Antivirusprogram nödvändigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av TommyTS, 8 apr 2011.

  1. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kikat runt lite och surfat omkring på forum men inte riktigt fått något konkret svar.
    Är det nödvändigt med ett antivirusprogram idag?
    Finns det generella hot mot smartphone marknaden?

    Kom gärna med tips på program om det nu behövs och vad ni har för erfarenheter från Android.
     
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Använde hela tin i början men det tar ju batteri o sånt skit. Har läst att när det var ca 50000 virus appar på market så gav dom 'stora'antivirus programmen ej utslag så jag vet ej riktigt om det är så bra.
    OF
    Vf ta dett i arc sektionen då det inte har ett dugg med arc att göra?


    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  3. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    *Ej SE relaterad -> Flyttar till Alllmänt om Android.*

    Enligt mig behövs inte AV till Android. Dessa AV jämför bara med listor på nätet på potentiella farliga appar. Dessa listor måste vara up to date för att fungera, vilket de betyder att de släpar efter. Då är google också väldigt snabba på att ta bort farliga appar.
    Då är det är bättre att gå på sunt förnuft.
     
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vet hur det var med Optimus 2x, inbyggt AV men sög batteri och prestanda.

    Dock under den tiden så fick jag inte ner några virus, men för att vara på den säkra sidan ;-)

    Skickad från min Xperia Arc med Tapatalk
     
  5. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Eftersom jag brukar slanga ner .apk'er direkt från nätet tycker jag att det känns bra att ha en AV i bakgrunden. Det ger självklart inte ett fullgott skydd mot virus men just nu är det medelmåttigt skydd eller inget alls som gäller. Om man enbart tankar från Market kan man nog skippa, men tankar man fristående apk'er så tycker jag inte att det skadar med AV.

    Lookout som jag kör tycker jag är fruktansvärt smidigt på det sätt att den autoscannar allt som installeras så det krävs ingen extra action från mig. Har inte märkt någon batteriförsämring, dessutom är den gratis.
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    den största faran med Android är ju att man kan installera appar från var som helst, och även appar på Market kan vara gjorda av ondsinta personer.

    I värsta fall så har man ju kreditkort inlagda för Checkout, och man har ju hört mardrömsscenarion om att telefoner ringt betalsamtal och skickat dyra SMS över natten som inte syns förens nästa kvartalsräkning. Då kan det bli dyrt.

    Imorse var batteriet i min Defy helt tomt, trots att laddningen var över 50% igår kväll. då funderar man ju vad som dragit så mycket batteri över natten? Har den ringt konstiga samtal? Installerade gratis AVG och kollade lite snabbt och den sa att det var clear.

    installerar man bara populära appar och kontrollerar vilka rättigheter ett program vill ha är det nog lugnt
     
  7. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag kör med Lookout Mobile Security som fungerar utmärkt enligt mig.
     
  8. hobbitar

    hobbitar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste man inte ha det för att kunna handla på market?
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Med nedanstående vill jag inte avråda från att skaffa antivirusprogram, vill försöka kvantifiera och belysa.

    Den kanske viktigaste faktorn för säkerheten i Android är att varje app körs i en egen virtuell maskin, Dalvik har med det att göra. Man kan förenklat säga att varje app blir ett eget operativsystem som inte kan hämta data från, eller skriva data till, övriga appars data-areor. Allt som är tillåtet måste går via operativsystemet. Säkerhet kostar oftast i extra strul, det är t.ex. därför vi inte kan ta skärmdumpar utan att roota först, informationen på skärmen ”tillhör” enbart operativsystemet. Rootar man telefonen sätter man normalt detta ur spel.

    En inställning är väsentlig för säkerheten, den där man tillåter installation från okända källor. OK, känner till vågen av trojaner som kom via appar nedtankade från Market. För de appar vi hämtar från Market vill jag dock minnas att konstruktörens identitet är känd och registrerad. Detta har en starkt avkylande effekt på alla som funderar på att göra något dumt. Vill minnas att vem som helst kan signera en applikation man gör själv så länge man inte distribuerar den via Market, i princip kan man göra appen helt anonym. Om man sedan klickar i rutan och tillåter okända källor så är det raka rör för trojanerna när man installerar en sådan app. I senare varianter av Symbian är det mycket svårt att signera en app anonymt, man måste i princip stjäla någon registrerad persons uppgifter för att signera.

    Att det är viktig att se vad appen kräver för befogenheter är redan sagt tidigare. Tyvärr behöver till exempel alla reklamfinansierade appar tillgång till Internet. Någon slags differentiering avseende befogenheter för internettillgång i Android skulle sitta bra.

    Vi matas nu med massor av press om virus och trojaner för smartphones. De som skriver för olika media får en massa textmassa från företag som säljer olika saker, som antiviruprogram. Det är behändigt, arbetsbesparande och, ibland lönsamt, att använda denna text. Om jag skattar skulle jag tro att uppåt 95 % av allt som publiceras angående tekniska nyheter är text som kommit från en tillverkare/säljföretag. Text som publiceras utan att något väsentligt i sak ändrats. Ett företag som säljer antiviruprogram kan kanske t.ex. skriva att det finns 10 000 virus och trojaner som drabbar Android. Kan mycket väl vara sant i någon mening. Det kanske dock är så att för att de skall kunna ta sig in i en androidtelefon så förutsätts kanske både att telefonen är rootad och att man tillåter installation från okända källor. Denna eventuella förutsättning finns dock troligtvis inte med i pressmaterialet.

    Skulle kunna tänka mig att en rootad telefon som körs med tillåtelse för okända applikationer är minst 1 000 gånger osäkrare än en Android som är original från fabriken.

    Avseende kreditkort inlagda på Checkout går det att ta bort uppgifterna när man handlat.
     
    worldwide gillar detta.
  10. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    ja. men man måste inte ha kort inlagda för att ladda ner gratisappar
     
  11. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om alla operatörer har denna funktion. Men det tycker jag man borde kunna kräva som kund.

    Tre har nämligen så att man kan ställa in maxgräns för vad man får i mobilkostnad / månad. Samt att man kan ställa in vid vilken summa man ska få en varning genom sms. Då får man ett någorlunda skydd på kostnaden på mobilräkningen bara.

    Har man sedan kreditkort i checkout så kan man "överklaga" fakturan på kortet när man får den. Då kan man även slippa betala den summan.

    Det ser jag som ett effektivare skydd.

    Låter som att du har någon app i telefonen som hindrar den från att gå i viloläge.
     
  12. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    att ringa operatören och lägga in gränser och överklaga fakturor i efterhand är inte ett bra skydd och ska inte behöva göras av kunden alls. Men tyvärr ser det ju ut så för Android i dagsläget, vilket är väldigt tråkigt
     
  13. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Är man orolig för buggiga appar så kan man ju välja att inte installera appar som begär rätten att ringa eller skicka sms. Och hur skulle en begränsning i Android fungera? Mobilen har ju ingen information om vad ett givet samtal eller sms kostar. Där har ju operatören mycket bättre möjligheter att sätta kostnadstak.
     
  14. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag ser det som ett bra skydd vilken telefon man än har. Har du abbonemang till telefonen och du tappar den på stan. Sen märker det ett par timmar senare att den är borta kan du ha en hög räkning redan då. Så begränsningar är alltid bra som skydd. :)

    Sen har Tre bra prylar för att fixa det. Bara att gå in i Mitt3 och göra inställningarna man vill ha :)
     
  15. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Exakt, det är väl egentligen bara att sätta saldotak hos sin operatör? Logga in på din operatörs hemsida och aktivera, klart. Ringer appen utomlands kan det bli fördröjt och gå över taket, men man slipper ju 5-10kkr-räkning... har satt mitt på 200kr. Ringer för nästan ingenting, så kommer inte ens i närheten. Har även 3g Watchdog som kollar min datamängd (kostar iofs ingenting om jag går över).

    Det enda jag "oroar" mig över är att en app skulle ta mitt Google-konto. Dock ingen jättejättegrej, men det skulle vara det värsta.
     
  16. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Nja, tycker inte det behövs ifall man är försiktig med sin lur. Använder man den kreativt och har bra med pengar så kanske, men nja. Jag kör inte med något AV på datorn heller då jag är ganska säkerhets-van, och vet hur jag ska hantera min dator utan att bli infekterad.
     
  17. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ett problem är att många populära appar begär alldeles för mycket rättigheter i onödan vilket gör att det sker en tillvänjning, och man inte reagerar på detta till slut. Detta gör det också svårare för en lekman att avgöra hur mycket rättigheter som är normalt för en app att kräva.

    Sedan finns det väl två strategier för att bygga trojaner: antingen bygger man en app som tilltalar folk med dålig koll, typ en fjärtapp, eller också bygger man sin trojan så att det finns en logisk anledning till varför den begär rättigheten, t ex en sms- app eller ett systemverktyg. I det senare fallet kommer man inte långt med sunt förnuft, tyvärr.
     
  18. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Källa på det? Jag har inte upplevt att appar har mer rättigheter än vad dom behöver...
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Många appar kräver tex READ_PHONE_STATE så att de kan hämta ut IMEI, oftast för att spåra dig som användare för reklam. Detta är onödigt och många gånger dumt. http://android-developers.blogspot.com/2011/03/identifying-app-installations.html

    En annan vanlig rättighet som appar kräver i onödan är CALL_PHONE. Detta för att kunna direkt ringa upp nummer. Det är mycket bättre att de istället öppnar användarens dialer med numret förifyllt vilket inte kräver några rättigheter alls.

    Sen så är det många appar som i mitt tycke gör för mycket. Om man vill ha en app som slår upp vem det är som ringer så måste man också acceptera att den kan skicka och ta emot sms, ringa samtal, skriva i ens addresslista, ändra utgående samtal osv osv trots att man kanske inte behöver de funktionerna. För att inte tala om de kartprogram som finns.
     
  20. concorde

    concorde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Blir lite nyfiken på er som har installerat antivirus program i telefonen. Har den någonsin hittat ett virus?