Antivirus - tester, krav

Diskussion i 'Applikationer' startad av tusenkonstnar, 16 maj 2011.

  1. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är det någon som testat själv eller läst ngt test av Antivirus för Android telefoner? Jag hittar bara tester skrivna som "tester" som bara tar upp en applikation och egentligen är reklam.
    Läser jag på android market så är kommentarerna att "programmen är bra" trots att de aldrig hittat ngt virus. Det kan ju ioförsig vara sant men är svårt att veta.
    Det jag vill är att det skall vara:
    1) Bra på att hitta virus
    2) Ej dra för mycket batteri
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det "Antivirusprogrammen" som finns gör är att gämföra dina appar med en lista över skadliga appar. Ha lite koll på vad du installerar så behöver du inget antivirus.
     
    samster93 gillar detta.
  3. Sajhe

    Sajhe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Som Oliver säger. Hitentills finns det inga kända fall av virus som "spontant" dyker upp utan någon aktion av användaren. För att få virus måste du själv aktivt installera en app som är "malicious". Rent generellt brukar jag nämna SuntFörnuft.apk i sådana här trådar. Det enda ett virus skydd kommer uppnå är att dra batteri och slöa ner telefonen.
     
    samster93 gillar detta.
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är väl också så att utan root så kommer ingen antivirus-app att kunna ha mer kontroll över telefonen än en annan?

    Android är väl liksom byggt så att apparna mer eller mindre är isolerade från varandra?
     
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så är det. Det viktiga är att man använder lite sunt förnuft när man läser vilka rättigheter apparna begär.

    Har funnits buggar i Android som elaka appar (och verktyg för att roota) kunnat använda för att ta över telefonen iofs, ge sig själva root rättigheter alltså. Vet inte hur vanligt det är att tillverkare skickar ut uppdateringar för sådant. Android 2.3.4 som finns till Nexus One och Nexus S har vad jag vet inte några kända sådana säkerhetsbrister iaf. Den som fanns i 2.3.3 (GingerBreak) krävde dessutom att man slagit på USB Debugging i telefonen för att den skulle funka, och det bör man ju inte ha på som standard.