Fråga: Anledningar till att inte köpa S2 istället?

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by Talisman, Nov 25, 2011.

1. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Så.. jag hade tänkt uppgradera min N1:a mot en Galaxy Nexus. Sen kom den..

- Lite för stor
    - Katastrofen med max 16GB (för mig iallafall)
    - Sämre batteritid än S2?
    - Ändå ingen 4G

Ja.. ni vet.

Så nu tänker jag köpa en beg Galaxy S2 istället för 3000 medan jag väntar på en förhoppningsvis vettigare Nexusteefon.

Kan någon övertyga mig om att det är en dålig ide? Annars köper jag S2 i eftermiddag.

2. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du tänker roota och flasha om den så är ju ICS-argumentet borta.

Snabba uppdateringar?
    Upplösningen på skärmen.

Men det är klart, du sparar ju lite kosing på att köra på GS2-spåret.

3. wintersun

wintersun Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det bara hårdvaran som är viktig tycker jag du gör helt rätt. Personligen vill jag ha en nexus för att få "pure google" dvs utan något av tillverkarnas bloatware (sense kan jag stå ut med, men touchwiz eller sonyericssons ux mm tycker jag förstör mer än det tillför), samt snabba uppdateringar, utan att behöva krångla med root osv.

4. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter i samma båt som dig. Lyckas Mecenat och Tele2 fixa ett studenterbjudande på Galaxy Nexus, så blir det nog den, annars är jag nog beredd på att snåla :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. Talisman

MINA ENHETER

Jo pure android och snabba uppdateringar är förstås varför jag ville ha nexusen. Men den måste ju hålla måttet i övrigt också.

Som jag ser det blir båda spåren kraftiga kompromisser av mina krav. Kunde levt med det om det verkat lite tydligare med om och isåfall när det kommer en 32GB version.

Touchwiz blir man ju av med när man byter launcher. Samsungs roms videocodecs är väl en fördel med S2 spåret också. Upplösningen på nexus är ju cool men har det någon praktisk betydelse på en så liten skärm? Tror icke det..

Sen har jag väldigt låg tro på Samsung när det kommer till firmwares och har svurit på att aldrig köpa en samsungpryl igen efter bad experience med i5700.. men vad gör man :D

6. Talisman

MINA ENHETER

So long suckers!

Då var det avklarat. Jag flyttar tilll Samsungforumet. Enjoy your ice cream så ses vi när nästa nexus släpps :ehm:

7. wunderbaum

wunderbaum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Galaxy nexus skärm är skäl nog. Högupplöst skärm ger bättre läsbarhet. Text på en iphone 4 är lättare att läsa en på min galaxy s.
    Annes är det absolut att ett väninna Android är lättare och snabbare att uppdatera. Det är alltid strul när bolagen ska uppdatera gamla telefoner. Tex galaxy s är kvar på 2.3.3 men det verkar vara 2.3.5 som ger en prestanda boost. (Se anandtechs galaxy nexus prepresttanda test där Razr 2.3.5 slår S2:an

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Skärmen
    Upplösningen
    Google

Nuff said.

mrBira and blysprutan like this.
  9. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att det är en google telefon var främsta skälet till att jag köpte den, men bara skärmen och avsaknaden av hårdvaruknappar gör att jag aldrig skulle välja en S2 över den här.

10. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Du kommer ångra dig!

För stor? o_O

11. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    nu när S2 får LTE i sverige så blir man lite tveksam, men har nog kvar min beställning på GN

12. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Videostödet i Galaxy Nexus smiskar rumpa. Det kan för all del vara på grund av Android 4.0, vi vet inte ännu, men Galaxy Nexus lirar i våra tidiga videotest ALLA våra testfiler, inklusive det beryktade "Birds"-klippet i 1080p och med en helt vansinnig bitrate på 42 Mbit/s. Något enstaka hack, men i övrigt felfritt i 24 FPS.

Ingen annan telefon eller tablet vi har testat har varit ens i närheten av 24 FPS, utan snarare 5-10 FPS.

Men som sagt, det kan vara Android 4.0 som (i kombination med hårdvaran) ligger till grund för detta, och i sådant fall är det inte omöjligt att andra lurar kommer kunna åtnjuta samma videoprestanda då de väl uppdateras.

Niklas, mrBira, emoboda and 11 others like this.
  13. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kan väl vara en av anledningarna till att Google valde OMAP 4460 med IVA 3 istället för Exynos? Något som iofs. gör beslutet att inte ha någon SD-slot märklig...

14. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Ne det gör det försåtligt att de inte valde att lägga till en SD-slot. Då SD är alldeles för långsamt för att du skulle kunna köra den typen av filmer (Vilket innebär att den riskerar dåliga video betyg om folk inte fattar att det är stor skillnad). Dessutom hade det dragit sjuka mängder batteri.

mannybmannyb; Ska blir riktigt kul att läsa ert test.

15. cruZZade

cruZZade Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ah, läshastighet tänkte jag inte på. Synd att inte vi får ta del av 32 gb :/

16. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det kan jag hålla med om. Jag kommer klara mig på 16 men jag kan förstå att det finns en del som hade behövt 32.

17. rickard64

rickard64 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

låter underbart :)

Dock är jag lite nyfiken på om det möjligtivis går att streama film/musik från NAS:ar? med tanke på att GN har riktigt bra wifi så torde en 1080p rulle gå att streama?

18. Snö

Snö Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För vardagligt bruk klarar man ju sig med 16 GB men det är ju när man är ute och reser som det blir problem då man ofta vill ha med sig lite fler tv-serier och eventuellt nån film och då ofta inte har tillgång till att föra över från dator mellan gångerna.

Jag håller fortfarande tummarna att google/nån snart kommer fixa så att man kan koppla in usb-disk till den för det skulle lösa allt, då kan man bara ha med sig ett litet usb-minne med alla filmer och sen försa över/spela från det.

19. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det där är ingen argument att inte ha sd slot, man måste inte lägga högupplösta videos i sd kortet och kan ha det på interna minnet.
    De som kör android, är väldigt duktiga på att ta backups, när man flashar fram och tebax mellan olika custom ROMs.
    Sen hur mycket extra batteri drar det genom läsa externt sd kort? Tror knappast mycket.

Nexus är en stor besvikelse, att inte ha sd slot, USB masslagring och kanske inte äns USB minne via USB OTG.

Det enda nyhet är endast ICS, som alla andra topp mobiler som kommer att få vid senare tillfälle ändå och 1280x720 upplösning.

Luktar som Apples iPhones, nya modeller men gammal hårdvara och inget revolutionerade som får konsumenter att öppna sin feta plånbok.

20. vivaveva

vivaveva Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla in detta angående usb minnen :D
    [MOD] 24 Nov r2: MoDaCo Custom Kernel (+CIFS +USB drives / keyboard / mouse) - xda-developers

http://android.modaco.com/topic/348680-does-it-have-usb-hostotg/

Last edited: Nov 25, 2011