Fråga: Ansluta till NAS

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Naesstrom, 5 sept 2012.

1. Naesstrom

Naesstrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Android + NAS

Ok, ställer mitt hopp till den thinktank som det finns här! Jag har en NAS på jobbet som jag försöker ansluta till med min nya nexus7'a men det vill sig inte rikigt!

Jag är ansluten till rätt nätverk och om jag ansluter anonymt från t.ex. min mac kommer jag åt mappen Share/gemensamt men inte Share/personal osv.
    Nu har jag testat med både ES_filutforskaren och Total Commander men båda ger samma fel. När jag ansluter anonymt ser jag Share men när jag klickar på den för att se undermapparna får jag ett Unknown User or bad password!
    Ok... testar att fylla i mitt namn och lösenord men då vägrar den ens ansluta utan slänger upp samma meddelande direkt!

kör med både AFP och CIFS på servern men inget verkar hjälpa!

2. wimanx

wimanx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

3. Naesstrom

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hmm. Det låter konstigt, det fungerar med lösenord från min dator, ska testa påminna gamla desire med... Telefonens smb protokoll, är det beroende av jb eller programmet?

4. wimanx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om det nu är SMB/Samba som problemet är, så är det inte så konstigt att det fungerar från din dator, då det beror på hur din dator är konfigurerad

Hmm bra fråga om det är Jelly Bean eller Programmet, jag gissar på JB då samba troligen är en "core" tjänst

Windows dator: start -> run -> secpol.msc
    Local Policies - > Security Options -> Network security -> LAN Manager authentication level - NTLMv1 alt NTLMv2 eller en mix (det är detta som avgör om klient och server förstår varanda)

Dock så kan problemet vara enklare än så, tex att NAS är medlem i en domän och du glömde skriva "domän\username" :P

5. Naesstrom

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skapade en ny share med en annan sökväg på servern och plötsligt fungerade den iaf... Perfekt så att jag hinner få över lite film tills ikväll!

6. wimanx

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ahh gött att det fungerar

Då var det helt enkelt rättighets problem :P

7. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Testa också solid explorer för filhantering. Den har stödet för anonym inloggning till smb/cifs och verkar visa alla shares, även de som är valda som 'hidden'.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2