Ang mms/filmklipp

Diskussion i 'P20-serien' startad av HoppsanKerstin, 28 aug 2018.

1. HoppsanKerstin

HoppsanKerstin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag är ny användare av p20 pro helt fantastisk telefon på alla sätt enligt min mening. Hade iphone tills alldeles nyligen. Har läst igen om lite trådar a g just problem med att skicka mms och videoklipp. Och om olika appar som skall göra detta möjligt.. För att möjligen framstå som en fullkomlig idiot nu så behöver jag lite förtydliga de på mitt problem i klartext hoppas att någon ja. Hjälpa mej..
    Jag kan inte skicka mms eller video till en kompis med iphone det blir jättedåligt.
    Kan heller inte skicka ett videoklipp via messenger utan att det blir dålig och pixlig kvalité..
    Kan heller inte skicka redigerat videoklipp till min man som har Samsung s9+ det blir väldigt pixlig.. Men mitt största problem är till just iphone då jag har många vänner som använder den vill Liksom att det bara skall fungera... Kan e. App som jag läst Go sms lösa dessa problem åt mej och krävs det att mottagaren har samma app installerad?
    Phuu nu blev det långt hoppas någon orkar läsa och svara..

2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Vill du skicka bilder och framförallt video i någorlunda kvalité så är det väl Whatsapp som är det vanligaste alternativet. Det förutsätter ju då också att den du skickar till har Whatsapp också.

3. HoppsanKerstin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men dessa appar som gosms mfl gör dessa det möjligt att skicka ett mms till ex en iphoneanvändare med bra bildkvalité?

4. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Nej det är väl en vanlig sms-app.

5. HoppsanKerstin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill bara förstå varför jag inte kan skicka filmklipp till en annan telefon som man kan göra med sin iPhone.. Behöver kunna göra det i mitt arbete till chef och kollegor.. Är detta omöjligt bara för att man skaffat sej en android telefon? Verkar ju helt sjukt att man bara skall kunna skicka video genom messenger watsup eller liknande. Jag har inte tex.min chef på messenger och tänker inte ha heller

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 432

MINA ENHETER

Har ingenting med Android att göra och du kan skicka videoklipp precis som man gör med iPhone och det kommer bli lika pixligt som på iPhone då det har att göra med tekniken som används.

Använder du mms för att skicka media så komprimeras informationen och blir pixligt oavsett om du skickar från en Android eller iPhone.

Använder du Messenger/WhatsApp/Telegram/Skype/Viber eller annan meddelande app som nyttjar ett annat protokoll (teknik) som inte komprimerar informationen lika mycket så kommer det att se bättre ut men det brukar alltid kräva att mottagaren har samma app som du skickar med.

Du skriver att du inte kan skicka videoklipp till annan telefon som du kan med iPhone... Antar att du då skickar via iMessage till någon annan som har iMessage dvs du skickar iMessage till iMessage och inte som mms och använder då en annan teknik som inte komprimerar lika mycket. Och samma sak händer om du skickar mellan WhatsApp till WhatsApp eller Skype till Skype osv

Nu förstår jag att iMessage har en funktionalitet som gör att den kan skicka till någon som inte har iMessage men det iMessage då gör är att omvandla meddelandet till ett sms/mms och komprimerar då innehållet och upplösningen blir därefter. Du kan ju testa själv att be någon med iMessage att skicka samma sak till någon med iMessage och till dig och jämföra resultat.

Sedan kan man klandra Apple för att inte släppa iMessage till Android så att personer som du själv som har en stor bekantskapskrets som använder iMessage kan använda det oxå. Det är knappast Androids fel att Apple vägrar göra det. Istället blir personer då tvungna att använda 3:e parts appar som Messenger/WhatsApp/Telegram/Skype/Viber som är oberoende av plattform.

Edit : En länk med lite bakgrund och kanske en framtida lösning med "nya" RCS protokollet som är tänkt att ersätta sms/mms
    Därför borde Apple släppa Imessage för Android

Edit2: En länk som kanske hjälper dig redan idag
    Så får du Imessage på Android med hjälp av Macen

Last edited: 29 aug 2018
    Droid_269 gillar detta.
  7. HoppsanKerstin

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för bra och utförligt svar skall läsa länkarna tusen tack

8. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Kör med både handcent och gosms och har inga problem med att skicka bilder till andra som har iphone och där kan du ställa in max mms-storlek osv, dessutom kan man skicka större mms via däras servrar än vad du kan skicka via mobiloperatören.