Angående HTC Hero, uppdateringar och inlåsningar

Diskussion i 'Hero' startad av D-Droid, 16 dec 2009.

1. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag skrev nyligen till HTC och undrade lite över uppdateringar av mjukvaran i telefonen och jag frågade dem även om varför de låser in oss användare så vi inte kan lägga in "custom roms" utan att roota. Här nedan kan ni läsa svaret jag fick.

Svaret är väl inte helt oväntat och känns som ett standard svar.

"Bäste Daniel

Tack för din förfrågan gällande uppgradering av din Hero.

Anledningen till att vi låser telefonen till endats våra romar är att
    vi inte kan garantera att andra romar kommer att fungera som förväntat.

Eftersom vi strävar efter att ge våra kunder bästa möjliga erfarenhet
    med sina telefoner så tillåter vi inte andra romar än dom som vi kan
    garantera kommer ha den funktionalitet och stabilitet vi har satt som
    mål.

Det är även av den anledningen som vi inte slåpper uppdateringar lika ofta
    som dessa "custom romar", alla våra romar genomgår en rigorös kvalitets
    kontroll innna dom släpps. Tyvär händer det att buggar inte hittas direkt
    och det är därför vi uppskattar all feedback.

Vänliga hälsningar,
    ..."

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

"så tillåter vi inte andra romar än dom som vi kan
    garantera kommer ha den funktionalitet och stabilitet vi har satt som
    mål. ... Tyvärr händer det att buggar inte hittas direkt"

Ska de ha så låga mål, kan de ju lika gärna släppa det fritt :)

En dålig ursäkt hursomhelst. Det finns ju självklart ingen anledning att låsa in användarna, så länge det är deras eget val att slänga in en custom rom, och man är tydlig med vad som är och vad som inte är officiellt supportat från HTC.

3. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

En bra jämförelse är Dreambox, där DreamMultimedia släppte "allt" fritt & succén är total.

4. Hugo

Hugo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet är väl att om det var för lätt att roota så skulle även de osm inte hade tillräcklig kompetens att göra det köra som root.

Vilket säkert leder till problem med säkerheten och annat. Dessutom skulle folk höra av sig till HTC för att få hjälp när customromen strulade. På det här sättet så friskriver sig HTC från problem o säkerställer att bara de som har tillräcklig kompetens rootar.

Se på Mac vs Windows, vilken plattform är känd som säker & stabil trots att båda är det om de hanteras rätt.

5. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm

"MAC vs Windows" Ännu bättre MAC / Windows vs Linux. Vilken är stabilast, säkrast "billigast", virusfriast osv.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag tror som Hugo att det är bara ett sätt för HTC att friskriva sig från ansvar om vi blir lite för klåfingriga. De har sagt att man inte ska ha root och kunna byta rom så om du gör det så är det helt på eget ansvar.

Sen kan man diskutera hur svårt det är att roota telefonen. Jag betvivlar inte att de som först rootade telefonen fick lägga ner en hel del arbete men det dröjde ju inte så länge innan de första guiderna började dyka upp. Nu när det jobbet är gjort och med de verktyg som finns ute så kräver det ju bara att man kan följa en instruktion för att roota och lägga in en custom rom.

Jag tycker tröskeln för root är lagom hög och HTC jagar iaf inte sina kunder som vill ha utökad funktionalitet som ett visst fruktföretag gör. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1665113/upplast-iphone-nationell-sakerhetsrisk

Jag tror också att det flesta mobilköpare inte vill hålla på att pilla i operativsystemet som många här på forumet gör, vi utgör nog undantaget bland användarna. Jag lyckades hålla mig i 3 månader innan jag rootade och la in MoDaCo. Största anledningen till att jag gjorde det var för att uppdatera radion. Jag vet att man inte behöver roota för att göra det men när jag ändå var i farten så tryckte jag in en ny rom och har inte ångrat mig.

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag kontaktade HTC igen angående detta och skrev då bland annat:

Då fick jag till svar att:
    Jag köper väl i viss mån deras argumentation men det är ändå frustrerande att vänta på ny orginal update som ändå förmodligen inte innehåller samma bra funktionalitet som de modifierade.

Ne, det blir nog till att roota när denna tentaperiod är slut. Vad ska man annars med julledighet till :)

8. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att de inte stödjer modifierad mjukvara anser jag vara en självklarhet. De släpper en produkt där de inkluderar sin egen testade mjukvara och kan således ge support på denna. Är det då buggar så kan de ansvar för dessa. Att ta ansvar för buggar som någon annan åstadkommer är en helt annan sak.

Det är ungefär som att lägga in modifierat BIOS i din dator. Har någon gjort fel så är datorn obrukbar om du inte flashar in BIOS genom speciell hårdvara, hotswap eller annan lösning som är mer än vanligtvis för gemenen man. Det kan man inte anse att någon tillverkare ska ta ansvar för.

All modifiering som ligger utanför tillverkarens kontroll ska självfallet endast tillfalla användaren ansvarsmässigt.

9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Självklart!

Det säger dock över huvud taget inte att man måste försvåra något för den användare som vill ta på sig det ansvaret.

10. Hugo

Hugo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dock är det bara Mac där operativet är knutet till hårdvaran så hårt som det är på telefoner. När man läser om säkerhetsluckor i IPhonen så måste man läsa ordentligt för att se att de bara uppkommer på jailbreakade lurar.

HTC vill helt enkelt undvika den dåliga publicitet som det kan ge.

Svaret i uppföljningsfrågan säger ju allt, fritt översatt betyder det:

"Det är många retards som köper våra telefoner, är det för lätt så kommer de att ha sönder och sen belasta våran support & sen klaga..."

11. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Så länge de inte gör det omöjligt/väldigt svårt att roota/lägga in andra roms så tycker jag det är bra.