Problem: Antal notifikationer och synk av kontakter med Facebook

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av andyman84, 12 sept 2016.

1. andyman84

andyman84 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har nyss köpt min första Android, blev en Nexus 5x, har tidigare kört Windows.
    Jag har 2 frågor såhär direkt.

1. Hur gör jag för att få en "siffra" som visar hur många missade samtal jag har, antal olästa sms, facebooknotiser mm, på appen på startskärmen?
    2. Kan jag synka mina facebookkontakter med all info och profilbilder till telefonens kontaktlista?
    Tack

2. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 113

MINA ENHETER

1. Du måste installera en launcher som stödjer detta, Nova är populär, med tillhörande tesla unread så fixar du "siffror". Nova är väldigt bra och anpassningsbar överlag.
    2. Även här behövs en app, exempelvis Sync me.

Kan låta lite krångligt, men är inga konstigheter när du väl är igång. Android är mkt anpassningsbart, men kan ibland behöva lite pyssel för att få det som man vill.

3. andyman84

Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag testat Nova och det funkar riktigt bra, kul att sitta och leka med.
    Sync Me fick jag dock inte riktigt rätt på, någon som kan guida mig?

4. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 113

MINA ENHETER

5. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Angående fråga 2 så har jag alltid kört med ExDialer - Dialer & Contacts i åratal och i den kan man välja vilka kontakter som ska visas, twitter, whatsapp, facebook, skype och vad man nu har installerat på telefonen. Man kan även välja att bara visa de med telefonnummer.

Edit: Kollade i googles egna kontaktapp och ser väl ut och vara ungefär lika där tror jag. Starta kontakter(googles som kom med telefonen), sedan dra fram menyn till vänster och välj inställningar. Sedan väljer du Kontakter som ska visas och sedan Anpassa. Här kan du du kryssa i vilka som ska synas, kontakterna du har på gmail/google, skype, whatsapp, facebook, messenger eller vad man nu har för appar installerade.

Ett novatips är att under Gester & inmatning i novainställningarna så väljer du Expandera meddelanden på Svep ned om det inte redan är gjort. Går inte leva utan då man väl vant sig att bara dra ner för att visa notifikationer var som helst på skärmen istället för att behöva sträcka sig ända upp.
    Ett annat tips är att om du har en app eller mapp kan du långtrycka på denna och välja ändra och under Svepåtgärd kan du göra så att något händer du då sveper upp på appen eller mappen.

Tex ha en gmailapp, svep upp på den så startar inboxappen eller någon annan app eller funktion.

6. andyman84

Mottagna gillanden:
    0
    Har provat sync.me och exdialer och ett gäng till. Ingen vill synka med facebook. Facebook dyker inte upp som alternativ heller när jag ska välja vilka kontakter som ska visas.