Andromote - uPnP-klient

Diskussion i 'Applikationer' startad av pacman, 20 aug 2009.

1. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Hittade just ett nytt roligt program:
    - Andromote. En mediaspelare för uPnP/DLNA.

Fungerar rätt bra så här långt. Nu behöver jag inte ladda ned musiken till SD-minnet längre...
    ...eller det behöver jag ju, jag har inte testat att köra över 3G med VPN...

Gratisversionen är begränsad till fyra låtars spellista, vilket gör att man får punga ut med hela €3 för att den skall bli användbar...

Hittade min första bug i programmet redan efter tre låtar. Den slutar inte spela när det ringer. Den lyckades på detta sätt få min bluetooth-handsfree att boota om när jag svarade... :-)

2. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Helt klart coolt program. Först ville det inte starta när jag hade wlan avstängt så jag är skeptisk till om det går att köra över 3g men jag vet inte mycket om VPN. Funkar det skulle det ju vara guld men annars har jag svårt att se någon användning för programmet... tyvärr. Alternativt får jag väl köpa mig en media render :-)

3. drauks

drauks Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Nvidia Shield Pro Android TV
    Pixel Buds Pro
    Pixel Watch
    Jag använder detta gratis-program för att streama min musik hemifrån till mobilen (funkar över 3G):
    http://www.gmote.org/
    Funkar fint. Det går även att styra musiken som spelas upp på datorn, samt använda tangentbordet (G1) och mobilskärmen för att styra musen.

4. sandpappa

sandpappa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Fasiken, finns det inget program så man slipper köra VPN hem om man vill streama musik från datorn till mobilen då man inte är på samma nätverk?

5. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Det sistnämnda, gmote, klarar av detta om förstår det rätt...

6. drauks

drauks Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Nvidia Shield Pro Android TV
    Pixel Buds Pro
    Pixel Watch
    Stämmer! Var lite trött inatt när jag skrev, så det blev väl lite rörigt :)

7. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Har själv kört gMote nu ikväll och det fungerar rätt OK. Tyckte väl att androMote var bättre, men gMote fungerade mycket bra över 3G då det bygger upp en ganska stor buffert. Tar lite tid att byta låt då bufferten töms mellan varje låt...

Några buggar hittade jag dock. Den startar inte media på bluetooth och då jag tvingar över via tryck på play i handsfreen så startar min vanliga mediespelare att spela samtidigt (behövde stoppas). När mediakanalen väl är uppsatt mot bluetooth så fungerade det att starta och stoppa uppspelningen.

Som strömmande applikation får det en 4:a. AndroMote ger jag en 3:a för att det inte fungerar över 3G och för att det bara var fyra låtar i spellistan på lite-versionen...

8. Jake_

Jake_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har själv testat Gmote och tycker att det fungerar rätt bra. Jag har dock bara testat via WiFi. Hur gör man om man vill ansluta via 3g? Läste nånstans att det kan vara ett säkerhetshål om man ansluter via 3g, stämmer detta?

9. plumse

plumse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag funderade lite kring hur gmote skulle användas via 3G men får nog erkänna mig besegrad och ber därför om hjälp av expertisen här :o

10. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Man måste öppna port 8889 i sin brandvägg och lägga upp port-forwarding till sin dator som servern kör på. Visst kan man klassa det som ett säkerhetshål, men man kan inte ha tjänster på nätet utan att utsätta sig för risker. I mitt fall så har jag servern på en DMZ för att inte riskera övriga burkar i nätet...
    ...men det är inte nödvändigt. Jag jobbar lite med säkerhet så jag är lite paranoid...

Frågan är ju egentligen hur säker Gmotes server-programvara är...

Edit:
    Ja just ja, det kan ju vara bra att köra dyndns (www.dyndns.org) för att få ett domännamn om man inte har koll på sin IP-adress hemma i alla lägen...
    ...det gör jag.

Last edited: 22 aug 2009