Diskussion: Ang. Permissions

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Hudz, 8 jan 2012.

1. Hudz

Hudz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

jag hade ett par funderingar som jag själv aldrig sett diskuteras här på swedroid.
    Hur ska man göra med permissions? Hur fungerar de olika permissons?

Ex. Read_Phone_State, är det riskabelt att låta ett program ha denna permisson?
    Vilka ska man ta bort? Hur gör ni? Jag använder mig av permissions denied.

Tänkte att det är värt att kolla på ifall någon skum app "avlyssnar" det man gör på telefonen, ex. ifall man använder bank-apps osv.

Väl mött!

2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Intressant diskussion det där faktiskt.
    Personligen är jag paranoid och vill inte ge några appar mer permissions än vad det absolut är nödvändigt. Men i och med att allt fler och fler appar integreras med resten av systemet(den kan koppla upp sig för att uppdatera något, de kan ta kort, den kan ringa samtal etc) så är det nästan omöjligt att komma undan. Kommer ihåg när jag började med android och fick söka med ljus och lykta efter en enkel notepad app eller kompass app som inte krävde internet.
    Jag tror många helt enkelt ger upp och litar på företagen. Ungefär som att det är så mkt lättare att ge google all din info än att behålla ditt privatliv för dig själv.

Har behållit vissa gamla apks som kräver mindre rättigheter till en del appar och uppdaterar de ej. Annars kör jag också droidwall(men ej säker på hur tätt den håller eg) samt inte laddar hem appar som är helt färska eller har väldigt få downloads. Men det är allt.

Permissions denied såg ut som en intressant app, ska läggas in!