Använder ni virusprogram/ anti theft program?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Brundin, 14 jun 2013.

1. Brundin

Brundin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

MINA ENHETER

Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Använder ni virusprogram/ anti theft program på eran lur ?
    Vilka använder ni och slukar dem mycket batteri ?

2. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Jag använder AVL för skydd mot skadlig kod (goo.gl/AevYx) och Cerbeberus Anti Theft (goo.gl/7vZW5) för "anti theft".
    Kan inte påstå att de slukar batteri.

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nej, inte jag. Men jag kanske borde, för det finns ju en del saker man har sparat i telefonen som kontonummer och adresser och även en del koder som det skulle bli lite jobbigt med ifall telefonen kom i orätta händer. Men under de snart 20 år som jag haft nån form av mobiltelefon så har jag aldrig blivit av med nån, och det känns lite omotiverat att ha nånting installerat som i praktiken aldrig kommer till användning när det är knappt om minnesutrymme. Och sen ska man vara säker på att den där säkerhetsfunktionen verkligen fungerar. Nyare Xperior har jag dock gör mig har nån inbyggd stöldskyddsfunktion. Hade jag en sån skulle jag nog aktivera den.
    På min jobbtelefon har jag dock ett sånt system installerat, det är ett krav från säkerhetsavdelningen. Med hjälp av den appen går det att tömma mobilen på innehåll fjärrstyrt ifall man tappar bort telefonen. Den appen ser även till att tömma telefonen ifall man misslyckas för många gånger med displaylåset etc.

4. Colan

Colan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Avg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. kerimo666

kerimo666 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lookout Security & Antivirus, funderar testa på något nytt.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

6. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    nope använder inget sådant. installerar enbart program jag känner till i telefonen, är det ett nytt program med inga nedladdningar eller kommentarer så väntar jag hellre att installera det...

7. SirHejsan

SirHejsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Använder Avast mobile security med anti-theft. Jag är väl inte egentligen rädd för virus men stöldskyddet är väl värt att använda. Man styr det antingen via sms eller en hemsida. Det man kan göra är att låsa mobil, se var den är, radera allt bl.a. Gratis är det också men inte på svenska.

8. fugl12

fugl12 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Rekommenderar ALLA att skaffa appen Cerberus. Det är den bästa anti-stöld applikationen till Android enligt mig. Dessutom kan man an använda 5 enheter per licens och enkelt täcka hela familjens telefonener.

Senaste jag använde den var när mamma hade glömt sin telefon "någonstans" under dagen. Då kunde jag enkelt logga in via webbgränssnittet och ta reda på var den var. (Den låg på ÖB för er som undrar).

Jättemånga andra bra funktioner. Man kan hämta samtalslistor, smslistor, ringa samtal, skicka sms, spela in ljud, wipea, filma, hämta location, location history mm.

Dessutom smarta funktioner som tex. Att den tar en bild med framkameran när man skriver in fel kod och mailar bilden till din mail. Eller att man kan ställa in att endast ditt simkort är tillåtet i telefonen, så när någon stjäl din telefon och stoppar in sitt sim så skickar telefonen automatiskt ut sms till förinställda nummer från tjuvens egna nummer. Meddelandet innehåller location, wifiinformation, serienummer på simkortet, operatör och subscriber ID. Säkert ännu mer som jag inte kommer på.

Dessutom kostar licensen typ 25kr så det är ganska mycket bang for the buck.

Sent from my LG-E975 using Tapatalk 2

Last edited: 16 jun 2013
  9. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Nej, det finns absolut ingen anledning till att skaffa någon typ av "skydd", det inger bara en falsk säkerhet. Det enda skyddet som behövs finns inte och det är ett skydd mot okunniga användare.

Android är redan säkert som det är, om ni läser på om det kommer ni förstå hur allting fungerar. Jag orkar verkligen inte förklara ännu en gång bara för att folk inte orkar göra research själv. :P

Jag har inte använt något antivirusprogram på flera år till Windows heller. Men för sakens skull installerade jag ett populärt alternativ för ett tag sedan och föga förvånande hade jag inga virus på min burk.