Diskussion: Använda personlig teknik i krig

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 17 sept 2024.

Taggar:
  1. r12500

r12500 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Läste precis en nyhet där det framgår att handhållna enheter " personsökare " har exploderat i Lebanon, där de flesta som använder de är Hizbullah. De skyller på att det är Israel som står bakom attackerna. Min fråga är, vad tycker ni om att man (länder) använder sådana attacker.
    För mig är det väldigt läskigt att min telefon exempelvis skulle på något sätt kunna bli komprimerad/hackad och sedan explodera i min ficka.

Tusentals skadade i Libanon – Hizbollahs personsökare exploderade

2. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    411
    Det Israeliska företaget NSO har ju bevisligen haft spyware där du inte ens behöver följa någon länk för att bli infekterad.

Konsekvensen kan ju bli att ingen får ta med någon telefon eller liknande med batteri på flyg alls längre om de kan fås att explodera på kommando.

Edit, ändrar min slutsats efter vad som sägs två inlägg ned om att det sannolikt är enheter som på väg från fabriken har öppnats och modifieras med en laddning. Operationen har i så fall nog haft grönt ljus i flera månader och säkert väldigt lyckad, men det är ju svårt att se att det skulle resultera i någon positiv utveckling..

Last edited: 18 sept 2024
    Becs9310 gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 949
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppgifter: Hizbollah-medlemmar skadade när personsökare exploderade

Det handlar om personsökare som nyligen köpts in, så de har sannolikt modifierats på något vis innan de hamnat hos köparna. Verkar med andra inte handla om att personsökarna skulle ha blivit hackade eller dylikt.

Även om det vore möjligt att på något vis trigga en överhettning, så hade det inte orsakat en regelrätt explosion, utan förloppet är ju mycket långsammare än så när litiumjonbatterier tar fyr. Jag vet dock inte riktigt hur det skulle gå till rent praktiskt, för det finns ju flera skyddsmekanismer som förhindrar att en kortslutning kan uppstå, vilket väl vore enda sättet att få batteriet varmt nog för att det skulle finnas någon chans till att det tar fyr. Dock behöver det inte alls ta fyr även om man kortsluter det, visst, det kan blir väldigt varmt, men i de flesta fall händer nog inget dramatiskt (?). Annat är det ju om man fysiskt punkterar batteriet eller dylikt, men det vore svårt att göra via mjukvaran.

I sådana fall är det väl nästan lite värre med tex bilar när de som Cybertruck endast går att styra genom "steer-by-wire", så man har begränsade möjligheter att göra så mycket om någon annan skulle lyckas ta kontroll över mjukvaran.

Last edited: 17 sept 2024
    r12500 och Kristy gillar detta.
  4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det senaste attentatet mot Hezbollah, om det är utförd av Israel, är nästan omöjligt att fatta att det är möjligt att få till.
    Vad jag förstår är det stoppad in 30 g sprängämnen i ett större antal personsökare någonstans mellan tillverkaren i Taiwan och utlämningen till Hezbollah användare i Libanon. Sen är det på något vis coordinerats så dom har exploderat ungefär samtidigt.

Många här kommer väl ihåg 30. juli 2024.
    "2 X Bull's-eye", en Hamas topp i Tehran, och och en Hezbollah ledare i Beirut.

Och, de flesta har väl hört om datorormen Stuxnet som Israel infiserade Irans styrning av atomutvinnig. Den förstörde en så stor andel av centrifugerna att det slog tvärstopp på det hela.

Hur gör dom...?

Last edited: 18 sept 2024
    r12500, Kristy och Becs9310 gillar detta.
  5. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ang Stuxnet... så ska det gått till så här vad jag förstått:
    Någon hade tagit sig in deras maskin-styrning, sk DCS/SCADA system från en stor Europeisk leverantör (exakt vad säkerhetsbristen låg vet jag inte, men på den tiden låg många styr-system lite halvöppet ut mot internet).
    Kod hade modifierats så istället för att öka vartal på nån motor/pump/flöde så minskade varvtalet istället... varvid regleringar spårade ut och det blev en smärre katastrof.

bernard, r12500, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Som jag läste för några år sen, så var Stuxnet skrivit av USA och Israel. Det var baserad på Microsoft och Siemens program för styrning av centrifugerna. Det hela blev installerad på ett antal USB minnen.
    En Israelisk agent prommenerade rundt på parkeringen till firman som körde centrifugerna, och han hadde "oturen" att tappa et antal USB minnepinnar lite här och där. Nästa dag hittade någon anställd en, och kunde inte styra sin nyfikenhet, stoppade in pinnen i sin dator som var ansluten till firmans nätverk, och katastrofen var omedelbart ett faktum. Precis som tänkt av Israel.

Btw, Stuxnet ligger fortfarade på internet, men är inte skadeligt för annat än datorer med Microsoft och Siemens styrningsprogram vad jag förstår.

tpalsson, r12500 och Kristy gillar detta.
  7. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Och nu en massa walkie-talkies som smällt.
    Anledningen till att man helt plötsligt svängt till att börja använda gammal "säker" teknik är troligen att man planerat att ge sig på Israel inom en snar framtid, fullkomligt lysande av Israel att vända saken till sin fördel.

katho gillar detta.
  8. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 262

MINA ENHETER

Eller så är det tvärtom. En anledning för Israel att eskalerar situationen..vilket är vad jag tror är vad dom vill.

9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 012

MINA ENHETER

Om jag minns rätt så spreds väl Stuxnet automatiskt från dator till dator och fanns till sist i en stor del av världen, samt att den kopierades automatiskt till nya enheter såsom USB-minnen, pga någon säkerhetsbrist i Windows (kanske autorun av cd-skivor, som också kunde gälla USB-minnen på den tiden).

Stämmer detta?

Oron var väl på den tiden att stuxnet kunde spridas så snabbt, och det var tur att programmerarna hade byggt programmet att bara göra en specifik sak. Det som förvånat mig är varför ingen annan skrev om programmet så att samma "delivery method" användes för något annat syfte? Innan de ev. säkerhetsbristerna fixades, dvs runt 2010.
    Om man lade ut USB-minnen utanför anläggningarna i Iran, varför göra stuxnet så extremt spridningsbenägen? Hmm. Väldigt risky. Och varför återanvändes inte metoden av den utvecklande staten mot andra mål, typ mot Nordkorea, Ryssland, Kina? Hade varit intressant att veta mer, undrar hur mycket som aldrig blivit känt för allmänheten, och varför man bara gjorde detta en gång mot ett specifikt land.

Jag har funderat på om det går att detektera stuxnet i något gammalt usb-minne eller någon gammal dator jag har liggande hemma, som användes ca 2010. Tror jag ev. hittade något program avsett att detektera stuxnet, men inget lättanvänt i så fall. Någon som vet?

10. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 301
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Uppkopplade bilar med kameror är också ett växande problem. Är allt fler kameror på bilarna idag.