Använda android som modem

Diskussion i 'Allmänt' startad av blitz, 16 mar 2010.

1. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tjena,

Jag sitter i tankarna på att skaffa en ny telefonen, som det ser ut nu en SE X10, beroende på hur den känns i handen och funktionsmässigt.
    En sak jag funderade på som jag tycker är väldigt viktigt, fungerar android telefoner lika bra som modem som WM telefoner gör? Använder den funktionen en hel del på min nuvarande X1:a tillsammans med laptopen.
    Behöver man någon extra app eller finns det från början i Android och/eller någon mjukvara på datorn?

MVH
    blitz

2. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vissa telefoner, t.ex. Hero har inbyggda funktioner för det. Annars finns program som t.ex. Easy tether lr PDAnet som brukar lösa det. Vill du köra tether via bluetooth lr wifi kan det bli lite knöligare, men det brukar gå att lösa. Notera att alla dessa program kostar pengar om man vill få full funktionalitet.

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

HTCs Sensegränssnitt har en sådan funktion från början. (t.ex HTC Desire) fast då bara med sladd.
    Om du rootar telefonen så kan du istället utnyttja en funktion som heter WiFi Thetering, där du kan dela din 3G-uppkoppling med hjälp av wlan. (funkar på de flesta telefoner.)

Personligen så skulle jag utan tvekan välja en Desire framför X10.

4. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok, det låter bra. Då får man höra sig för lite hur SE har gjort om det blir en sådan. Att man måste använda sig utav kabel är inga problem. Bluetooth går för segt ändå tycker jag. Gillar när man kan köra grooveshark, HDMT o.s.v. när man är ute och reser.

5. asphyxie

asphyxie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För att låna tråden lite:
    Om man har en Nexus och kör med Sense ROM:en, kan man använda HTC Sync för att dela uppkopplingen med datorn?

6. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    WM Telefoner klarar Tethering bättre än något annat jag har använt, så om du vill kunna slå din X1 så kan det kanske bli krångligt...
    Men som det sagts i tråden så fungerar program som PdaNet och Easy Tether ganska bra, men du måste betala eller tanka olagligt. Fast vill du ha det trådlöst så får du roota...

7. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Stjäl tråden totalt: Funkar HDMT bra? Själv ser jag iofs ingen poäng med det då man kan strömma det man inte har med sig från sin egen dator där hemma, men det är ju intressant att ha många alternativ.

8. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag tycker faktiskt att det fungerar helt ok. Använder det inte så mycket, men när man fastnar någonstans med datorn så är det ganska skönt att dra på en rulle.
    Testa och regga dig, de har ju ett 30 tal filmer som är gratis. Har inte själv testat att köpa poäng än för att se nyare filmer.

9. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad drygt, det är en ganska viktig sak för mig som tidigare sagt. Tycker det är så skönt nu att man bara pluggar in X1:an och tycker på connect. Var inte riktigt lika lätt i orginalromen men nästan. Man får väl helt enkelt hoppas på att det kommer någon gratis app eller att företagen inkluderar detta som standard.

10. Kristofer86

Kristofer86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inbyggd funktion? Hur finnar jag den? Via Htc Sync?

Mvh

11. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

jag har använt appen EasyTether till detta tidigare. gratisversionen kräver att du kopplar in USB sladd, men betalversionen ska tydligen fungera via BT också.

går att använda dataplan och Wifi som källa. hurt enkelt som helst.

Installera mjukvara på datorn, installera appen på telefonen. tryck Connect

12. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Anslut telefonen med USB-sladden till datorn. Välj "Internetdelning" som anslutningsläge.

Sen ska det funka om du har förinställt på datorn att du ska tilldelas en IP-adress automatiskt. Du behöver inte HTC sync.

13. elderion

elderion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör EasyTether på min X10 funkar klockrent. Sitter faktiskt nu på Kallax och surfar via min telefon.

Jag kör via USB för då laddar jag telefonen samtidigt. Programmet är gratis och tar typ 5 minuter att instalera. Det du behöver är ju att köra över drivrutiner till datorn...

14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

De flesta modeller med android 2.2 och högre bör ha wifi-tethering dessutom dvs samtliga desire och nu även legend samt Nexus one bl.a.