ROM: AOSP-rom till S5

Diskussion i 'Galaxy S5 - ROM-filer och utveckling' startad av prograde, 25 oktober 2014.

1. prograde

prograde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Har surfat runt på XDA-Developers med mera men får inte allt riktigt klart för mig, så jag chansar på att fråga här.

Fick S5:an härom veckan. Jag har lyckats roota med TowelRoot och lagt in NeatROM utan att trigga Knox (tjoho!). Men jag är inte särkilt nöjd, utan inser att jag skulle ha valt en AOSP-rom för att slippa TouchWiz och diverse bloatware och få en mer "neutral" Androidmobil. Man lär så länge man lever...

Hittade en lista på olika rom:ar här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2719906

Problemet är att såvitt jag kan läsa mig till i instruktionerna för AOSP-rom:arna så ska man att lägga in en custom recovery för att lägga in respektive rom. Å andra sidan läser jag mig till att en custom recovery garanterat kommer att trigga Knox.

Så:
    1. Stämmer det att custom recovery oundvikligen triggar Knox?
    2. Måste jag lägga in en custom recovery för att lägga in dessa rom:ar eller är det bara en rekommendation? Eller går det att använda Odin, Odin Mobile eller nåt annat trolleri?
    3. Nån annan bra rom som rekommenderas? :-)

2. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    prograde gillar detta.
  3. prograde

prograde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Slutsatsen av svaren på punkt 1 och punkt 2 är att det inte går att klämma in en AOSP-rom utan att trippa Knox. Har jag fattat rätt?

Jo, det är en SM-G900F. Glömde skriva det.

4. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Helt rätt. Vem vet, kanske någon som lyckas fixa en möjlighet så småningom, men vem orkar vänta på det? B-)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

prograde gillar detta.