Fråga: ang. Rooting, flashning, ROM:ar

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Matin-T-92, 17 augusti 2012.

1. Matin-T-92

Matin-T-92 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, är ny här på swedroid och har ngra frågor som jag hoppas få svar på¨:

- Om man rootar sin telefon och inget mer och sen direkt efter flashar in orginal kerneln igen då är väl inte telefonen rootad längre elr? (frågar pga. att det stod i denna guide av akilles: https://docs.google.com/document/d/1LC2TM_wf_25fMx-OTjxVoQ3tvYb5bTwvapU_8wQH_DI/edit?pli=1 att efter man rootat kan man slänga in orginal-kerneln igen för att få bort varningstriangeln)

- Hur vet man vilken kernel man ska använda till olika slags ROM:ar som finns ute att ladda hem? ex. vilken kernel ska man ha i för att lyckas flasha cm10-modden av JellyBean (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=78637)?

- Vilken ROM är "bäst", och min definition av det är vilken av alla ROM:ar innehåller minst buggar, och lagg, hackningar, alltså vilken ROM flyter på bäst? syftar på ICS v.4.0.4 och JellyBean ROM:ar då det är ngn av de versioner ja isåfall skulle vilja flasha in, samt vilken kernel man ska använda till dem isådanna fall.

- Om man inte flashar in en orginalkernel efter att man slängt in en moddad kernel, alltså om man endast rootat telefonen, kan man använda alla funktioner i telefonen som förrut, offical samsung apps osv. samt funkar googleapparna man får med från början?

Tack på förhand! :P
    /Martin-T-92

2. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Angående kernels så passar de flesta kernels till de mesta ROMar. Jag tror CM9, CM10, MIUI och dom där ROMarna inte är kompatibla med alla kernlar.

Just nu kör jag med CM9 och jag upplever den riktigt bra. Förr hade CM9 batteriproblem enligt mig, men nu håller den mycket längre. Jag skulle kört med ROMar som inte är baserad på JB än så länge. Jag vet dock inte vilka kernels du ska använda, då jag oftast använder kerneln som följer med ROMen, men SiYah eller Speedmod ska vara rätt najs.

Alla funktioner fungerar precis som förut oavsett om du har rootat telefonen eller inte! :)

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

- Man kan få bort triangeln genom att flasha in en sån där "Secure"-grej... Vet inte riktigt hur jag ska förklara det :P Men det enklaste sättet att få bort triangeln, om man nu stör sig på den, är att ladda ner "Triangle Away" från Play Store ;) Kostar några kronor, men... :P'

- Som föregående sa, du kan välja å vraka mellan kernels... Oftast räcker den man flashar in, om man inte har egna krav på nånting... Siyah Kernel t.ex. har så att du kan ha 2 st Operativsystem installerade samtidigt, så du väljer vilket av dem du vill ha när du startar upp! ;)

- Kan rekommendera CM9 och sedan hoppa upp till CM10, eller vänta ett tag tills CM10 släpps i lite skarpare version (iaf nightly)! Det jobbiga om du skaffar CM9 och sen hoppar över till CM10 (mellansteg) är att måste göra en fabriksåterställning däremellan, och då försvinner ju alla dina grejer... Så vill du pröva på CM10 direkt, så gör det! :)

- Om du rootar telefonen som den är, dvs. inte byter ut något - så kommer din mobil att vara precis som förut - fast upplåst! ;) Tänk dig att du sitter på jobbet på din dator och ska installera ett program så står det "Du kan inte installerade denna, du är inte Administratör"... Och så får du Admin-lösenordet! Tänk vad mycket möjligheter man har då! :D

harull93 gillar detta.
  4. Matin-T-92

Matin-T-92 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för alla svar men jag skulle vilja ha klarhet i denna sak me bara:

- Om man rootar sin telefon och inget mer och sen direkt efter flashar in orginal kerneln igen då är väl inte telefonen rootad längre elr? (frågar pga. att det stod i denna guide av akilles: https://docs.google.com/document/d/1..._DI/edit?pli=1

PS. harull93 vilken kernel använder du nu till CM9?