Angående ICS

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Månne, 1 maj 2012.

  1. Månne

    Månne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så drog jag ner ICS men som jag upplever de så är ICS väldigt resurskrävande
    så jag får ett jäkla lagg ibland,ja mobilen rentutav fryser fast för ett par sekunder,någon här som upplever samma sak?
    Är det här något som går att påverka till det bättre?
    Går inte detta ordna till så åker glassen i korgen i och det jag då kommer
    göra är att rota telefonen!
    I övrigt så är ICS rätt härligt!

    Tack för mig.
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Två saker att testa som hjälpt andra:

    1. Se till att göra en ren installation istället för att uppdatera.
    2. Under Inställningar|Apps|Alla (tror jag det heter) kan du stänga av appar och tjänster du inte använder och på så sätt förhindra att de laddas in i minnet (RAM).
     
    Last edited: 1 maj 2012
  3. consone

    consone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag upplevde lagg precis när jag uppdaterat, men nu flyter den på minst lika bra som innan.
    Det jag gjorde var en fabriksåterställning, och bytte från Go launcher ex till stock.
     
  4. Månne

    Månne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade rakt över från SE och jag tycker att är det korrekt från SE
    så ska det väl ändå flyta på bra som den install jag gjort men...nu ska jag döda några appar men jag tror det hjälper föga för mobilen verkar ligga på
    gränsen av vad den klarar av gällande ICS men..jag ska iaf testa och funkar inte detta så skulle det vara trevligt om man fick ett tips av er inbitna
    swedroid gubbar angående en stabil rom som verkligen flyter på bra och dessutom som inte börjar lagga efter ett tag,vad tror ni om CM7 är det något värt att satsa på?

    Månne.
     
  5. Månne

    Månne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Får la försöka ge sig på detta också..måste ju försöka hitta en lösning.
     
  6. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag hade 8GB AAC/M4A-filer i min Ray och det gjorde telefonen i stort sett oanvändbar med ICS. Efter jag tagit bort dom flyter det på lika bra som med GB.
     
  7. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Du är inte ensam, mobilen är nästan värdelös om man har lite bråttom!
    Ska försöka gå tillbaks till GB när det kommer en lösning, tyvärr så fölorar man det bättre ljudet, den bättre kameran och lite andra småsaker, men så här kan man inte ha det. Bara det när man ska ringa, satan vilken tid det tar att bara få fram knapparna. Visst, det finns andra alternativ att ladda ner, men det ska inte väl inte behövas.
     
  8. Månne

    Månne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Åå äntligen en som hajjar problemet,exakt när man ska ringa så tar det ett par sekunder innan knapp jäkeln kommer fram så mobilen är helt enkelt för klen för Glassen så ett bra allternativ tas tacksamt emot till våran kära ray!

    Glädje
    Månne.
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag håller med om att just uppringningsappen med knappsatsen är väldigt seg. När den väl kommer fram så är den iofs bättre än den gamla, med integrerad samtalslogg och T9 så att man kan börja knappa in antingen ett nummer eller ett namn och då få förslag som den hittar i telefonboken. Det är antagligen den funktionaliteten som segar ned uppstarten av appen.
    Jag ringer oftast ett fåtal favoritnummer som jag lagt som kontaktgenvägar på en av startskärmarna, och då besväras jag inte av det där lagget.
     
  10. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har egentligen bara ett klagomål på ICS och det är telefon appen.

    1. Seg som sirap att starta om den inte ligger aktiv i bakgrunden, vilket den sällan gör.

    2. Ge mig den gamla favorit funktion tillbaka, funktionen med grupper är nog det sämsta de hittat på. Om man lägger in en person i en grupp så försvinner den personen från kontakt listan. I outlook klient så syns de som de skall.

    Batteritid och annat är likvärdigt men att det ändrat telefon appen till det sämre suger rätt hårt.
     
  11. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag tycker också ICS är segt, trots att jag har gjort fabriksåterställning. 1GHz + 512MB ram verkar inte räcka för att dra runt ICS helt enkelt.
    På jobbet har jag en X8:a liggande, den är faktisk snabbare än min Ray med ICS. Öppna telefonboken, starta mail appen etc är snabbare på X8:an som har en 600MHz processor och typ 320MB ram... En inte helt rättvis jämförelse kanske, eftersom X8:ans android 2.1 appar är betydligt enklare än de som finns i ICS.
    Det känns som om antingen Google eller Sony har klantat till det med ICS. Hur ska ICS kunna rulla på 1000-kronors budgetlurar?
     
  12. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det beror nog på filformatet, har +40Gb mp3, vilket fungerar som det ska. Har för mig att min gamla walkman lur blev segare iom mer komprimerade filer jämfört med mp3.
    Sen är det bara ett långskott men skulle kunna tro att facebook/timescape kan vara boven i dramat, vilket jag inte använder själv och har aldrig haft några problem med prestandan som många verkar ha.
     
  13. zabsv

    zabsv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som många andra upplevde jag telefonappen som otroligt seg. Mellan 2 och 5 sekunder brukade det ta innan jag kunde slå ett nummer. Idag installerade jag exDialer istället och nu känns allt normalt :)
    Mailappen känns också lite seg ibland, och ibland hänger den sig med en svart skärm.
    Men det känns mer som att just dom här apparna är sega/buggiga, än som att det är något allmänt problem med ICS.
    Övrigt som jag kört startar snabbt nog för att jag ska vara nöjd.
     
    Vidur gillar detta.
  14. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ljudproblem

    Jag och en kollega har upplevt att det ibland inte hörs vad man säger, ljudet skrapar. Började efter ICS uppdateringen. Någon fler som upplevt detta?

    Sent from my Sony ray running ICS 4.0.3
     
    Last edited: 9 maj 2012
  15. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    exDialer kör i warp speed runt Sonys egna dialer, rätt dåligt av en telefontillverkare att faila så hårt på den väsentligaste appen som en telefon skall ha. Lär fortsätta med den då den hanterar favoriter mycket bättre också, en av få saker jag saknade från GB.
     
    adam.swe gillar detta.
  16. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Oj. Testade exdialer. Verkligen snabb i vändningarna. Vanliga telefon tar över 3s att få upp. Bra tips.

    Med RAY via tapatalk
     
  17. anncar

    anncar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla fanastiska tips i detta forum, hade aldrig vågat göra fabriksinsällningar annars. Laggar inte längre, apparna är kvar! Återstår bara att testa exdialer.
     
  18. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Finns det någon lista på vilka appar/processer/etc. man kan stänga av utan att telefonen ballar ur? :)
     
  19. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Inte från Sony i alla fall.
     
  20. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Finns säkert på XDA om du kollar lite där.

    Skickat från min LT22i via Tapatalk 2