Ansluta telefon via usb som kamera / usb disk?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nonprogrammertechie, 27 jan 2011.

1. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hejsan! Misstänker att min frågeställning är av allmänt intresse?!

Jag vill ansluta min telefon (HTC Desire) med usb kabel till min surfplatta (LL7CK100).

- Dels vore det bra för filöverföring - större filer, å båda hållen!

- Dels för att föra över bilder från mobilkameran, för bildregigering och publicering, som båda är trevligare att göra på en större skärm ( + bättre tangentbord!?).

Vilken typ av kabel skall jag använda?
    - Vad som helst med passande kontakt?
    -Eller särskild "överföringskabel för fältbruk" (vilket tex Kjell & Co också säljer)??? Vet ej om den senare är typ "korsad" eller nå't, typ som det fins korsade ethernetkablar.

Vilka inställningar skall jag göra? Jag provade att ställa in Desiren som diskenhet. På tableten provade jag att försöka slå på "usb värd" (usb host), vilket man tex ska göra för att ansluta usb-minnen eller 3g donglar. Tyvärr slocknade och bootade surfplattan om, så fort jag slog på "host mode". Vad göra?

Dessutom,
    - kan jag använda vilken Android filemanager som helst?
    - fins något bra bildinsamlingsprogram att installera på surfplattan? (I stil med iPhoto på mac, som ju direkt känner igen Desiren som "digitalkamera", och vill kopirea alla bilder.)
    - behöver tableten egentligen någon form av drivrutiner, för att kunna hantera mobilkameror / digitalkameror?

Någon som vet / har testat, eller kan gissa kring frågeställningarna?

2. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Har inte testat men är det inte enklare att flytta över sd-kortet mellan enheterna?

3. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej, det tycker jag verkligen inte! På Desiretelefonen måste man montera bort baksidan och ta ur batteriet, innan man kan ta ur mikro sd kortet. 1) Du får en massa känsliga delar att hantera. 2) Om man gör detta till vana, kommer Desiren gå sönder. Den är inte konstruerad att hålla för detta. Bakstycke, chassi o elektriska kontakter är i farozonen. Plus onödig risk få in skit i den isärmonterade telefonen. 3) usb gränssnittet verkar vara mera standard, än typerna av minneskort och band i kameror. Att göra detta med usb sladd, tror jag av dessa och andra skäl, kommer bli det vanligaste, precis som att det såvitt jag förstår, är det vanligaste sättet mellan kameror och "vanliga" datorer.

Frågan återstår, hur göra?! ;-D

4. nonprogrammertechie

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Själva systemet i Honeycomb / Android 3.0 kommer innehålla stöd för att läsa in bilder från kameror till tablets, inforemerar Google. Så mina frågor kommer delvis lösa sig själva på framtida surfplattor.