Använda tablet i studierna. Vad ska man tänka på?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Shaqim, 17 maj 2011.

1. Shaqim

Shaqim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej! Känns som att denna tråd kan hamna fel, men kände inte att jag kunde lägga den i ett underforum för en specifik tablet-tillverkare.

Jag har nyligen ändrat min uppfattning angående dessa finurliga manicker. Tidigare har jag ansett det onödigt att ha en tablet, eller "surfplatta", då jag kan göra de sakerna i mobilen. Men blev nyligen medveten om att jag under mina tre år på universitetet (med två år kvar) så har jag avverkat 20+ anteckningsblock, och inget av dem är helt "fullskrivet".

Min tanke var då att efter sommaren skaffa en android-tablet och använda den som anteckningsblock, så långt det är möjligt. Det blir riktigt smidigt då jag kan ha allt på ett och samma ställe, läsa pdf:er, ha med skannade texter osv. Jag har för tillfället en bärbar dator, men den är tung och seg att släpa med sig och batteriet håller i ca 40 minuter utan laddaren i.

Mina frågor är följande:

1. Är detta en funktion (att anteckna, som med papper och penna) som finns på alla tablets? Har läst att HTC flyer ska ha en sådan funktion, men vet inte om jag är sugen på den.
    2. Är det någon som har erfarenhet av att använda tablets för detta ändamål?

Har även kollat lite på asus transformer, skulle ju faktiskt kunna fungera att anteckna med tangentbord också, kanske t.o.m bättre. Har ni några tips och idéer så dela gärna med er!

Tack!
    /Shaqim

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej, jag hakar på denna tråden också.

Hur kan vi använda Android tablets i skolan.
    Jag har en annan tråd här där det kommit lite svar; https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41895 men vi behöver mer tips.

Inte meningen att "kapa" tråden, utan jag tyckte våra frågeställningar var lite lika.

3. Shaqim

Shaqim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehe okej! Såg din tråd nu:) Lite kul att som jag förstått det är du lärare och vill kunna introducera plattor till eleverna, jag själv läser till lärare och vill använda en platta för att komma dit!:)

Ingen som har några tips?

4. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kom igen nu Swedroid.
    Ni har här möjligheten att hjälpa oss att knappa in på iPads övertag på utbildningsfronten. Överallt ser man skolor som använder iPads, men ingenstans någon som använder Android tablets.

En i mitt "team" har varit på någon visning om iPads och är helt lyrisk. Jag måste ha något att komma med snart, det räcker inte att ge henne en örfil och skrika ;
    - Vakna! Släpp den där hemska vita saken och kom över på den ljusa sidan,,,

5. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Skulle hellre ta en netbook pga t-bordet. De nya håller ca 5h på batteridrift utan att överdriva.

6. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Håller med, det går inte i närheten så snabbt att skriva med en touchskärm som med ett tangentbord, det går dock också att ha med sig ett trådlöst om man inte tycker det är för jobbigt.

7. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    då är asus transformer att rekommendera med tangentbordsdockan som är då det bästa från båda världarna och har upp till 16 timmars batteritid med dockan... vet dock inte om det finns nåt program som gör att ni kan skriva anteckningar på den, men det skulle inte förvåna mig om det kom en sån app

nu vet jag inte så mycket om de andra plattorna då jag har riktat in mig på asus transformer just pga tangentbordsdockan

8. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Använder de iPad för anteckningar eller bara för att kolla upp info och dylikt? Kan inte förstå varför man ens vill ha sådana i skolor, känns lite mer som skryt och asskissing för eleverna tbh.

9. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

med rätt app skulle jag helt klart vara sugen på att köpa en tab till studierna!
    men detta kräver lite av appen...

dels så tycker jag det är alldeles för dålig precision i att fingra runt på en skärm, penna med precision är ett måste för mig, :P en annan grej är att antecknings appen borde ha både onscreen tangentbord och möjlighet att måla grejs med penna och att kunna skriva vart som helst på "pappret" utan att låsa sig till att skriva längst till vänster på alla linier.

någon som har koll om det finns någon app som kan supporta mina krav? :/ vad skulle ni andra kräva av en tab för att vara sugen på att använda den i studierna?

EDIT: kollade runt lite på prisjakt, vilken storlek borde man ta? min kusin har en ipad2 och jag tyckte den skärmen såg ut att vara i bra storlek, ipad2 har 9,7" skärmstorlek och jag tycker att en 7" tab verkar ganska liten? min telefon har en 4" skärm och jag tyckte en som är mindre än dubbelt så stor kändes ganska liten?

Last edited: 19 maj 2011
  10. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    om man jämför med ett papper så tycker jag en 7 tums skärm räcker
    det blir smidigare än en 10" om jag inte minns fel är galaxy tab 7 tum

11. RSuonvieri

RSuonvieri Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har en Ipad som jag använder till mina högskolestudier. Studerar till Högskoleingejör så det innefattar massvis med matte och fysik föreläsningar där inte en dator räcker till och bestämde mig för att testa med paddan.

Programmet jag använder är Note Taker HD och det fungerar klockrent! Finns alla funktioner som jag har användning. I början var det lite svårt att hänga med eftersom det kommer gå lite saktar att skriva till en början framför allt. Men efter ett tag så flyter det på nästan lika bra som med penna och papper. Jag kan lägga upp lite anteckningar jag gjort på paddan om ni är intresserade?!

12. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Gärna det.

Sent from my Milestone

13. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

+1 jag skulle också vilja se anteckningar

14. RSuonvieri

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Alto gillar detta.
  15. afrodroid

afrodroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

htc flyer har väl någon speciell programvara man får med för att föra anteckningar, såg någon produkt-video och det verkade rätt smidigt, man kunde kombinera anteckningar med en inspelning av exempelvis möte/föreläsning, så har den ju även en penna vilket är bra om man skall föra anteckningar (random pennor funkar ju inte på en kapacitiv skärm). Kommer helt klart satsa på en sådan till mina högskolestudier, nu har jag min sista tenta några dagar efter htc flyer släpps så väntar dock med att köpa den till hösten då jag ändå inte har något behov av den över sommarn, då lär man även få den billigare än nu när den släpps, alternativt satsar jag på någon annan modell om det finns något som blir mer prisvärt till hösten.

16. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Tack så mycket! :) det där ser ju riktigt najs ut, får nog bli att köpa en tablet till hösten :D

17. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Varför var du tvungen att använda rapidshare? Måste ju vänta 5 min för att få se filen :(.
    Tips använd dropbox :D.

Men ska bli kul att se när den väll kommer :P

Edit: Ser riktigt bra ut måste hitta en liknande app till xoom.

Last edited: 22 maj 2011
  18. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

det bästa vore väl en anteckningsapp där man kan både använda tgbord och skriva frihand.. har letat lite men inte hittat

19. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

RSuonvieri, med tanke på sid 5 gissar jag att du läser maskin, kan det stämma? :P

20. RSuonvieri

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Läser till Civilingejör inom Innovation och produktdesign. Men grunden bygger på maskinteknik ja :)