Användarvänlig Surfplatta

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Kidet, Apr 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kidet

Kidet Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja då var det dags att köpa en surfplatta till mor som fyller år. Har själv aldrig ägt någon så hoppas få hjälp med att välja här.

Ledordet är användarvänlighet. Mor har ingen touchtelefon och är en aning oteknisk men insisterar själv på att skaffa sig en surfplatta.

Jag vill inte ge henne något segt, billigt tjafs som bara kluddar. Då detta innebär att jag kommer bli nerringd med frågor. Då får det hellre vara dyrt.

Det hon vill kunna göra är att se klipp/filmer och använda internet för att betala räkningar och allmänt surfande (eventuellt streama lektioner då hon läser kurser på distans).

Inget behov av 3g nät då hon endast kommer använda den i hemmet eller på platser med tillgång till wifi nät.

Har ingen aning va en platta kostar faktiskt. Men då det inte är någon högprestanda modell jag söker tycker jag 5000 riksdaler bör räcka som budget för detta köp.

Tacksam för svar.

2. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Ipad tror jag är ett bra val. Kanske finns en bra deal på ipad 3 någonstans?...prestandökningen är inte värd för en dyrare 4a.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Last edited: Apr 4, 2013
  3. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ipad passar ju bäst för någon som inte är så teknisk av sig, enligt mig iaf så leder ju Apple surfplatte rejset, lätta att använda, minimalt med lagg och, ja, lätta att använda ;)

Kidet likes this.
  4. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lätt att använda ända till iTunes måste användas och huvudvärken tilltar...

5. Kidet

MINA ENHETER

Det här med itunes oroar ju lite men annars så lutar det helt klart åt en ipad.

Vad är det med itunes då jag aldrig haft en apple produkt ? Existerar filer enbart i itunes? Kan man inte lägga saker från ipaden direkt på skrivbordet och föra över från datorn till ipaden?

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Skaffa en iPad 2 till henne!

Förr (innan iOS 5) så var det ju så att för att ens börja använda iPaden så var du tvungen till att använda iTunes för att "aktivera" iPaden. Nu är det bara att följa instruktioner på skärmen likt Nexus serien. Vill du föra över musik och bilder t.ex måste man använda iTunes.

Det går inte att använda en iEnhet som en hårddisk (går kanske det gör) men man ser bara bilder. Man kan altså inte bara "dra och släppa" från en dator.

Vad jag vet så existerar bara filerna iTunes.

iTunes är dock ganska enkelt att lära sig för en som kan lite om teknik. Men jag skulle inte rekommendera att din mamma för över filer etc. själv utan det får du göra.

Jag skulle valt en iPad 2 till henne.

Om du nu köper en iPad till henne och stöter på problem så finns det massa guider på YouTube, eller så skickar du ett PM till mig.

MVH​

Kidet likes this.
  7. Kidet

MINA ENHETER

Jag tackar så mycket för hjälpen mor blev nöjd med sin ipad. Dock fick man införskaffa ett tangentbord till det, eftersom hon tyckte det va drygt att trycka på skärmen så hon kunde likväl köpt en laptop :P

Thread Status:
Not open for further replies.