Problem: Anslutnings- och ljudnivå-problem i bilen.

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av flurka, 3 nov 2014.

1. flurka

flurka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    När jag skulle spela musik från spotify i bilen genom stereons aux-ingång, så kommer det inget ljud alls.
    Men om jag kopplar in kabeln mellan 3,5mm uttaget på mobilen först sedan startar spotify, startar en låt,
    stoppar sladden i stereon och då byter till aux på stereon så får jag ljud.
    Dock väldigt låg ljudnivå, även om jag har 100% på mobilen och max på bilstereon så är det ändå väldigt lågt och väldigt dåligt ljud.
    Testat tre olika kablar och samma resultat.
    Testat kampanj-lurarna jag fick med i köpet av Z3an och där är det jätte bra och högt ljud.
    Testat men en polares mobil samt min Oneplus One och där funkade det klockrent.
    Testade även min mobil och kabel i en kompis bilstereo och det funkade också bra.
    En kompis har samma problem i sin bil, vi har likadana bilar (Saab 9-5, orginalstereo, Saab soundsystem 150).
    Hennes är årsmodell 2006 och min 2008, men hon en Samsung Galaxy S4.

Kan det ha något att göra med att orginalstereon inte läses av som en enhet/högtalare vid inkoppling?
    Eller är det något speciellt med ljudutgången (3,5mm) på Z3:an och således SGS4:an med då..

Har någon idéer på vad det kan vara eller tips på vart jag ska söka information så vore jag tacksam.

Mvh Lars

2. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Jag vet tyvärr inte vad problemet är men var samma på min galaxy s3. Jag har en högtalare hemma och om jag kopplar in sladd mellan telefon och högtalare så fungerar det med bra ljud. Så prova någon annan enhet än bilstereo.

skickat ifrån Xperia Z3

flurka gillar detta.
  3. flurka

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    Jag har testat det, kopplade ihop med en kompis bilstereo, det var högt och bra ljud.. Ska testa med någon mer enhet så fort jag kan och återkommer. :)

Kom gärna med fler tips och förslag ! Det uppskattas! :)

4. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Det går inte att uppdatera ljud systemet i bilen? samma problem på en kompis Saab. Fast det var samsung

skickat ifrån Xperia Z3

flurka gillar detta.
  5. flurka

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    Det tror jag inte men kan ha fel.
    Hur gick det för din kompis, löste han det?

Mvh Lars

6. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Nej det löste sig aldrig, nu har han en IPhone och det fungerar normalt. Väldigt märkligt detta. Tråkigt att det ska vara så.

7. flurka

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    Okej, ja testade med polarens och det var en iPhone, den funkade. Det är tråkigt, ingen deal breaker men tråkigt om det inte går att lösa!

Mvh Lars

8. FreWik

FreWik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade tidigare detta problem med min förra HTC. Då visade det sig att bilen inte var kompatibel men att den blev det efter att verkstaden hade uppgraderat mjukvaran.

Xperia Z3

9. flurka

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2

Okej, var det en Saab 9-5 från 2008? Jag har hört mig för lite och har inte stött på något som tyder på att det går att uppdatera min stereo tyvärr. Jag kan ha fel, får nog söka vidare för att få svar på detta.

Kan meddela att jag har sökt väldigt mycket efter lösningen på mitt problem. Bla på saabforum runt om i världen och även på Sony Mobile's egna supportforum.

Det har förmodligen med impedans i aux-kabeln att göra, alltså motstånd i själva kabeln. Telefonen känner inte av att stereon är inkopplad och tvärtom. Det är mest samsung galaxy s3 detta gäller och bilar som har stereoenheter från tillverkare inom GM koncernen runt 2006-2008. Jag har läst om många lösningar för att få bukt med detta problem.
    En lösning var en splitter i 3,5mm uttaget med ett par vanliga hörlurar i en och aux-kabeln i andra. Jag tyckte detta skulle bli en massa kablar som blir iväg.
    Det jag har testat och som jag tycker är en bra lösning är att ladda hem appen SoundAbout https://play.google.com/store/apps/...android&pcampaignid=APPU_U0hZVJLHJMbKaKbbgvAH där man kan ställa in vart ljudet ska spelas upp när det gäller media. Det finns naturligtvis mer inställningar i appen man jag har endast gjort detta. Lite omständigt är det att behöva återställa dessa inställningarna om man vill spela upp ett klipp från youtube t ex. Gör man inte det så kommer ljudet genom hörlursuttaget. Har märkt att när en spellista på Spotify tar slut så återgår ljudinställningarna. Men då jag upplevde detta hade jag inte fullversionen av SoundAbout.

Ursäkta långa inlägget! Hoppas detta kan hjälpa någon iaf!

Mvh Lars

Last edited: 4 nov 2014
    nire431 gillar detta.
  10. Bambozzle

Bambozzle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Har en Saab 9-5 -08 hade problem med aux ingången. Men efter att ha pröva med iPhone så efter många kabel prövningar så hittade jag en kabel som är kompatibel med Sony Z3 och Z5 hittade på jula " AUDIO cable 1m. UR Urban Revolt" och den fungerar :-)