Androidtelefon för budget utan tak

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Pappahund, 7 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Nu kanske rubriken låter lite skrytig eller dylikt men jag bryr mig inte så mycket om telefonen kostar 8000 eller 4000 så länge jag får det jag vill ha. Finns självklart massa info och jag har inte lyckats sätta mig in i det. Skulle uppskatta råd på vilken telefon som passar mig, har följande krav:

    • Ska gå att köpa UTAN abonnemang olåst direkt från butik. Vill inte hålla på med någon upplåsning (jailbreak på Iphone etc).
    • Ska ha en GPS, helst en som fungerar i realtid så man faktiskt kan använda den för bilkörning
    • "Duglig batteritid" vill att den har iaf bättre kapacitet än Iphone
    • Den ska kunna spela DivX/XviD, vet att det inte finns bra stöd för det idag men vill att telefonen ska ha tillräckligt bra hårdvara för när det kommer.
    • Den ska kunna användas som modem till en dator, t ex dela internetanslutningen via bluetooth
    • Ett bra interface för att lyssna på musik (gärna ipod klass)
    • Ska inte behöva använda en stylus

    Tycker de flesta telefonerna ser bra ut idag designmässigt men vill gärna att den inte ser ut som stryk! Kom med lite tips tack, det uppskattas verkligen! Skriv gärna telefoner som finns i svensk handel idag / närmaste framtiden, inte någonting som kommer 2011!

    Mvh
    Pappahund
     
  2. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    847
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Desire + rootning (för Tether) är det enda som uppfyller din spec...
    ...sedan behöver du betala extra för en bra GPS-programvara och för en bra mediespelare (även om det finns ett par hyfsade som är gratis).
     
  3. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    rootning, låter som något som man inte ska göra "officiellt?"

    Desire finns inte i butik idag va?
     
  4. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan även tillägga... Jag är idag Iphone ägare, ni som har haft en Iphone kan gärna berätta vad man kommer sakna med en android telefon:

    t ex

    "Jag har märkt att kartfunktionen är mycket snabbare på Iphone" eller liknande, aja ni fattar poängen :)
     
  5. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pappahund hej , du har nog inte ansträngt dig att läsa lite här på forumet eller swedroid.
    stylus !? det finns inge android mobil som har det
    GPS , köp en app idag om du har brottom eller vänta ett tag till google släpper et i sverige , alt. installera moddat Maps från google som fixar det .
    DivX/XviD vissa samsung mobiler fixar det idag, ett program finns som funkar bra på Nexus eller Desire , elelr x10 ( de sist nämnda finns i butik i sverige redan imorgon)
    modem till en dator går bra i desire redan nu, via usb , de flesta andra kan det via programm från market
    Ett bra interface för att lyssna på musik ... det finns 20 tals till android , det är bara att välja
    batteritid ... det är en relativ fråga, men go för desire


    mer info ? https://swedroid.se/category/recensioner desire finns inte med än men det kommer
     
  6. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för all info! Hur kommer det sig att XviD/DivX fungerar till vissa samsung telefoner idag men inte andra android telefoner?

    Finns det någon sida där man kan se alla apps som finns på marketplace? Dvs en sida för oss "outsiders", vill gärna veta vilka program som finns fast har ju som sagt ingen androidtelefon ännu.
     
  7. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    http://www.androlib.com
     
  8. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Samsung har själva valt att implementera stöd för XviD/DivX.
     
  9. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, verkar dock inte vara världens bästa sökmotor... hittar t ex inte Svt Play
     
  10. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Kan bero på att svt inte har gjort nån Android-app.
     
  12. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Glömde att det faktiskt finns telefoner som har stöd för flash, antar att man kör det direkt i webbläsaren? ;)
     
  13. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Desire känns som den bästa kandidaten i dagens läge om du rootar den klarar den nog det mesta av dina krav.

    Annars om du har tid att vänta några månader kan Samsung i9000 Galaxy S kanske vara ett alternativ. Från wikipedia är lat.

    HTC har en rätt intressant lur kring hörnet som heter HTC EVO, dock är den bara för den amerikanska marknaden och inte gjord för ett GSM nätverk. Men de kanske kommer med en europeisk modell. Den kan bland annat filma i 720p.
     
  14. Pappahund

    Pappahund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Trevligt med inbyggt minne. Fast iof skönt att bara kunna plocka in minnerskortet i valfri dator för att föra över filer :)

    Lutar faktiskt åt en HTC Desire. Antar att det bara är en tidsfråga till man kan köra XviD/DivX flytande utan massa konverteringar och konfigurering? Måste ju vara en enorm efterfråga på det tycker jag.

    Är det någon telefon som har tv-out funktion i nuläget? (dvs koppla in den till tv)
     
  15. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    I dagsläget så är det Samsung Spica och HTC Desire som har stöd för DivX/XviD out of the box.
    Måste säga att det fungerar riktigt bra på min spica. inget konverterande och sånt behövs, och det flyter på utmärkt.

    Desiren klarar av alla dina krav och kommer vad jag vet att släppas under morgondagen.

    Ingen lur har tv-out för tillfället.
     
  16. JockeLi

    JockeLi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eh va? Jag vet att HTC sa att dom skullle släppa en uppdatering för Divx/Xvid men att den har stöd för det i dagsläget har jag inget minne av.

    HTC EVO har hdmi kontakt.
     
  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ursäkta om så är fallet. Skrev direkt ur minnet och kollade inte upp fakta först.

    HTC EVO är väl riktad för den Amerikanska marknaden och är fortfarande bara ett rykte?
     
  18. JockeLi

    JockeLi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo det är ju så men exore tog ju upp EVO så därför tyckte jag det var lämpligt att nämna att den har hdmi då han frågade om det.
     
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Trots att android-telfoner saknar stöd för flash fungerar det att kika på svtplay på http://svtplay.se/mobil

    m v h Henrik
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.