Använd? mobil ifrån återförsäljare

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jonny, 19 mar 2011.

1. Jonny

Jonny Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag förlängde mitt abonnemang idag och köpte en nexus s. Jag upptäckte efter att jag lagt in kontakter mm att det fanns bilder på den ifrån butiken. Såg sen dessutom att "kom igång" manualen inte var med och att det fanns en mindre påse som var tom, antagligen till extra-kuddarna till headsetet.

Vad tycker ni, borde jag gå tillbaks med den och få den utbytt?

2. Yakky

Yakky Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gå till affären och fråga vad det hela handlar om och varför allting inte var i kartongen. Kräma sen ur allt du kan från dom gällande gratisprylar och gratis garanti. Försöka går ju alltid.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är icke OK enligt lagar och regler i Sverige att sälja något begagnat som nytt! Det skall framgå rätt tydligt ifall det är något begagnat ex de säljer. Har de gjort det är det lätt en "Aftonbladet-skandal".

Gå tillbaka och fråga vad fan de håller på med.

4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Inte ok någonstans
    Gå tillbaks och klaga som fan

Få med dig ett par jabra eller mw600 lurar för att du inte ska KO anmäla dom

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Håller med, dock är det väll tillåtet att sälja en som varit o vänt hos tillverkare /aukt verkstad som också plomberat?

6. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Skulle gissa på att det måste framgå att den varit använd på något sätt ändå. Även visningsex och liknande måste ju framgå att dom är det.

7. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Otroligt dålig stil av butiken. Vart köpte du den?

Sent from my X10i using Tapatalk

8. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Otroligt dåligt, berätta gärna vart du köpte så mankan bojkotta. Av samma anledning handlar jag aldrig på game om spelet i fråga inte redan är begagnat. De har systematiskt satt igång att sälja begagnade spel som nya (sen är det fan bra dyrt där också)

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det skall vara märkt ändå. Vi gör t.ex. alltid så på Elgiganten. Om någon kommer in med något kollar vi så allt funkar, ser så att allt är med i paketet, tejpar ihop allt i orginalförpackningen och sätter ut det med en lapp på där det står varför vi öppnat paketet (retur ex, bruten förpackning eller annat) vem som kontrollerat det och oftast till ett bättre pris.

Så skall det skötas. En ny vara skall vara NY och inte bättre begagnad. Detat står någonstans i konsumentköpslagen.

10. Jonny

Jonny Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag köpte den i en Expertbutik på drottninggatan, Örebro. Jag har hävt köpet nu och köpte en Nexus S på elgiganten istället. Det var inga större problem att häva köpet, men butikschefen kallade mig cynisk för att jag inte viile ha en ny mobil istället och för att jag tyckte att det var uppenbart att de avsiktligt undanhållt att det var ett butik-ex.

När jag förklarade att när jag hade frågat efter nexus s hade säljaren sagt att de precis hade fått in nya, och att säljaren dessutom hade kollat igenom förpackningen för att "google har börjat snåla in på tillbehör i vissa förpackningar" svarade butikschefen att det bara var fakta. Jag vill tillägga att det tidigare i samtalet framkommit att butiken bara hade haft ett enda exemplar av mobilen.

Butikschefen avbröt min berättelse och sa bara att "Vi löser dig ifrån det här", som att det var mitt fel alltihop. Han menade att ingen har försökt att lura mig, med förklaringen att de är en seriös butik och att de inte jobbar på det sättet. Jo man tackar..

Jag kände mig inte bra bemött och har inget vidare förtroende för dom längre. Jag ville inte att de ska ta hand om eventuella garantiärenden.

Tack för ert stöd! <3

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Verkar vara ganska praxis att de ska försöka vara the good guys och skylla allt på en själv. Var i en lång utdragen härva med Siba där jag givetvis hade lagen på min sida utöver extremt dåligt beteende jag blev bemött av samma personal varje gång. Beteendet sade sig butikschefen ta itu med och de sade även att de skulle vara snälla och pga goodwill byta ut min X10 till en ny X10. Efter lite tjafs lyckades jag dock byta X10an till en Desire.

Ångrar fortfarande idag att jag handlade på Siba.

Kul att det löste sig för dig!

12. Olle12

Olle12 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte min Zte Blade från Nacka forum, tele2 butiken och till min stora förvåning när jag öppnar telefonen så hittar jag gamla sms och bilder, fick 30 % rabatt men det slutade med att jag hävde köpet 3 dagar efter pga. telefonen hade fel med täckningen. Surt!

13. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Ja en del butiker försöker med allt, dom hoppas väll på att man inte ska orka/våga gå tillbaka med telefonen.

14. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det är tragiskt nog sant. De flesta reklamationer som är självklara men värda en hel del pengar måste man gå igenom alldeles för mycket krångel för att få rätt i. Både Comhem och Telia väljer att sköta det via brevkontakt så de kan ta lång tid på sig och så att folk inte orkar samtidigt som de ofta har patetiskt dålig support som inte är förberedd då folk har lite juridiska kunskaper. Då möts man ofta av otrevliga röster på andra sidan som inte har en jävla susning om vad de pratar om.
    Jag tycker det är syn om dem som inte orkar stå på sig i sådana frågor, det är trots allt väldigt påfrestande att kämpa emot skiten.

Och till op, kul att det löste sig. Vilka pappskallar.