mm) optiskt och resten digitalt. Då har faktiskt S20 FE en bättre zoom då den är optisk 3x.

Vill du se exempel vad Edge 20 kan göra med Gcam så kan du gå in i bildtråden i off-topic delen och söka på "Edge 20" i tråden.

Kristy gillar detta.
  17. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7 100

MINA ENHETER

Det är faktiskt så löjligt som 1.1x optisk zoom och resten är digitalt. Sensorn är på 48MP.

Det syns på bilderna som blir väldigt softa och oljiga redan vid typ 2.5x förstoring.

flipp, Kristy och dannejanne gillar detta.
  18. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 173
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kollade upp efter jag skrev inlägget och såg att det handlade om mycket lite. Lite fel att kalla det för tele, märklig lösning då som sagt S20 FE fick en bättre variant.

19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    WTF låter ju som en ren gimmick. Vad är nyttan med 1.1x... antar att primärsensorm är bättre för digital zoom i så fall?

Kristy gillar detta.
  20. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    What? Hur fan pratas inte det här om mer? Woahhh