Problem: anovo vägrar laga min one x

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av unreal_is_back, 17 sept 2012.

1. unreal_is_back

unreal_is_back Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Lämnade in min htc one x pga av det ökända wifi /antenn problemet, för den som inte vet, är det glapp i wifi antennen, ett fabrikationsfel. nu visade det sig att jag har en fukt skada i telefonen som ser ut såhär

ser ut såhär: http://s10.postimage.org/c1porzssp/6618969_1.jpg , vad gäller då?

MEN då problemet jag skicka in telefonen inte har nånting med den andre att göra, men anovo vill inte fixa den pga av fuktsadan, telefonen funkar utmärkt och det är egentligen bara antenn grejen som det är fel på, ett fel som fanns redan från början, men innan jag fatta / läst på internet förstod att det var hårdvarufel.

altså garanti för ett farbrikationsfel kan väl inte bara försvinna för att det finns en fuktskada, som dessutom sitter på framsidan, (antennen på baksidan)

2. slayer

slayer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

det är dåligt av dom. om dom dessutom har öppnat den för att titta så tar det typ bara 1 min att böja upp dom 2 blecken som behöver böjas upp från moderkortet men jag tycker inte bilden ser ut som en hox. i värsta fall får du fixa själv det finns beskrivningar på youtube som jag följde. känns lite läskigt att bända isär luren men det gick bra för mig jag kände att bättre fixa själv än att lämna till Anovo och få massa andra problem

3. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Ta kontakt med Delta service istället

4. Bigfoot

Bigfoot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror inte det är ok att reparatören hänvisar till en fuktskada om det inte finns ett samband med det aktuella felet. Jag såg något liknande exempel där kunden fått rätt i allmänna reklamationsnämnden, men jag kan inte hitta det nu.

http://www.testfakta.se/ekonomi/article14710.ece så står det i alla fall:
    "Garantindjungeln när det gäller mobiltelefoner kan bli ännu snårigare. Exempel: en kund lämnar in en telefon för att högtalaren är trasig. Om verkstaden då upptäcker fukt i en helt annan del av telefonen, gäller inte heller garantin. Det är något som Marek Andersson på Konsumentverket tycker är märkligt.
    – Det ska man naturligtvis inte tåla som konsument Man har lämnat in telefonen för att få ett visst fel åtgärdat och att verkstaden då hänvisar till en fuktskada på en annan del av telefonen är helt fel. Då ska man stå på sig och om man ändå inte får rätt ska man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger han. "

5. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

uppdatering

ringde till anovo för invänta svar från deras verkstad, så här löd svaret:

Hej!

Jag har fått svar från vår HTC verkstad nu, ang din fråga om reparation.
    Tyvärr repareras inte enheter med vätskeskador, eftersom det inte går på garantin. Vätskeskadan är konstaterad och därför kommer vi inte att kunna åtgärda övriga fel, även om du hävdar att det är ett produktionsfel.

Mvh
    FXXXX EXXXXXX
    Regenersis Nordic AB

jaha, envisa är de iallafall, så jag svarade:

Hej!

jag har varit i kontakt med allmäna reklamationsnämnden som säger tvärtemot. kommer i första hand kontakta tele 2 för att se om de är villiga att hjälpa mig i ärendet, annars kommer jag bli tvungen att driva ärendet genom allmäna reklamations-nämnden då fuktskadan enligt allmäna reklamations nämnden och HTC inte averkar garantin för det fel jag har med antennen.

känns som det är en del ovilja att utföra mitt garantiärende som är så pass lätt fixat, när jag dessutom har rätt i sak. finns det möjligtvist någon ansvarig jag kan få kontakt med för att få kunna få klarhet varför anovo inte följer allmäna riktlinjer? lättast vore det om det kunde lösas mellan oss, så att processen slipper dras ut på, som i slutändan bara blir tidsödande för båda parter.

så blir väl att invänta svar nu och se vad dem säger.

OM de fortfarande inte vill göra nånting åt det, borde jag då inte kunna kräva en ny telefon av tele2?

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 572
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När fick du hem telefonen? Har du haft den mer än sex månader?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Redan här har du ju gjort bort dig då ARN inte tar emot frågor eller lämnar någon slags rekommendation eller dyl när man kontaktar dom via telefon. Mer troligt att du har varit i kontakt med en lokal konsument vägledare.(dit dom kopplar när du ringer till dom)

Enligt praxis så räknas vattenskador inte som fabrikationsfel och därav så gäller inte garantin, även om du endast haft mobilen i 10 minuter så försvinner den direkt.(dock så skulle man kunna lura dom med DOA om det var tidigt nog)

Nej, det har du ingen rätt till att göra. Som jag nämnde tidigare så räknas inte inte vattenskador som fabrikationsfel, då du kan få vattenskador av typ vad som helst. Allt från att ha den i närheten när du kokar pasta/potatis, öppnar en ugn/diskmaskin och om du tex har den i duschen.

Sorry för att vara så elak med mitt inlägg.

//Dezent

8. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2

Även om Konsumentköplagen säger att allt inom 6 månader ska räknas som fabrikationsfel så gäller det inte om telefonen har fått en väteskada. Då det enligt praxis inte räknas som fabrikationsfel.

9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 572
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast då går ju ansvaret till Anovo att bevusa att felet uppkommit av vattenskadan. Eftersom det är ett känt problem, inte ett specifikt problem för TS, så borde det vara ganska svårt för Anovo att bevisa att felet uppstått av vattenskadan. Men, sen är det ju även en skada som brukar ta bort all garanti osv

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

10. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2

Exakt, anovo kommer undan i detta fallet då dom har vattenskadan som dom kan hänvisa till. Har dom upptäckt denna skada så gäller inte garantin. Även om felet tex inte har något alls med vattenskadan att göra!

Anovo har beviset i form att bild på vattenskadan, det räcker och nu är det istället upp för TS att bevisa resten.

11. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

har haft mobilen ca 6månader, från början av april, tvär så är det en av de första versionerna som kom med den felande wifi antennen :(

dock enligt den här artikeln:

http://www.testfakta.se/ekonomi/article14710.ece

kortsammanfattning:

"Garantindjungeln när det gäller mobiltelefoner kan bli ännu snårigare. Exempel: en kund lämnar in en telefon för att högtalaren är trasig. Om verkstaden då upptäcker fukt i en helt annan del av telefonen, gäller inte heller garantin. Det är något som Marek Andersson på Konsumentverket tycker är märkligt.
    Det ska man naturligtvis inte tåla som konsument Man har lämnat in telefonen för att få ett visst fel åtgärdat och att verkstaden då hänvisar till en fuktskada på en annan del av telefonen är helt fel. Då ska man stå på sig och om man ändå inte får rätt ska man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger han. "

MEN isofal är väl tele 2 om jag förstår det rätt tvungna att ersätta mig med en ny telefon eller ge pengarna tillbaka? för att dem kan ju inte frånsäga sig ett ursprungsfel.
    Saken är väl snarare den att det blir billigare för tele 2 att ge mig en reparation en att ersätta mig med en helt ny telefon eller pengarna tillbaka, och av den anledningen borde en reparation vara att föredra om jag förstår allt rätt?

tycker ändå att det är smått absurt om man sammanfattar situationen.

jag kontaktar htc för att få reda vad jag ska göra åt mitt wifi, htc säger - kontakta din isp (tele2), tele 2 säger skicka in den som garantiärende.

skickar in telefonen, får reda på den har fuktskada, dem vill då att jag betalar 500kr för att skicka tillbakaden.

så jag ska alltså betala 500kr och inte få mitt wifi åtgärdat fast att felet kommer från fabrik? och att en fuktskada i mitt fall iaf känns mer som att man avsäger sig ansvaret på ett billigt sätt.

fuktasakda = kan inte göra ett smak, även fast om skärmen skulle komma krossad redan i kartongen, så fuktsakda = ingeting kan göras (exempel om än ett dåligt sådant, absurt.)

Last edited: 17 sept 2012
  12. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Tele2 har ingen skyldighet att ersätta dig med pengar eller en ny telefon då fuktkada är något som du själv har fått in i telefonen, med eller utan vilja. Ingen verkstad i Sverige kommer någonsin laga en telefon som har en fuktskada då dom inte kan lämna någon garanti efter sin reparation. Skulle något sen hända med telefonen så skulle verkstaden stå i skull för allt.

Men om HTC har lovat dig saker så rekommenderar jag dig att ta kontakt med dom så kanske dom byter ut telefonen åt dig?

Massor av dessa fall har prövats hos ARN och kunden står själv till ansvar om det har blivit en fuktskada i telefonen, även om det har skapat problemet man har eller inte.

//Dezent

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

13. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

dock så behöver jag ju inte idka på garanti eftersom telefonen har ett fabrikationsfel så borde jag i vilket fall kunna reklamera telefonen, då är det ju upp till tele 2 att bevisa att felet beror på fuktskadan.

skillnaden här är ju att fuktskadan inte är en del av felet. det är ju ett fysiskt fel där kontakten mellan moderkortet och antennen glappar, så visst borde det gå att bevisa om felet har åtgärdats eller inte.

känns ju uppenbart att fuktskada används för att avsäga säg allt ansvar även fast fuktskadan är helt orrelevant.

förstår ditt resonemang, men jag kommer driva det här så långt jag kan, eftersom felet känns så uppenbart inte har nånting som helst att göra med fuktskadan

14. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    För att du ska kunna reklamera telefonen så måste du kunna visa att alla fel på den är fabrikationsfel, vilket du inte kan då den har en fuktskada. Hur tråkigt det än är för mig att skriva detta(jag hatar anovo) så har anovo tagit rätt beslut i detta ärendet då dom inte kan laga telefonen när det finns en fuktskada i den.

15. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

jag kan ju däremot bevisa att antennens glapp beror på fabrikationsfel :o

känns ju som om jag skulle krossat rutan och dem säger att det inte täcks av garantin fast felet är något helt annat men att dem inte vill fixa det just pga av att displayen är trasig fast att jag inte vill ha displayen fixad.

sen så skriver du att jag måste bevisa att alla fel är fabrikationsfel, men fuktskada är väl inget fel så länge den inte påverkat nånting? som om att lite ludd skulle hamna i telefonen typ.

16. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Ja, det kan du säkert göra. Men eftersom det är en fuktskada så kommer dom inte laga den ändå. Jag rekommenderar att du tar kontakt med HTC via deras mail support, dom är otroligt duktiga där. Förklara ärendet helt och hållet och nämn att fuktskadan inte har något med skadan med antennen att göra. Mycket möjligt att du får igenom din reklamation hos dom. Tele2 och Anovo kommer med 99% inte göra de. Tele2 kanske tar den på goodwill men aldrig som en reklamation eller garantiärende.

17. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

skulle gärna göra det du skriver dezent, men grejen är ju att jag vill slippa betala 500kr för att dem konstaterat nånting helt orrelevant för ,itt problem

18. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
    Att dom kräver dig på 500 kr för att få tillbaka telefonen är helt sjukt! Det är definitivt något jag skulle ta med tele2. Det ska inte kosta något att få tillbaka sin telefon!

19. unreal_is_back

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

i konsumentköplagen som man kan läsa på internet står ju dessutom:

Tvingande lag
    Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.

Sexmånadersregeln

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel

låter enligt mig konstigt om en fuktskada skulle kunna ge min isp rätt att avsäga sitt ansvar när formulering i könsumentköpslagen är skriven som den är.

Det känns ju som att jag är en given vinnare om jag måste ta detta till tingsrätten, baserat på vad jag har läst, eller vad säger ni?

ska iallfall kontakta tele2 idag eller imorgon, och påpeka 6månaders regeln.

känns som det här är nånting för kvällspressen att sätta sina tänder i :)

20. Dezent

Dezent Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2

Som jag nämnde i ett av mina tidigare inlägg så gäller inte 6 månaders regeln om det är en fuktskada. Då det enligt praxis inte räknas som ett fabrikationsfel. Så i detta fall så har du inte lagen på din sida.

Kan lova dig att pressen inte kommer ta upp detta.