Apache 2- licensen

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av blueWater, 27 feb 2013.

1. blueWater

blueWater Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

1. Går det att återanvända koden som finns i Samples-mappen, och bygga vidare på den, så att det blir en ny app? Jag förstår att det går om det är Apache 2, men längst upp på licensen, står det " Copyright (C) 2007 The Android Open Source Project". Alltså det står copyright och open source i samma menning- hur ska jag tolka detta?
    2. Om det nu går att återanvända koden, var ska jag märka att denna koden är min, och den där koden har funnits innan jag började koda? Ska jag ha en kopia på hela source filen, som var från början, någonstanns i appens mapp? Och skapa en ny fil, med min kod?

Tacksam för svar

2. ballzak

ballzak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har försökt att formulera ett bra svar på den här frågan, men har inte lyckats.

Visst, det står i licensvillkoren, men vad innebär det rent praktiskt?

Så här tolkar jag det:
    Om jag gör ändringar i en fil som har Apache license så kan jag ta bort licensen och alla copyrights och ge ut under vilken annan licens jag vill...och även utan någon licens.
    Om jag i min ändrade fil behåller Apache license så måste jag behålla alla copyrights och även skriva in att jag gjort ändringar.
    Om jag inte ändrar något i koden så får jag inte heller ta bort licens eller copyrights.

4. ballzak

ballzak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

IANAL.

Om du börjar ifrån befintligt Apache2 kod så skall licenstexten stå kvar. Men efter som du inte behöver släppa källkoden så kommer ju ingen se den i alla fall.

Jag använder själv diverse öppen källkod i mitt "stängda" projekt. Enda jag gör är att ha en "Licenser för öppen källkod" dialog som visat lisenserna (Apache2, LGPL, MPL) för de jars som används.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Så filerna måste behålla sin licens inklusive alla copyrights + att jag måste skriva att jag gjort ändringar, men hela mjukvaran kan ges ut under annan licens även om den var under Apache license från början?

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Om jag har förstått det hela rätt så fungerar Apache-licensen som BSD-licensen. Du får använda dess källkod i egna closed-source-projekt. Du kan byta till en annan licens. Men du måste göra en "källhänvisning" och berätta att ditt projekt bygger på kod av de ursprungliga upphovsmännen och dessa upphovsmän skall listas.

m v h Henrik