Ange gärna vad som uppdaterats

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sportmats, 21 aug 2010.

1. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni som gör appar och som kommer ut med nya uppdaterade appar. Uppge gärna VAD som har uppdaterats i den nya versionen så att man vet. Vissa gör det och gör det bra. Men väldigt många slarvar och bara trycker ut en ny version och sedan får man gissa sig till vad som har uppdaterats...

2. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Väl talat.

3. maww

maww Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    282
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Håller bara med

4. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lite mer vett och etikett enligt mig, fast riktat mot användarna:

1. Skriv gärna engelska om ni förstår detta språk (och inte appen är svensk).
    Detta är helt enkelt för att utvecklarna också ska få ta del av vad ni skriver.
    Allt för ofta ser man kommentarer i stil med "FC om jag gör dittan och dattan!!! LADDA INTE NER!!!" som alltså inte är till någon hjälp.

2. Inled/Avsluta gärna också med telefonens modell, både för utvecklarna och användare.

Har nu sett flera kommentarer i market som lyder i stil med "Varför skriver ni på engelska era idioter" eller "Sluta skriv telefonmodell det är irriterande".

5. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

+ datumet också för senaste uppdatering.

6. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som utvecklare så undrar jag vad ni föredrar: att man har en change log som ständigt updateras på sin websida för appen/inuti appen under "Hjälp" eller att en dialog poppar upp efter varje updatering och talar om vad som är nytt? Vissa gör det ena andra gör det andra,vad tycker ni är bäst? Jag har alltid kört på det första...

Som ni säkert vet så är beskrivningen på market begränsad till 325 tecken så det finns inte en chans att det får plats där...

7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det Niklasp skriver är helt rätt det är sjukt irriterande när man får kommentarer som ladda inte ner eftersom man då inte kan lära sig något från den kommentaren.

Vi brukar dels skriva lite kort på market om vad som har ändrats och sen ha en popup när appen startas första gången. Tror det funkar ganska bra.

8. Ebbotify

Ebbotify Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En changelog som pillar upp när man startar efter en uppdatering tycker jag är bra, det är väldigt sällan jag går in på hemsidor och kollar. Kanske dumt, men jag är för bekväm och jag tror inte att jag är ensam.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Något som gör att man slipper gå in på en webbsida.

Avskyr när man uppdaterar en app på market och den hänvisar till en hemsida. Mycket bättre när de skriver ut det i beskrivningen eller har en popup i programmet när man startar! Eller båda!

Helst alla tre. En utförlig på någon hemsida om man är nyfiken på att kolla bakåt i tiden, en när man trycker "Install" och en popup i programmet.

10. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej, tack för svaren, tror jag ska ta och fixa en sådär nätt liten dialog med så finns det 3 sätt. Hela loggen i en av tabbarna under "Hjälp", popup dialogen och på websidan för dom som vill läsa på en större skärm..

11. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det enda som räcker är:
    (Exempel) v.1.24. Buggfix för att batteriet dränerades.
    Då vet man exakt vad som gjorts. Det är allt som behövs. Mer avancerat än så behöver det inte vara. Många bara lägger ut en uppdatering utan någon mer info alls...om vad som gjorts. Hänvisning till hemsida är helt onödigt. Man går ändå inte in på den och läser.

12. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Man kan även korta ner där, t.ex.

V.1.2.3 : Buggfixar
    V.1.2.4 : Stöd för fler enheter.
    V.1.2.5 : Buggfixar, Utökat stöd

Då vet man direkt som användare om man bör tanka uppdateringen för att den fixar buggar, eller om uppdateringen helt enkelt ger stöd för 1.6 mobiler/någon annan mobil, i vilket fall det är helt orelevant att ladda ner då man uppenbarligen redan har appen och mobilen således stödjer den.

13. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Problemet är väll att exemplet ovan ligger på närmare 100 tecken, har man då max 325 tecken att använda så blir det lite svårt att få in annan information om vad appen gör och används till, speciella "features" etc. och annan nödvändig information för att användare ens ska överväga att ladda ner den.

Även om denna information är totalt onödig för dig som redan laddat ner appen och vet vad den gör, så måste den stå kvar, man kna inte ersätta den med bara en change log för då är det inte en mänsika som skulla ladda ner den...

Som utvecklare hoppas man på att Google ska lägga till ett nytt fält som enbart är till att för att skiva change log, det har varit uppe många gånger men inget händer så jag betvivlar att det någonsin kommer att bli så.

Sedan har jag lite svårt för att förstå ert resonemang med att man inte går in på websidan. För om man nu vill veta vad som har ändrats sedan senaste versionen och informationen inte finns tillgänglig i beskrivningen antagligen pga vad jag tjatat så mycket om nu, plattbrist, men att de istället hänvisar till websidan. Varför i hela friden skulle man då inte scrolla ner till 'Visit the developer's Web page' klicka där och två sekunder senare så har du information du söker?
    Eller nej, vad gör man då? Skickar ett sms till 118118 kanske...

Last edited: 21 aug 2010
  14. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ett aktuellt exempel är Train Info. Ny uppdatering ute, där bland annat appens logga bytts ut. Men är det bara den som har uppdaterats? Vad mer har uppdaterats? Inte ett pip om vad som förändrats...

afzkl: Fast det handlar ju om att vara så kortfattad som möjligt. Om jag hade gjort en app om elitserien i ishockey för att ta ett exempel, hade jag skrivit: Senaste nytt om lagen i ishockeyns elitserie. Trupper, målrapporter med mera.

Då hade man haft en massa utrymme för att ange om man uppdaterat den med en ny version. Har sett många som beskrivit innehållet i appen varit enomrt invecklade och omständiga och tacka fasen för det att antal tecken då snabbt tar slut...

15. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Till er som utvecklar, jag håller med er - är inte appen enbart för Sverige bör alla kommentarer skrivas på engelska.
    Har också sett kommentarer på Market där användare uppmanar att sluta skriva på engelska, men då ger man ju inte utvecklaren en chans att förbättra appen.
    Gå in på Appbrain och försök att fatta vad en app gör när alla kommentarer är på Japanska....
    Man bör ju heller inte dömma ut en app efter första FC'n, skicka ett mail till utvecklaren - det finns ju en funktion för detta i Market. Det ger dem en chans att fixa eventuella problem.
    Av alla de utvecklare jag varit i kontakt med så svarar de flesta inom ett par timmar, högst någon dag. De är overkligt villiga att hjälpa till och det skall de ha en stor eloge för. Till och med de riktigt stora drakarna är mer än villiga att lyssna på konstruktiv kritik.
    Men om vi inte skickar med info om t.ex hårdvara och Android version så gör vi det inte lätt för dem att felsöka.
    Det är hittills bara två utvecklare som inte svarat på mail och de apparna är sedan länge avinstallerade.

Vill vi ha bra appar i Android är det vår förbannade skyldighet att hjälpa till att tala om vad som är fel eller vad som är bra.

Jag ser gärna att det finns både en versionslogg på hemsidan och i en popup. Vill man veta innan man uppdaterar så finns infon via appens länk i Market.
    Alla seriösa appar jag testat har någon form av hemsida eller blogg. Har de inte ens det så känns det inte seriöst från början och jag installerar troligen inte appen.
    Är det en app man alltid använder så uppdaterar man ju troligtvis ändå och får i så fall reda på nya features eller fixar via popupen.

16. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet att det här är en gammal tråd men Sed som gör ett eminent jobb med sin elitserie-app kan man ta som lysande exempel på hur det SKA se ut. Varje gång han uppdaterat den, dyker en liten ruta upp med vad som är uppdaterat. Och dessutom finns en "history-flik" om vad som gjorts sedan appens födelse. Mer än så behöver det inte vara!

Last edited: 30 okt 2010
  17. CwL

CwL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag gillar titanium bakups sätt. Han skriver vad som uppdateras i texten under beskrivningen i market. Tycker det är trevligt att veta innan man uppdaterar. Annars funkar popups när man startar appet nästa gång så som i maps ganska väl.