Använda annat nät?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av ParisHilton, 23 aug 2012.

1. ParisHilton

ParisHilton Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena. Luddig fråga kanske. Men det är så att på min arbetsplats så har endast tele2 och Telia -tror jag det är- som har mottagning, för att de har dragit in någon signalförstärkare eller liknande för de operatörerna. Störande som satan!

Finns det något man kan göra så att man kan komma in på dessa nät, eller något annat alternativ? Operateren jag opererar med är Tre.

Tackar och bockar på förhand.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

2. Droid-Nisse

Droid-Nisse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du kan ju använda dig av roaming om du vill, bara välja deras nät och köra! Kostar dig dock extra.

3. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Well det brukar inte funka att bara välja en annan operatör sådär. I alla fall inte inom Sverige. Jag kan se Telia och tele2 om jag letar efter nät men om jag försöker ansluta så får jag ett felmeddelande.

Har dock ingen annan lösning för dig än att byta operatör. (hade samma problem som dig tidigare då jag satt i en betong bunker i Kista, då hade vi Telenors förstärkare både inom och utomhus. Tre hade ingen täckning alls. Jag vart tvungen att byta för det gick inte att roama.)

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nej det kan man inte för operatörerna i Sverige har inte roamingavtal med varandra.

Vad har du för mobil och var bor du, TS? Om du bor på ett ställe som har WCDMA 900 men inte en mobil som stödjer det så kan det vara idé att byta.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 362
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som Kate säger, du kan inte använda ett annat nät inom Sverige. Men som sagt, det skulle underlätta om du berättade vilken telefon du har.

Vilken stad gäller det förresten?
    Med Telia och Tele2, är det 3G täckning eller bara 2G täckning? :)

Skickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2

6. ParisHilton

ParisHilton Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bor i Göteborg, arbetar strax utanför i Mölnlycke. Sitter på en HOX. Förbannat jobbigt :)

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Bara att byta operatör.

8. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har det alltid varit problem eller något som uppstått på senare tid?

Om de har en signalförstärkare behöver de tillstånd från alla operatörerna som äger egna nät. ("the big four" med andra ord)

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Jag tycker det verkar ganska vanligt på större företag som kanske ligger lite utanför centrum så sätter företagets operatör upp en egen mast på området. Då får de kanonbra täckning hos företaget och kanske lite utanför medans konkurrenterna då kan upplevas som väldigt svaga just där.

acr gillar detta.
  10. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det jag pratar om är sk repeaters som tar emot en svag signal och sedan skickar ut den så att man kan få bättre täckning.

Då en repeater sänder ut på frekvensband som ägs av operatörerna behöver man deras godkännande för att få använda dessa. Detta då man dels använder deras frekvensutrymme och för att den kan störa ut signalen från deras master.

Om man använder en repeater utan tillåtelse kan det hända att PTS kommer och knackar på dörren.

Har en operatör satt upp en mast så är det inte samma sak, sedan exakt hur det fungerar med alla signaler huruvida det kan störa ut kan jag inte svara på. Jag är ingen radiotekniker. :)

Kan tänka mig att om det är ett stort företag som teknar hundratals (tusentals?) abonnemang så vill operatören gärna att det fungerar för dem, en mast är en kortsiktig utgift som nog lönar sig då.