Antennas - visar att min mottagning suger?

Discussion in 'Applikationer' started by FlyBob, Nov 20, 2009.

1. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nyligen installerat "Antennas" från market, gratis. Det visar vilken basstation man är uppkopplad till och andra i närheten, samt mottagningsstyrka och sånt. Litet snyggt program som gör det som det skall.

Däremot märkte jag under användande något som fick mig att fundera; jag var bara ansluten mot en basstation åt gången samt såg bara en enda åt gången. Är detta likadant för er andra, eller är det för jag har ett sim-kort från tidigt 90-tal fortfarande?

Har aldrig någonsin fått H-symbolen trots att jag bor i Linköping. När polarna sitter med HDSPA sitter jag på GPRS, lite misstänksamt. Tele2 kör jag på, med surf mini som har max 6Mbit (alltså HDSPA). Blir inte ökat ens när jag kör speedtest eller belastar linan fullt ut.

2. artfors

artfors Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    OnePlus 3t
    ROM:
    Ubtouch
    Platta:
    HP Chromebook x2
    Info:
    ChromeOS
    Platta 2:
    Asus Chromebook tab
    Info:
    ChromeOS
    Övrigt:
    Fossil Q Exploris HR

Mobvoi Ticwach PRO
    Det är inte så konstigt om du inte får ut mer än gprs ur din telefon om du har ett gammalt sim-kort. Även sim-korten uppdateras. Jag kan nästan slå vad om att du inte har 3g täckning heller. Mitt rad är att einta tele2 och beställa ett nytt så ska du se att du kommer upp i helt andra farten på telefonen.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    mitt simkort från TRE behövde uppdateras nu, fick ett nytt efter problem

det var 16 månader gammalt!

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har antagligen problem med att folk inte kan ringa till dig ibland också. Min granne (med Tele2) hade problem med detta då hon har mycket bättre 3G-mottagning än 2G. Hennes telefon försökte hela tiden ansluta till 3G och blev utkastad, gick in på 2G, uptäckte att 3G var bättre och bytte till 3G, blev utkastad ur nätet osv.

Efter byte av SIM-kortet, fungerade allt klockrent...

5. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte riktigt terminologin, men inte är man ansluten til flera basstationer? Möjligen att radion ser flera, men trafiken går väl ändå exklusivt över en. Först i generationen efter LTE verkar de använda flera parallella för att komma upp i ~1gbit eller något sådant :)

6. johnny karlberg

johnny karlberg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har aldrig sett bokstaven H heller.
    Kommer max upp i 350kbit.
    Har tre som operatör med 7.2 Mbit abb.

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan ansluta till 3g, ändrade precis i info-menyn till att explicit endast köra på 3g för att se hur den reagerar. Den tappar anslutningen ibland (dålig täckning) men får fortfarande aldrig upp till H.

Funderar på att beställa nytt simkort, men detta är ju tokc00lt och stenålders och fungerar ändå! Står lite GSM på baksidan och är allmänt jätteslitet efter sina ~10 mobiler.

Skall se hur telefonen beteer sig nu på endast 3g, om jag tappar täckningen ofta är det ju inte värt det men jag vill däremot spara batteri genom att totalt SKITA i ful-GSM. Rapport efter helgen, ish...