Använda Android lur som SIP gateway?

Discussion in 'Allmänt' started by Erik_Lind, Jan 15, 2010.

1. Erik_Lind

Erik_Lind Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Känner någon till någon mjukvara som skulle göra det möjligt att använda sin telefon som en SIP gateway.

Alltså att folk kan ansluta till min telefon via WLAN med en SIP klient och ringa samtal som går ut via telefonens GSM/3G anslutning.

Vi är nämligen 3st på kontoret och om alla kunde dela på samma telefon vore det smidigt... En annan möjlighet är att göra detta via blåtand men SIP gateway vore ju helt klart en lyxigare lösning då den går över tcp/ip.

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

En telefon är inte den bästa platformen för sådant, rent hårdvarumässigt: den blir varm om den ska ha massa wlan och 3G på, och det gör att batteriet kommer bli dåligt ganska snabbt. Men visst, det går nog om än inte på något smidigt vis.

Man kan ju köra debian på dessa lurar om man rootar, och asterisk kanske går att kompilera för ARM?

3. Erik_Lind

Erik_Lind Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill inte behöva byta simkort mellan telefonen och någon mera ändamålsenlig router och om det gör att jag får köpa ett nytt batteri lite oftare ser jag inte som någon avgörande nackdel.

Sen tror jag inte den blir varmare än när man kör Wifi Tethering där båda anslutningarna ligger igång konstant.
    Denna lösning är ju bara aktiv på 3G/GSM under samtal vilket inte blir speciellt ofta..

Hårdvaran för att göra detta finns ju och jag tror att en app för detta lätt kan gå att sälja i stora volymer.
    Många har fastpris abb och att dela dessa abb med flera på kontoret är nog intressant för fler än mig.

Att lägga in debian på telefonen skulle göra att jag får svårt att använda den som vanlig telefon vilket jag ju också vill göra.