ANOVO klantar till det - fel på pekskärmen

Diskussion i 'Magic' startad av Eagle, 12 aug 2010.

1. Eagle

Eagle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan,

sitter lite smått förbannad och i väntan på svar från ANOVOS tekniska support på klagomål jag lämnade in via återförsäljaren.

Saken är att vi för ett antal veckor sedan lämnade in en HTC Magic som hade hängt sig totalt och inte ville uppdatera alls. Dem bytte ut hela mainboard på garanti och vi fick tillbaka mobilen dryga 3 veckor senare (dels tack vare strul från Postens sida med tillbakaleverans till butiken).

Direkt efter vi fick tillbaka mobilen blev det strul med pekskärmen, som svarade riktigt urselt och bara på vissa delar av skärmen. Dock medan jag höll på med ta ut batteriet/in igen/stänga av och starta om så helt plötsligt funkade allt som det ska. Och gjorde det ca 2 veckor, tills den fick tillbaka samma symptom men denna gång gick det inte att få liv i pekfunktionen alls. Telefonen i övrigt funkade, det gick att använda dem fasta knapparna och optiska kulan och allt.

Skickade in mobilen igen, jag anade glapp pga dålig ihopmontering vid förra service. Fick dock nu svar med kostnadsförslag och det går väl ut på att ANOVO påstår att det är "kraftiga hack" på skärmen, som är kundens fel och som ej täcks av garantin. Dem erbjuder reparation för 1500kr, skicka tbx utan åtgärd och med 250kr felsökningsavgift eller kassera mobilen. Jag är förbannad på detta, hur fan tänker dem!? Mobilen har visserligen några (mindre) repor på skärmen, men dem fanns redan förra gången den skickades in. Den hade då displayskydd på och den har suttit på fram till dagen vi lämnade in mobilen för andra gången, då vi ville testa om det kanske strulade pga skärmskyddet. Så ingen chans att det uppstod nya repor, låt stå "kraftiga hack". Killen i butiken instämmer med mig i och med att han har granskat mobilen när den lämnades in.

Känns som en löjlig bortförklaring och jag undrar om dem över huvudtaget har gjort sig besväret att öppna mobilen och kolla självklara möjliga anledningar till problemet såsom kontakter osv inuti....

Det jag undrar är - hur funkar touch funktionen precis på en HTC magic? Det jag vet är att det finns en LCD display samt en så kallad "digitizer". Är det själva digitizern som är yttre skicket och som i detta fall har blivit lite repig? Eller ligger ytterligare en plastskydd ytanpå? Med andra ord, är det ens möjligt att repor på skärmens yta kan förklara varför HELA touchskärmen inte funkar? Eller jo, en liten del längst ner i mitten reagerade ibland lite på pekkontakt.

Som sagt ifrågesätter omdömet men skulle vara bra att få lite mer input från er som har koll på hur det funkar precis. Jag har sett att det går att köpa LCD Digitizer från eBay för 250-300kr, om det skulle lösa problemet är det nog värd att i värsta fall pröjsa deras 250kr felsökningsavgift och köpa reservdelen och fixa själv. Det går dock egentligen emot alla mina principer att ge dem pengar för något jag anser dem SJÄLV har orsakat och vägrar ta ansvar för. Dessutom känns det för min del som att dem inte gjort ett enda skit mer än öppnat kuverten, kikad på mobilen och hittat på en "bra förklaring" för problemet. Men känns rätt surt att kassera och 1500kr kommer jag aldrig i hela världen betala för reparationen, av samma anledning. Problemet uppstod ju precis efter förra reparationen och har aldrig upplevds tidigare med skärmen i precis samma skick det lämnades in i för andra gången.

Kan tillägga att det inte gör saker och ting (och min förtroelse i deras kompetens och trovärdighet) bättre att vi precis fick tbx vår W995 som var inne på reparation pga glapp i usb kontakten - kom tbx med besked om att ngt var utbytt, telefonen uppdaterats till senaste mjukvara och funktionstestat. Men felet är likförbannad kvar :mad:

Vad kan jag som konsument göra ifall dem skiter i klagomålet och valet står mellan dem alternativ dem gav mig? Jag känner helt och hållet att felet är deras och att mobilen bör repareras (ordentligt) utan vidare diskussion och snarast (har nu redan gått 2v sedan den skickades in på "bakrep" igen). Men butiken verkar inte kunna göra så mkt så vart kan man vända sig som konsument om jag vill överklaga det hela?

Och ifall det gäller att bita i sura äpplet, tror ni att det skulle lösa problemet om jag byter ut digitizern eller iaf börjar med att öppna mobilen och kolla kontakterna? Jag har tidigare gjort en del reparationer och byten av LCD display på SE och Nokia mobiler, ville dock i detta fall inte göra något själv då vi har garanti kvar på mobilen och jag trodde det var självklart i detta fall att det var ett fel som uppstod under/pga förra reparationen och att det skulle åtgärdas enligt. Men icke sa nicke...

Tacksamt för svar och tips!

2. Toydroid

Toydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Om jag inte har helt fel, vilket jag inte tror jag har.
    Så består displayen av Glas (Det man rör vid) Digitalizer sen kommer lcd'en.
    så hack repor eller vad som helst på själva glaset ska inte spela nån större roll, är glaset sprucket funkar det inte, men i ditt fall med ytliga repor så ska det inte påverka touchen nämnvärt. så stå på dig, det är svårt att vinna mot dom, men det går.

Kanske inte precis såhär det ser ut, men det gör det enklare att förstå hur det fungerar http://blueoceanscreen.com/pics/touchscreen_diagram.gif

Last edited: 12 aug 2010
  3. Eagle

Eagle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret! Det bekräftar i princip det jag trodde och att deras påståelse mer eller mindre är rena skitsnack.

Hur som har inte fått någon uppdatering från butiken så jag avvaktar vad som händer i första hand, sedan om dem står vid deras förslag så får jag se vad jag kan göra, för att börja ringa dem själv i alla fall.

Har någon en aning om vad som kan orsaka glappet/felet på pekskärmen annars? Det var vid första strulet vänstra delen av skärmen som inte svarade, nu när den började krångla igen var det i princip hela skärmen förutom en liten område i mitten och mot undersidan - det gick ibland att låsa upp mobilen alltså. Fast bara ibland, oftast inte. Emellanåt har pekskärmen fungerat bra :ehm:

4. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
  5. Toydroid

Toydroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Elfson är inne på rätt väg, försök prata lite förstånd med dom, lyssnar dom inte, då är det bara att ta hjälp utav konsumentverket. Eller till och med Allmänna reklamations nämnden om du vill, här finns lite matnyttig information om garantier och vad som gäller vid dom. http://www.idg.se/2.1085/1.202625/10-fragor-om-garanti