Ansluter Wifi men kommer inte ut på nätet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dundrettomten, 27 jan 2012.

1. Dundrettomten

Dundrettomten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har sökt på forumet men hittar inte lösningen på mitt problem. Borde vara en enkel inställning bara...

Bägge mina lurar (en privat och en jobbmobil) funkar klockrent med 3G (Tele2 resp Telia) och funkar lika klockrent med Wifi hemma mot min Dovado 4GR (kör mobilt bredband med Tele2) men...

när jag kommer på jobbet och kopplar om till Wifi så kommer jag inte ut på nätet. Ingen surf, inga e-postkonton, ingen Market - nothing!! Och ändå ansluter telefonerna till routern med fullstyrka! Kan någon hjälpa mig?

Routern är ansluten till kommunens nätverk. Det som är något störande är förstås gliringarna från mina jobbkompisar med Iphones som kopplar upp utan problem... Jobbigt!!

Last edited: 28 jan 2012
  2. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan det vara sant?? Att Nordens största Forum om Androidtelefoner inte har någon som kan ge mig en hint om hur detta problem ska lösas....?

Måste jag byta till en Iphone...?

3. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Är det ett öppet nätverk? Annars finns det en "Krypteringsnyckel. Skriver man inte i den så lär man inte komma åt nätverket.

4. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Visst är det en krypteringsnyckel och den är inmatad förstås. Och jag KOMMER IN(!) men jag kan inte gå vidare med att öppna en webläsare t ex. Eller något annat som kräver nätuppkoppling. Det är så mystiskt! Jag har googlat runt på nätet och det skrivs om statisk IP och appar som skulle förbättra uppkopplingen men icke... Jag kan ju koppla upp mig! Rätt nyckel! Och symbolen med WiFi finns på luren! Kollat med WiFi Analyzer som också visar vilken kanal jag ligger på (ch 6). ????

5. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nja en del Androidlurar gillar inte någon kanal har jag för mig? Men om jag minns rätt så var det väl kanal 12?
    Jag har varit ute för det du upplever med att lurarna inte klarar av att behandla IP,n men då kan ingen koppla upp sig.
    Låter märkligt måste jag säga?
    Min son säger till mig att i några kommuner här måste man ha personliga konton för att kunna koppla upp sig, han säger att det hjälper inte att slå rätt nätverksnyckel innan man är reggad.Du borde också kolla vilken IP i luren eller om du får en IP tilldelad? Är det tomt där så borde du nog tala med den ansvarige för nätet.

Den enda skillnaden mellan android och iphone när man ansluter till ett nätverk är att om du ansluter till ett nätverk med en iphone startas i de flesta fall en webläsare direkt där du skall ange kontouppgifter till att få använda nätverket.
    Medan i android får du själv starta en webläsare där du direkt kommer till samma sida då du skall ange kontouppgifter.

6. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OK, ska kolla men IP-ansvariga är förstås, som på många andra ställen, figurer som knappt får ändan från stolen och dessutom är nästintill omöjliga att få kontakt med per telefon. Dessutom är det oftast Iphone-nördar som helt har skygglappar för allt annat...

7. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Ja jag är benägen att hålla med i det du skriver,he he. Känner igen det :P Lycka till.

8. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som jag anade så fick jag inget svar från IT-enheten. Alltså, det är sååå frustrerande att inte kunna gå in via WiFi på jobbet! Spec när allt funkar klanderfritt hemma och f ö hos andra kompisar t ex. Det måste vara nån "spärr" via nätverket som inte godkänner mitt tilldelade IP....? Är det också någons teori?

9. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan det vara nån app som försöker koppla upp sig mer än vad servern tillåter?

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är ju sådant här som IT-nissarna måste veta på ditt jobb. De har väl satt begränsningarna i routern?

Det låter jäkligt märkligt.

11. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kolla om du behöver ansluta dig via en proxy. Enklast är att kolla i en iPhone som fungerar att surfa med och se om de har någon proxy inställd.
    Hittas på iPhone under Settings->General->Network->Wi-Fi->[Klicka på den blå pilen vid uppkopplat nätverk].
    Längst ner finns inställningar för HTTP Proxy

12. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kollade med en Iphone. Proxy = Av. Var alltså inte problemet. Snackade med en IT-nisse idag. Han hade ingen lösning.... Suck! Det är nära nu att Samsungjävulen åker in i väggen

13. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ni kan ju bara ana leendet hos Iphone-killen... att sjunka sååå lågt att behöva begära support från hans lur. Och IT-nissen (med en Iphone i fickan) log också snett..., han hade ingen förklaring.

Detta måste lösas Swedroider!!

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är hans jobb att hitta en lösning!

Sent from my Xperia Ray using Tapatalk

15. Soppan

Soppan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

verkar ju va så att det är MAC-adresslåst.. då kan man ansluta till nätverket men sen kan man inte göra så mycket mer.

det är min fluring. iom att det fungerar på andra ställen.

16. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    har du mac adress låsning på det trådlösa nätverket så kan du inte ens ansluta till nätverket om det inte har macadressen inlagt

har själv detta på mitt trådlösa nätverk hemma för att garantera att inte grannarna "lånar" mitt nätverk

skulle häromdagen ansluta Nintwndo Wii:et till det trådlösa nätverket det gick inte och jag fick klia mig i huvet tills jag kom på att jag hade glömt o lägga till den mac adress i routern
    jag kom inte ens till rutan där jag skulle ange mitt lösenord utan nätverket va helt oåtkomligt innan macadressen va inlagd

till T.S det kan ju vara så att nån skojfrisk person har sett till så du inte kan sluta till nätverket till exempel med macadress eller nåt annat

det kan oxå va så att det är nåt i lösenordet som din telefon inte gillar
    mit ZTE Light knasade sig rejält tills jag kom på att den fick stora problem med specialtecken ( #%&) i lösenordet när jag tog bort det så slutade problemen med att ansluta

det luriga är att du inte själv kan gå in och kolla på nätverket och kolla inställningar och annat vilket gör det svårare att lösa :(

17. Dundrettomten

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så enkelt! Och att ingen tipsat om det!!?? Alltså, kontaktat IT-avdelning, Samsung support, TPH (där luren är köpt) åsså då här på Swedroid. Till slut desperat fram med lilla pennan och reset på routern. Om jag sabbade nån inställning från IT-avdelning struntade jag fullständigt i... men NÄTKONTAKT funkade plötsligt. Fick bekräftat senare från någon att routern kan bli "tjock" med tilldelade DHCP-IP och detta var alltså problemet. Tilläggas att routern förmodligen var av ekonomivariant med less capacity...