Användarinstallationer i Google Play - vad är en bra conversion rate?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Waffles, 19 mar 2016.

1. Waffles

Waffles Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Jag är ny här o hoppas frågan hamnat rätt. Försökte googla efter statistik på hur många
    Användarinstallationer som skett när användare besökt butiksuppgifterna är bra/dåligt?

Jag läste på min app att jag har en rate på 32% Behöver veta om detta är bra eller dåligt för
    jag funderar på att göra en ny design och förbättra butiksuppgifterna

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om en conversion rate på 32% är bra eller dåligt beror väldigt mycket på vad det är för app, beskrivningen, bilderna, appnamnet, priset m.m.
    Tänk på att kolla på längre spann än en vecka. En månad (vilket är längsta tidsspannet) ger bra statistik. Att se på veckobasis eller dagsbasis kan vara vettigt om man gör en kampanj.

Jag skulle säga att det är en ruskigt bra conversion rate om det är en betalapp. Var tredje person som besöker butikssidan köper appen.
    Det är också bra om det är en gratisapp. Viktigt att kolla om man har en gratisapp är att se på hur många som faktiskt behåller appen eftersom det inte finns någon tröskel att installera och väldigt många installerar för att testa. Typiskt om det är en app som gör samma sak som mängder med andra appar så är det många som installerar och sen avinstallerar när de utvärderat vilken som de anser vara bäst.

Jag har runt 30-40% på min gratisapp och runt 10% på min betalapp.

Oberoende av om det är bra eller dåligt så tycker jag du ska testa med ny design och bättre butiksuppgifter. Se hur det slår på din conversion rate. Play Store har till och med stöd för A/B-tester så använd den funktionen för att se vad som ger bäst resultat.

bernard gillar detta.