Animera mellan flera View:s

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by joynes, Jan 14, 2010.

1. joynes

joynes Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag har ett antal View:s som jag vill animera mellan. Det finns en Layout som nästan är perfekt, nämligen ViewFlipper. Nackdelen är att jag själv inte kan bestämma exakt vilken view den ska gå till. Jag har bara metoden showNext, som tar nästa view i listan.

Min första tanke var att animera mellan activities, men detta verkar inte vara möjligt programmatiskt (en inställning i telefonen kan akitvera/avaktivera animationer mellan activities).

Någon som stött på en bra lösning?

/Mvh Johannes

2. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sedan 2.x sker animeringen automagiskt mellan activities, iaf i emulatorn. Appar som har animering inbyggt själva som jag kör på min magic med 1.5 upplever jag oftast som betydligt segare än övriga appar. Så mitt förslag är att helt enkelt skippa att implementera det och överlåta det till Android att hantera.

3. trioni

trioni Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Väldigt skönt när saker sker automagiskt. Sånt gillar man. Har du sett den här länken joynes? http://www.codeshogun.com/blog/2009/04/16/how-to-implement-swipe-action-in-android/ Den tar förvisso inte upp ditt önskemål om att gå till andra views än nästa och föregående, men visar hur man enkelt kan implementera animationer triggade av swipe-motion. Säg gärna till om du hittar en lösning på det.

När vi ändå är inne på ViewFlipper. Vet någon hur man lägger till ett dynamiskt antal views med hjälp av kod? Själv är jag väldigt ny inom Java och Android och har inte lyckats lista ut hur jag kan få mina custom views att visas.

4. sniff

sniff Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag använder ju viewflipper i min västtrafik app och om man kör showNext eller previous snabbt efter varandra så funkar det ändå tycker jag, men man får ju ha något sätt att hålla koll på var man är och hur många gånger man ska flippa för att hamna rätt.

finns väl olika sätt att komma runt detta lite på, men inget smidigt iaf.

har inte testat med 2.x själv någonting och det är väl fortfarande ganska begränsat med antalet användare som har över 1.6 så det är nog något för framtiden för min del.

5. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Installerade nyss SpareParts från Market i min Magic, det är samma app som finns i emulatorn. Där kan man aktivera om man vill ha animeringar mellan activities. Och det funkar faktiskt klockrent.