Fråga: ANG. Root till S5

Diskussion i 'Galaxy S5 - ROM-filer och utveckling' startad av Ndyz, 16 juni 2014.

1. Ndyz

Ndyz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har läst och kollat runt mycket ang. Root till Android. Jag har grejat mycket med jailbreak på mina iPhones, och jag älskar det. Är det samma sak som att roota en androidlur?

Vad är fördelarna till att roota?
    Är det möjligt att roota en S5 med 4.4.3?
    Vad är nackdelarna? Riskerna?

Finns det någon här inne som är duktig på sådant här, som kan ge mig lite respons? Vore awesome!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

2. indika

indika Custom Android Staff Member

Mottagna gillanden:
    1.807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag flyttar ditt inlägg till avdelningen för ROM-filer och Utveckling i Galaxy S5 avdelningen. Diskussionen som kommer att följa är bättre lämpad för den avdelningen!

Vad gäller dina frågor så skulle jag säga att root för android, inte alls är samma sak som jailbreak för iPhone. Jag har ingen personlig erfarenhet men vad jag har läst och hört innebär jailbreak att man får en lite högre behörighet som användare? Att man kan installera appar som inte är tillåtna på Appstore och dessutom, via appar, få lite mer inställningsmöjligheter på telefonen.

Root är något som alltid finns på en linuxdistro, och så även AndroidOS. Men när du köper en android är den dold för dig som användare. Genom att roota telefonen eller plattan får du tillgång till root:en. Där ligger de flesta filer som är kritiska för systemet och även de flesta förinstallerade appar från t.ex. Samsung. De appar som benämns bloatware.
    Med root kan man alltså modifiera alla systemfiler och exempelvis ta bort alla appar. När man kan modifiera systemfiler så är det i princip bara fantasin och hårdvaran som sätter gränserna för vad man kan göra.

De populäraste sakerna att göra enligt min uppfattning är att installera adblock, ta bort oönskade appar och installera någonting som kallas för xposed framework (vilket är såpass trevligt att det förtjänar ett forum för sig själv!). Xposed används oftast till UI modifikationer men är så mycket mer om man börjar utforska det.

Riskerna som finns med att roota en telefon eller platta är för det första att din tillverkargaranti inte längre gäller. Med andra ord så kan du få problem om du behöver lämna in din Android på service. För det andra, och detta handlar i 99% av fallen om användaren bakom spakarna, så är det fullt möjligt att förstöra sin mjukvara till den grad att Androiden blir obrukbar. Att sitta hemma med en tegelsten man betalat tusenlappar för känns aldrig kul. Men, det handlar nästan alltid om skit bakom spakarna.

Vad gäller root av s5 vet jag ingenting mer än det som står här i forumet då jag inte äger någon själv.

3. Ndyz

Ndyz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack för välbehövligt svar! Dock håller jag inte riktigt med dig ang. Jailbreak. Du öppnar upp hela telefonen med det också, kan ändra hela systemet och komma åt alla filer du vill. Du kan ändra utseende till 100% där också.

Hur lär jag mig detta? Hur kommer jag igång med det? Är lättlärd och älskar att pilla med telefoner. Har stor erfarenhet från jailbreak som jag hållit på med i flera år.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

4. indika

indika Custom Android Staff Member

Mottagna gillanden:
    1.807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag skulle börja med att läsa mig till hur en Android är uppbyggd, rent generellt sätt. Tillverkare har ofta egna lösningar men i grund och botten är en Android alltid en Android. Mycket kanske också är gemensamt med iOSenheter? Det vet inte jag.

Jag skulle verkligen rekommendera dig att lägga ned tid och läsa all info du kommer över. Kanske kan någon här som har tid ikväll hjälpa dig med att reda ut det mesta. Själv är jag upptagen ikväll!

// mobilt

5. Chelsea

Chelsea Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jailbreak och root kan inte jämföras. Kanske kan se ut som samma sak, men den är mer som indika skriver.

6. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Om du vill roota så läs den här tråden om hur man rootar utan att aktivera knox https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=111990
    Finns också en hel del om rootning på xda tex http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2717061 och
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2696537
    Olika recovery
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2697762
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2697523

Knox är ett slags säkerhetssystem (jag har inte riktig koll på vad det är bra för). Tyvärr visar det om man rootat osv även om man efteråt återställer med originalrommen från sammobile. Tydligen ska dock towelroot funka utan att trigga knox. Det är viktigt att tänka på med tanke på garantier. Visserligen ska inte root påverka garantin, men det kan alltid bli tjafs.

Jag har ingen aning om vad jailbreak innebär på en iphone, men några fördelar med root är att kan man få funktioner som fullständig backup på alla appar, dvs även data, man kan installera program för att slippa reklam i appar och en del annat. Om man vill kan man även installera en annan recovery som ger ytterligare möjligheter,
    man kan installera andra rommar, kärnor, vissa teman och moddar mm. Det finns i många fall möjlighet att överklocka, undervolta.
    Det finns massor med grejor man kan prova och man kan skräddarsy mobilen till att bli precis som man själv vill ha den.

Viktigast av allt är att läsa på ordentligt innan du börjar, det kan inte nog betonas. Du kan kolla i detta forumet, men framför allt på xda-developers. Tänk också på att det finns många olika versioner av S5, innan du plockar hem något så kontrollera noga att det ska fungera till just din. Jag tror att det är G900F som säljs här, men det kan ev finnas fler varianter så kontrollera vilken du har innan du provar.