Tips: Angående Skärmskydd/Splitterskydd

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Erol, 15 mar 2012.

1. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har läst många trådar där folk frågar om repskydd, vilken film man skall använda
    eller om man skall strunta i detta. Nedan förklarar jag varför man bör montera
    en skyddsfilm.

Behöver jag montera en skyddsfilm?
    Alla Xperia lurar med Android har levererats med en skyddsfilm och denna bör
    användas om man vill slippa smårepor.

Hur kommer det sig att skärmen repas så lätt?
    Skärmen är gjord av glas och är i sig rätt reptålig, men som många har
    uppmärksammat, sitter det en fabriksmonterad film på skärmen, denna är rätt
    svår att se, men om man tittar noga i kanten av skärmglaset ser man en skarv.

Denna film är INTE en skyddsfilm mot repor! Snarare tvärt om, denna
    film repas ganska lätt och bör därför skyddas med en reptålig skyddsfilm.

Varför finns denna skyddsfilm om den inte skyddar mot repor?
    Det är en så kallad splitterfilm, som skall förhindra att det lossnar glasbitar ur
    skärmen om man mot förmodan har sönder glaset.

Kan jag ta bort splitterfilmen?
    Visst går det, den sitter rätt så hårt, mycket svårare att få loss jämfört med
    en vanlig skyddsfilm. Men den är inte tänkt att tas bort.

När du tagit bort denna film har du "naket" glas, glaset blir inte lika lätt repigt
    som splitterfilmen blir, men får du en repa i detta så går det inte att få ogjort!

Vad rekommenderar du?
    Jag anser att man bör använda en skyddsfilm, den som medföljer telefonen är
    rätt ok, men det finns bättre eftermarknadsfilmer. Tycke och smak avgör vilken
    sorts film Du skall ha.

På bilden ovan ser ni min gamla Xperia X10i, som jag inte monterat någon
    skyddsfilm på. Men splitterfilmen är kvar och bevisligen full av repor.

Mvh Erol

bjoli, Andresin och Galaxy gillar detta.
  2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Japp det sitter en splitterskydd om man kollar riktigt noga. Tack för infot ;)
    Det som följde med håller tyvärr inte måttet.. min hade damm mellan sig redan från fabrik.

3. robert3

robert3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kör dom fortfarande med splitterskydd? Hade det på min x10:a också men har inte sett det på någon annan telefon. På min nexus s stannade glassplittret kvar ganska bra ändå. Har någon nån info varför just Sony/SE kör med splitterskydd? *nyfiken* :)

4. Enka

Enka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den med följande skyddet var ju kass. Direkt efter första lager tog bort var den full med damm.

Vilken repskydd rekommenderas?
    Kanske en Xperia S anpassad så det blir snyggt.

5. Bebben

Bebben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är flera som säger deras skydd varit dammiga "på insidan" men jag börjar undra om inte skyddet är statiskt och/eller skärmen har små dammkorn på sig vid applicering. Själv monterade jag det medföljande skyddet och var jättenoga med damm och sånt. Monteringen gick perfekt, inget damm och det sitter rakt.

Vill man ha skydd från annan tillverkare finns det ju Zagg och (eller vad det nu heter). :)

6. faulisto

faulisto Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur gör man om man får repor på skyddsfilmen? Den är som bekant mycket känslig, har beställt mer ordentligt skärmskydd, tyvärr så har jag redan råkat få några små repor på splitterfilmen.

Last edited: 17 mar 2012
  7. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Den går att ta bort, men jag är osäker om det går köpa en ny, om du inte litar på en vanlig skyddsfilm.

/ Erol

Skickat från min SXS

8. PerraStrandberg

PerraStrandberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nån som fått bort splitterskyddet? Mitt är hur repigt som helst. Kan jag ta bort det och sätta dit en vanlig skyddsfilm?

9. s-flow

s-flow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag vet inte Sonys motiv men jag tycker detta är en utmärkt ide, splitterskyddet är väldigt "snyggt" applicerat och telefonen behåller en känslig touch. Själv rör jag inget tills splitterskyddet är uttjänat (om det nu blir det för mig) därefter blir det mineralglas endast (som i mina ögon borde ge den finaste touch-upplevelsen).

Jag har aldrig haft behov av extra skydd på mina telefoner men om man upplever ett behov så tycker jag att det borde påverka känsligheten lite väl mycket om man sätter detta ovanpå splitterskyddet.

Men detta med skydd är ju bara personliga val, inget rätt och fel.

10. widde

widde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag skulle aldrig montera något skärmskydd på min telefon. Som s-flow skriver behåller även jag mitt splitterskydd till det blivit ordentligt repat, sen tar jag bort det och kör endast med glaset.. Touchkänslan blir heeeelt värdelös med skydd på. Kör hellre med någon form av läderfodral som jag har telefonen i när den ligger i fickan. Och har aldrig något annat än telefonen i samma ficka. Mycket annat lär inte repa skärmen..

11. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Får man damm på skyddsfilmen innan man ska applicera den så kan man ta en bit tejp och trycka på den så blir den av med dammet. Fungerar bra på skärmen också :)

Samt som en annan person skrev i en annan tråd så kan man fixa detta inne i badrummet efter en dusch då fukten i rummet gör att allt damm håller sig nere mot golvet istället för att virvla runt uppe i luften.

muhahaha94 och ef98dpa gillar detta.
  12. muhahaha94

muhahaha94 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Badrummet låter intressant. Ska testas nästa gång. Mina appliceringar av skydd brukar alltid misslyckas med smuts eller damm under plasten.

13. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

får väl säga att det är jag som sätter på skyddsfilm på våra lurar hemma och när sambon fick hem sin xperia s så följde det ju som sagt med ett skydd, ånga upp badrummet ordentligt så alla partiklar och skit lägger sig och kan säga att det blev skit bra när jag var klar inte en luftbubbla med skräppartiklar inget dam etc och det tåls att skrivas med caps HELT JÄVLA KANON satt det.
    har testat dyrare fabrikat och jag gillar dom inte alls blir lixom inget glid på ytan.

14. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kanoners :)