APN inställningar Spring mobil

Discussion in 'Hero' started by evst, Feb 3, 2010.

1. evst

evst Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Är ingen van användare av avancerade telefoner, men fick genom min arbetsgivare möjligheten att beställa en valfri telefon, så jag valde en HTC hero… Något jag nu ångrar lite. Jag har lyckats ringa och ta emot samtal med telefonen samt koppla upp den mot datorn (!) men att få igång så man kan surfa eller ta emot/skicka mms verkar hopplöst….. Jag använder mig av Spring mobil då det är en jobbtelefon, och jag har datapaket aktiverat på mitt abonnemang.

Jag har surfat runt på forumet och sett att APN inställningar anges för bland annat Spring mobil. Problemet är att jag i min telefon har betydligt fler inställningar som kan göras än vad som anges i tråden ”svenska APN inställningar” för spring mobil.

När jag klickar på åtkomstpunktnamn får jag upp följande:

Spring GPRS (markerad med grön ring)
    Spring MMS (ej markerad)

Så klickar jag på Spring GPRS och får fram följande nedanstående fält att fylla i. Jag har fått inställningar av Spring mobil kundtjänst och fyllt i dessa samt sparat. Dock fanns det data i flera av fälten när jag redigerade APN inställningarna – jag har bara ändrat i de 4 översta fälten, de andra har jag lämnat som de var – månne är detta fel???

Namn: Spring GPRS (stod Spring data förut)
    APN: data.springmobil.se
    Proxy: 213.88.184.41
    Port: 8080
    Användarnamn: har inte angetts
    Lösenord: har inte angetts
    Server: har inte angetts
    MMSC: har inte angetts
    MMS-proxy: har inte angetts
    MMS-port: har inte angetts
    MMS-protokoll: wap 2.0
    MCC: 240
    MNC: 10
    APN-typ: default

MMS inställningarna vet jag inte riktigt var jag skall fylla i, de har jag också fått från kundtjänst.

Jag har också läst på Spring mobils hemsida att en CAB-fil måste installeras och ”Spring Mobil” väljas som operatör i det program som installeras på telefonen.

Jag gick också in och tittade vilken operatör som var angiven under Nätverksoperatör, och då var Sweden3G vald, jag sökte då efter nätverksoperatörer och fick fram en lista där Spring fanns med, och valde det, var det fel?

Hursom, när allt detta är gjort, kan jag iallfall inte surfa eller hantera mms.

Säkert har ni hört detta till leda, men vad gör jag nu (bortsett från att ge upp…)???

Har haft min telefon sedan strax före jul :(

2. Nissdroid

Nissdroid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför ens överväga att ge upp? Bråka med kundtjänst tills löser ditt problem. Gör de inte det, se till att din chef inser och byter operatör.

3. mrhedstrom

mrhedstrom Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick du igång Heron med Spring Mobil? Om ja, vad har du för inställningar?

4. hawah

hawah Teen Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Eftersom Spring ägs av Tele2 och kör med Tele2s nätverk utanför deras egna zoner, så kan det ju vara en idé att prova med Tele2-inställningar.
    Att det kommer upp Sweden 3G är alltså helt OK, eftersom Telia och Tele2 äger detta nätverk gemensamt.

Att övertala chefen att byta är nog inte det lättaste eftersom denna lösning är en totallösning med mobillösning som ersätter all fast telefoni...

5. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo men nu är det fortfarande en yrkesmässig tjänst som borde/ska generera aktivitet från kundtjänsten....;) (helt annan support än "pöbelns" abb)

Får man ingen hjälp så har nog "chefen" valt fel operatör.

Orkar man inte ringa upp kundtjönsten så får man skylla sig själv och "sitta där med sin skit"....

6. Nissdroid

Nissdroid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi hade Spring ett kort tag hos min förra arbetsgivare. Pukor och trumpeter är vi bytte. Det avtalet sas upp efter sex dagar... :-)

7. skojt

skojt Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ring kundtjänst om det inte funkar.
    https://swedroid.se/wiki/index.php/APN-inst%C3%A4llningar#Spring_mobil

Du ska inte gå in och välja operatör. Sweden 3G är Tele2s och Telias gemensamma 3G-nät som SpringMobil-användare roamar i när du är i 3G-nätet. Roaming ska vara ikryssat eftersom SpringMobil (ditt kontor) är ditt hemma-nätverk.

Det är onödigt att fylla i proxy-fältet för paketdata- proxyn är till för gamla telefoner som kräver proxy.