Anpassning

Diskussion i 'Blade' startad av mape82, 1 jan 2011.

1. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

är helt ny med android, och äger sedan några dagar en blade. min undran är hur mycket man kan anpassa telefonen?

Först är det med de fasta knapparna. tycker att "menu" knappen sitter absolut smidigast, och då jag använder "back" knappen mycket mer än "menu" skulle jag vilja "byta plats" på dessa, så menyknappen används som back och tvärtom. är det möjligt?

tycker även att sms och ringprogrammen är riktigt dåliga. har de som följde med jellyfick rommen. har tidigare haft en Jet och upplevde den som smidig, tex väljer men sms och create new, kan man inte komma in i kontaktlistan och infoga nummer, utan måste gå via kontaktlistan varje gång.

Skulle även vilja kunna ringa upp och lägga på med menyknappen, är det möjligt?

sen flyter inte angry birds, som är det enda spel jag testat särskilt bra alls. kan jag kolla på ngt sätt ifall rommen inte fungerar perfekt? sett det snackas om quadrant, har det något med det?

2. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    1. Nej, inte vad jag vet.

2. Ta en titt på Handcent SMS, riktigt grym sms-applikation!

3. Angry Birds kommer att släppas i en prestandavänligare version lite senare, kör du originalromen så får du nöja dig med att det smålaggar ända tills Rovio släpper updaten.

3. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Detta går inte vad jag vet idagsläget.

Du kan byta ut eller snarare installera alternativa smsprogram och dialers. De bästa smsprogrammen enligt min mening är chompSMS och Handcent. Dialerone brukar jag använda som dialer när jag kör stock. Då kan du bara skriva in namnet på den personen i kontaktboken enligt t9-metoden.

Har ej hittat en sådan lösning

Quadrant är ett program för att mäta prestandan på telefonen, du skulle kunna instalera det och jämnföra med resultat från andra blade telefoner och se om din presterar sämre. Jag tror dock att så inte är fallet. Tyvärr har bladen en relativt dålig GPU (grafikprocessor) relativt den upplösningen som telefonen har. Vad som däremot skulle göra så att angry birds skulle flyta bättre är Froyo (2.2) istället för Eclair (2.1). Detta är på grund av JIT som introducerades

ZTE har dock inte säppt Froyo till Blade ägare i Sverige ännu men det finns till väldigt snarlika Blade telefoner i andra länder t.ex i Japan och detta har gjort att det finns 2.2 romar som du kan installera. Detta kräver dock att du rootar telefonen

4. mape82

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

har testat att rota, har nu jellyfish2 tror jag den hette. har inte riktigt satt mig in än för att optimera telefonen.

trist att det inte går att ändra vad knapparna gör. finns ingen chans att få det möjligt?

5. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
    åter igen nej, det går inte för närvarande och jag tror inte att det ligger högt upp på nån moddares lista. Dom allra flesta är nöjda med knapparnas layout så jag gissar att det kommer aldrig bli aktuellt.

6. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Laggar Anry Birds för dig även på bana 1 tex?

7. mape82

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

nä inte på den, men börjar efter några banor

8. Jickelsen

Jickelsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa Button Remapper (finns på market), det ska göra precis vad du är ute efter. Tror eventuellt det kräver root dock.

9. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Vill bara slänga in namn på SMS och dialer replacements som inte blivit nämnda här än;
    Youlu address book
    GO SMS

Kör själv med stock så har ej provat dessa, men har hört gott om de båda.

10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det går att mappa om knappar om telefonen är root:ad. Det är inte svårt om man har (eller skaffar sig) rätt förkunskaper. Någon nämnde iofs en app, har aldrig testat det men det kanske också fungerar.

Knappmappningen ligger i .kl filerna i /system/usr/keylayout/. Jag är dock osäker på exakt vilken av dem som används så man får väl helt enkelt testa sig fram.

Finns lite olika sätt, har man koll på adb så kan man ju plockar ut filerna med adb pull, ändra och push:a tillbaka dem. Om inte så kan man ju ändra i filerna i installations zip-filen för den custom ROM man kör och sedan installera om (utan wipe).

Så visst går det, om man vill.

11. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Körde youlu ett tag, riktigt trevligt och funkade bra så länge jag bara ringde till folk i adressboken. När jag skulle slå in ett nummer manuellt så tog det dock stopp då det inte finns någon ringupp knapp på Blade:en och det ville den tydligen ha för att ringa numret man knappat in. Hittade inte något sätt att komma runt problemet. Kanske letade jag för dåligt eller så kanske de har lagt in en möjlighet för oss utan ringupp knapp i nyare versioner så det kan ju vara värt att testa den iaf.