Använder Androidprylar internminnet olika?

Discussion in 'Allmänt' started by alliens, Oct 29, 2013.

1. alliens

alliens Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

En vanlig Androidmobil har runt 2-3 GB RAM där alla appar och spel installeras, och då och då måste man flytta dessa till ett externt SD-kort för att få mer plats.
    Men på min Nexus 7 står det inte "här har du 1 GB RAM till att installera appar och resten av internminnet till något annat" utan allt internminne tycks användas som samma utrymme?

På min Acer iconia Tab står det också endast "internminne: 32GB", inget "1 GB RAM".
    Betyder det att Nexus och Acer använder hela minnet till att installera appar, till skillnad från tex Samsung Note där du kan visserligen ha 16/32 GB modeller, med alltid bara 2 GB RAM (dvs att vissa appar, tex Chrome, Facebook mfl, inte kan flyttas från RAM-minnet).

Kan det verkligen vara så att vissa prylar erbjuder bara 2-3 GB RAM till installationer, medan vissa skippar RAM-begränsningen och erbjuder hela flashminnet till att installera appar och spel?

Last edited: Oct 30, 2013
  2. llama

llama Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Ram och internminne är två olika saker och det är det som skapar din förvirring. Ram minnet hanterar hur många program etc du kan ha aktiva samtidigt och standard för nyare androider ligger på 1 - 2 gb, finns bara en telefon med 3 och det är Note 3.

3. alliens

MINA ENHETER

Tack för ditt svar, men jag måste nog förtydliga mig: om jag kollar på lagring i min Samsung Note, då står det "enhetsminne totalt lagring 1,97 Gb" och sen står det "USB-lagring 11,07 Gb".
    Alla program installeras först i det som kallas "enhetsminne" som är på 2 GB, och vissa appar går inte att flytta därifrån.
    När dessa 2 GB är fulla - ja då är det slut på minnet. Sen spelar det ingen roll hur mycket internminne eller vilket sd-kort jag har. Är de 2 GB fulla, ja då är det slut på minnet, säger mobilen.
    Och Google chrome, maps, facebook mfl går inte att flytta från dessa 2 GB.

På Acer Iconia Tab är det inte så. Där står det bara "enhetsminne 32 GB" - punkt. Det finns inget att flytta, som i Samsung. Och alla appar installeras på dessa 32 GB.

Varför är det olika?
    Självklart ska man då välja Nexus el Acer, om de hanterar minnet olika.

Last edited: Oct 30, 2013
  4. strangelovee

strangelovee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vissa enheter kan bara lagra de installerade apparna på internminnet, ex samsungs om ajg inte är helt ute och cyklar medan andra har möjligheten att flytta apparna till ett extern minneskort. Enheter har olika stora internminnen, och vissa har enbart interna minnen där allt får samsas om det

alliens likes this.
  5. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

tillverkare väljer själva att baka in stöd för att flytta appar utanför det fördefinierade interna minnet. Google har officiellt helt tagit bort det stödet sen 4.x. Samma sak när det gäller sdkort osv.

cloud... inget annat än en ren försäljningspunkt. Det ligger såklart en viss sanning i det hela när det gälle rproblematik att viss del av datat ligger på ett håll och själva appen i sig på ett annat håll men i det stora hela handlar det såklart endast om en sak. Google vill sälja google drive storage.. precis som iphone med icloud osv osv.

6. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta är till för ifalll du återställer mobilen, så försvinner bara allt i 2GB enheten och resten i USB lagring finns kvar.
    Medan Nexus/Acer, så förvinner allt vid återställning av mobilen. Då menar jag allt du har lagrat i 16/32GB interna minnet försvinner och då är det viktigt att ha backup hela tiden på det som du vill ha kvar vid återställning.

Att ha interna minnet partitionerat upp i 2 partitioner som Samsung och andra OEM har gjort, har sina fördelar. 2GB anses som tillräckligt och får plats med flera hundra appar faktiskt. Då appdata, lagras i USB lagring eller ext sd kort om finns möjlighet att välja och detta beror på hur dev som utvecklat appen har gjort det.

Samma som i en dator, då folk har oftast HDD uppdelat i flera partitioner och endast OS partitionen (C:) försvinner och allt annat i andra partitioner finns kvar vid återinstallation av OS.

alliens likes this.
  7. alliens

MINA ENHETER

Tack för alla svar
    Ja, det måste ju vara en smaksak om man vill ha två partitioner. Jag har installerat minst 50-tal appar och spel, och på det ett antal widgets, launcherteman, skärmlås och levande bakgrunder.
    Då räcker intd 2 Gb särskilt långt, inte ens om man flyttar saker till sd-kortet och rensar cache och andra tempfiler.

Då kommer min viktigaste fråga: vilka mobiler har endast en partition? Tex har alla Nexusenheter bara en partition? Och alla Samsung har bara fjuttiga 2-3 Gb + en partition till.

Är det någon som vet hur andra märken gör? Har tex Acerenheter bara en partition?

Jag kommer att undvika denna 2Gb begränsning, men då kanske jag bara kan köpa Nexus (iofs är inte det ett dåligt val, men jag är nyfiken ifall fler märken gör som Nexus)

8. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

2gb räcker... otroligt långt. datat till de flesta apparna landar ju inte i samma minne.

alliens likes this.
  9. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det som dyker upp som internminne kontra USB förvaring i din telefon är egentligen mer än två partitioner. Det är fysiskt två olika lagringsenheter. Det inbyggda USBminnet dyker däremot upp som en ansluten enhet även fast den är inbyggd. Det är utvecklarna som valt att expandera telefonens lagringskapacitet med hjälp av inbyggda flashminnen medan appar kan installeras på det ordinarie systemminnet som vanligt.

Jag kan inte uttala mig om vilka tillverkare som gör detta men det är inget som stör på min gamla Samsung iallafall. Tycker tvärtom att det är skönt att ha en clean mappstruktur och slippa lägga sina egna filer i androids jungel av mappar på internminnet.

2 gig för appar tycker jag är tillräckligt. Men jag har fått uppfattningen att det inte verkar räcka för andra.

alliens likes this.
  10. alliens

MINA ENHETER

Ja, ganska många i min bekantskapskrets, även såna som kan klassas som lagom-användare, får meddelande om slut-på-minnet efter ett (längre) tag. Då får man antingen rensa, roota el återställa, beroende på problemet.

Så sammanfattningsvis är alltså läget följande:

Samsung och många andra har valt att ha OS och många appar (de som inte får flyttas) på partition/minne som varierar alltifrån 512Mb till 3 Gb. Storleken på SD-kortet spelar ingen roll där.

Andra, som Nexus och troligtvis Acer mfl, har valt att ha allting (OS, alla appar och privata filer) på samma ställe - har du 16 Gb eller 32 Gb - det är där allting ligger. Det där med 2 Gb är mer eller mindre rent cachelagring.

Men...
    hur f*n ska man veta vilken smartphone gör vilket?
    Jag kan knappast knalla in på tex Netonnet och fråga "tja, hur lagrar denna smartphone sina appar?". De flesta ställen kan väl inte svara på det. Ibland uppger inte ens tillverkarna själva hur det ligger till.

Är det nån som har förslag hur man kan hålla koll på hur en smartphone använder internminnet? Dvs om jag skulle ha lust att installera 199 (icke-flyttbara) appar, vill jag kunna göra det utan att minnet tar slut. Tvingas man roota, lägga in CM eller bara köpa Nexus/Acer prylar?

Det här kommer att väga tungt inför mina framtida köp.

11. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Gör en tråd och fråga här på forumet! :)