Fråga: Antenner till fast installation av 4G modem

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Heraldikern, 26 okt 2020.

Taggar:
  1. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Undrar om det finns andra här som använder ett mobilabonnemang som ett substitut för fiber och i sådant fall om ni installerat antenn för att bättra på hastigheter. Ser över hemnätverket nu och en av sakerna som står på tapeten är just installation av antenn men undrar om det gör någon skillnad först och främst var man köper från då alla antenner jag tittat på dyker upp hos svenska återförsäljare, amazon eller ebay under en miljon olika namn och med vilt skiljande uppgifter om signalförstärkning (om det ens listas).

    Har ungefär 300m fri sikt till närmaste basstation så letar efter en riktad antenn, denna verkar sansad men mottager gärna rekommendationer om ni vet om bättre alternativ.
    https://www.webhallen.com/se/product/317646-Nedis-Utomhusantenn-for-3G4G-Max-Forstarkning-15-dBi-698-960-MHz-1710-2700-MHz-Alumini

    En till fråga för de med antenn på taket, märkte ni av någon skillnad på latenserna före/efter installation?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken/vilka frekvens/frekvenser ansluter du över?

    Vad har du för latens och hastighet i dagsläget?

    Vad använder du för modem?
     
  3. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag är kund hos Tele2 som använder frekvensbanden 800, 900, 1800 och 2600 men här i glesbygden där jag befinner mig är jag osäker på exakt vilka band jag har tillgång till. Enligt cellmapper så använder närmaste mast banden 8 och 20.
    Finns det någon enkel metod att veta exakt vilka band som susar runt husnocken?

    Speedtest rapporterar 25ms ping och 45ner 25upp.

    Modemet är en e8372 Huawei dongel som enligt tillverkaren ska mäkta med 150mpbs som bäst. Uppgradering av modem står också på listan.
     
    Last edited: 27 okt 2020
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du en Android eller iOS-mobil går det att se i dessa vilka frekvenser telefonen ansluter till. Har du en Android är NetMonster ofta bra för det. Att du har b8 och b20 låter rimligt, hastigheten visar att det verkar rimligt också.

    Informationen på Cellmapper bör även tas med en nypa salt.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du rör dig närmare masten / kör ett test med din telefon, skiljer sig resultatet åt nämnvärt då? Vet inte riktigt om du kommer se någon dramatisk skillnad med tanke på att du befinner dig nära masten och har fri sikt redan. Det är främst på längre avstånd jag upplevt att det verkligen gör skillnad, men ingen miljö är ju den andra lik, så svårt säga på förhand också.
     
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag tror inte heller du kommer få någon nämnvärd skillnad i hastighet med antenn. 25 Mbps är dessutom rätt bra för att vara Tele2 och då enbart på 800 eller 900 MHz. Maxhastigheten på de frekvenserna ligger på runt 50-60 Mbps om du är helt ensam på masten.
     
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag skulle rekommendera att byta till ett annat modem i första hand, upplever att ZTE MF286d har hyffsat bra mottagning.

    Din sticka sitter i en router i ett fönster idag eller kör du stickan direkt i en dator? Det kan ju ge väldigt olika hastigheter beroende på var stickan befinner sig i huset.
     
  8. Heraldikern

    Heraldikern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Enligt netmonster så har jag uppkoppling via 2600Mhz och tar jag mobilen (poco f1) till fönstret på ovanvåningen så får jag som resultat 48ner, 55upp med samma ping som stickan i routern på 25ms. Routern är centralt belägen i hemmet vilket är för att ge bra wifi-täckning men inte idealt för kontakt med resten av världen, tanken är att bygga ut med ett mesh-nätverk och koppla ihop det med ett modem (cat11 eller cat16) som sitter optimalt för bästa uppkoppling till masten.

    Vad är teoretisk maxhastighet för 2600mhz?
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Om du ändå ska bygga ett mesh så sätt routern där den har bra mottagning (fri sikt är knappast fel) och bygg sedan mesh utefter det.

    Tror knappast att andra antenner gör mottagningen speciellt mycket bättre under de förutsättningar du beskrivit.
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Eftersom du är kund hos tele2, hade jag köpt en: Huawei B535
    och satt den i fönstret på ovanvåningen mot deras mast, därefter gått vidare med nätverkskabel till befintlig router (eller mesh för den delen).
    Man kan även sätta 2st antenner på baksidan typ: 4G-antenn med SMA-anslutning 0,8-3 dBi - 4G-antenn
    men inte säkert det behövs.
    Utomhusantennen du hänvisar till är absolut ett alternativ, men jag tror inte det ger så speciellt mycket bättre resultat i ditt fall, och med tanke på hur fort tekniken utvecklas är det väl tveksamt hur många år man har nytta av en sådan installation.
     
    bernard gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du vill veta vilka frekvenser som används i ditt område så kan du ringa till/chatta med Tele2 och fråga vilka frekvenser som används