Problem: Ansluta till wifi med full teckning.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Koffesaft, 12 jan 2012.

1. Koffesaft

Koffesaft Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hejsan, jag kan inte ansluta till mitt hemnätverk med min nexus. Jag hittar nätverket i listan, skriver in koden och det är full teckning till routen TILLS jag trycker anslut då dör teckningen och det går inte ansluta (autentiseringsproblem). Någon som har någon aning om vad som är fel. Förövrigt så funkar det kalas bra att ansluta med min gamla hero.

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det är inte så att du har någon form av behörighets inställning i routern där du bara accepterar anslutningar från vissa enheter?

Typ filtrering på macadress eller så?

Sent from my Gnex using SwiftKey.

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Kontrollera inställningar för wifi-kanaler i routern.

4. Koffesaft

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Macadresser är inte aktiverat i routen så kan nog inte vara det.

Och ang. kanalerna så är auto markerat ( just nu kör den kanal 11 vad det nu innebär)

5. breakman

breakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Hade likadant, försvann då jag låste upp bootloadern och luren blev wipad.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

6. Koffesaft

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hittade en lösning. Bytte säkerheten i routen från WPA-PSK till WPA2-PSK och då hoppade det igång.

Tack för hjälpen!

7. Koffesaft

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan även tillägga det att efter bytet så var det en dator här hemma som inte klarade av att nå routen, så jag bytte tillbaka till WPA-PSK och då fungerade den datorn igen och telefonen fortsatte att vara ansluten.

8. breakman

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Om datorn är en med XP så kräver XP en hotfix för att WPA2 ska fungera.

9. Atarih

Atarih Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hade även jag detta problem.
    Utan att ha rört några inställningar i varken routern eller på telefonen så ville den inte ansluta helt plötsligt. Autentiseringsfel var det enda som stod. Prövade förgäves att starta om telefonen, starta om efter att ha tagit ut batteriet, starta om routern och byta säkerhetsmetod (fungerade dock när jag stängde av det helt och hållet). Det som tillslut fick det att fungera igen var att byta SSID på nätverket, då helt plötsligt fungerade det igen :)

10. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Inte samma sak, men ett relaterat problem dök jag på när jag skulle ansluta till mitt Eye-Fi kort i kameran.
    Det gick att ansluta men kopplades ifrån.
    Hittade då inställningen "Undvik dåliga anslutningar" under avancerade inställningar för WiFi.
    Med den rutan i kryssad så kopplar luren ifrån om nätverket inte har öppen Internet-access. Vilket mitt Eye-Fi naturligtvis inte har.

11. tubstr

tubstr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grundproblem
    I tätorter pågår ett krig på 2.4GHz. I en centralt belägen lägenhet kan upp till 20 accesspunkter noteras.

Då 2.4GHz bandet egentligen bara har plats för fyra samtidiga AccessPunkter i samma område så blir det trångt. Okay, vadå fyra samtidiga AP?
    Man kan juh ställa in kanal 1-14 (eller ibland bara 1-13)! (Kanal 14 används normalt bara i Japan, men kan så klart även hackas/fixar/donas med i Sverige, dock stödjer ofta accespunkterna kanal 14 men inte alltid lika ofta klient-sidan såsom Laptops och mobiler).

Ja, vadå 14 kanaler?! Varje accespunkt tar upp en viss bandbredd som överlappar vid 22MHz bandbredd (typ normalt på 2.4GHz Wifi) så åtgår det 5 kanaler för en accespunkt.

Nedan en bild som visualiserar detta.

Förslag på lösning
    Jag rekommenderar att du om möjligt sätter in accesspunkt på att automatiskt byta kanal efter hur dina grannar "spammar runt" med sina. Det gör att du alltid har det bästa "accesspunktsläget" för just ditt närområde.

Så här ser det ut hemma hos mig just nu på 2.4GHz. Jag bor i ett radhusområde (inte lägenhet):
    tub_2.4ghz.png

Installera inSSIDer 2.0 för att se hur det ser ut hos just dig och sedan kan du anpassa din 2.4GHz miljö så att just din AP alltid är starkast (och minst utstörd). Ofta är lösningen att låta din AP hoppa runt där den är minst utstörd. Men ibland även sätta kanal 1, 6 eller 11 "statiskt". Funkar kanal 14 för sig, TOPPEN! Men som sagt, ingen garanti att dina klienter stödjer kanal 14.

Får ofta frågan "Men om jag lägger mig på typ kanal 3 så ligger jag inte på nåns annan kanal?" Sant, men problemet kvarstår efter som du lägger och överlappar de två vanligaste kanalvalen 1 och 6. Problemet kvarstår.

Lycka till!

12. tubstr

tubstr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sedan, om vi snackar android-telefoner så är det väldigt olika mellan modell och inom vissa modeller även vilken basband-image/inställningar för radion som används.

13. breakman

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Absolut inte detta som var problemet för mig då jag om jag har någon enstaka gång sett två andra nät, oftast ser jag bara mitt eget...