Använda mobilen som permanent gps, automatisk av-/påstängning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av hobbitar, 10 jan 2016.

1. hobbitar

hobbitar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag funderar lite på att använda min gamla Acer Liquid som gps i bilen. Dock kommer det bli bökigt att behöva sätta på/stänga av den varje gång bilen används.

Går det på något sätt göra så att mobilen startar automatiskt när bilen startas, och stängs av när bilen stängs av? Det optimala vore också om gps-programmet startas automatiskt.

Tanken är att ha den kopplad till cigarettuttaget via en usb-kabel?

Mvh
    Hobbitar

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Att få den att starta automatiskt från helt avstängd blir svårt, det tar ju oxo en minut eller två för den att starta. Jag hade stängt av allt som inte behövs och sen låtit den gå ner i viloläge i stället. Det kan man göra med t.ex. Tasker, Automate av llama eller nån annan automatik app. Om man stänger av både gps, och mobilt nätverk kan den nog vila en vecka eller så. Låt sen Tasker slå på gps, mobilt nätverk och starta din gps app när du startar bilen. Koppla laddkabeln i ett cigguttag som går på tändningen och låt Tasker känna av när strömmen slås på/av.

3. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kanske lite svårare nöt att knäcka att den ska starta när man startar bilen än man kan tro men vad vet jag? Problemet jag ser är att när tändningen slås på startar då valfri funktion via tasker. När man startar motorn så slås viss spänning av för att ge kraft till startmotorn (jag tror bl. a. cigguttag) alternativt att spänningen dippar så att plattan slutar ladda pga. dåligt batteri. Det finns spänning i bilen som bara finns om generatorn laddar men då stänger ju dina funktioner ner när du tankar exempelvis

Jag säger inte att det kommer att bli ett problem, däremot kan det bli ett problem med funktionen om laddningen hoppar av och på ganska snabbt.

Kanske skulle du kolla hur det fungerar innan du gör installationen fast.

En NFC-droppe kanske kan vara en idé om nu din padda har stöd för det men kräver förstås att du manuellt gör något