App badges

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av splitfeed, 28 jun 2010.

1. splitfeed

splitfeed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har pillat lite med att generera badges för apps i stil med denna:

Nu har jag kommit så pass långt att jag vill försöka få dom att se vettiga ut och innehålla information som är relevant för en potentiell användare. Meningen med dom kan väl tänkas vara att t.ex. användas som forumsignaturer eller att sätta på sin egen site.
    Storlekar lär det få bli ett antal varianter på, samma sak med layouter. Jag skulle jättegärna få lite input på vad man kan visa i dom, andra användningsområden och förslag på utseenden.

Informationen jag har om apps är i stort sett samma som du kan se på en vanlig market-site typ androlib och lite till ;)

Zooklubba och r00t gillar detta.
  2. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Shit vad bra. Vore guld ifall något sånt här gick att knyta ihop med kommentarfunktionen här på swedroid.
    Design och förslag på sådan lämnar jag till folk som är mer kunniga. Tycker det ser bra ut redan nu men kanske kan lägga på lite 3D-effekt på svarta rutan.

Keep up the goodwork

3. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för responsen! Hur menade du att det skulle knytas mot Swedroid? Tror inte jag fattade den biten riktigt :)

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kanske så att det finns en snabb-kod för dem [app=com.filmtipset] när man skriver kommentarer, så att det automatiskt genereras en länkad bild.

Vore ju också shysst med en helt swedroid-brandad version, till utseendet, som artikelförfattarna kunde börja använda.

5. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, det låter ju vettigt faktiskt. Jag hade nog inte hunnit vakna riktigt ännu ;)

Tekniskt sett är det inga problem från min sida, det hade varit skitkul att kunna bidra lite tillbaka till Swedroid. Jag ska se om jag inte kan kidnappa lite tid av en av våra grafiker på jobbet för att pilla ihop nån exempelbild :)

6. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Mycket mer kan göras, men jag tänkte tigga lite intial input. Anledningen till att den blev så stor är att QR-koder funkar bäst i vissa storlekar och detta är den minsta som jag lyckats avläsa. (Dom olika storlekarna går att se t.ex. här)

Det går ju även visa eventuellt pris, antal nedladdningar och allt möjligt men jag vet inte vad som känns relevant. Eftersom det är en svensk site är kanske priset onödigt, men vi har å andra sidan många rootade användare också ;)

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 018
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ser inte alls dumt ut, hade varit tjusigt i form av en WP-plugg. Förmodar att det även varit populärt i forumet?

8. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känns det som en bra kod för badges eller vill ni hellre ha något annat?

9. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ser kalas ut. Hade varit fantastiskt för threaden med homescreen-screenshots. 8)

10. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Funderade lite på länkning.. Om man kommer via en android browser är ju market:// rätt naturligt, men vad känns vettigt annars? Det finns ju massa olika markets och alla har sina favoriter.

Pluginmässigt har jag första utkast till både WP och VB, men värt att nämna är att dom för tillfället fortfarande går mot min server för att hämta bilder. Dom cachas lokalt i x minuter innan en ny hämtas (Appen kan ju ha ändrats).

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Tänkte göra en av årets bump. Men mest för att jag är intresserad av ett WP-plug.

Hur går det? Har arbetet stagnerat?

12. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Arbetet med hämtning av data från Market är vid liv, men badges-biten har hamnat på efterkälken.
    Jag skulle nog kunna peta till den lite så du kan få något användbart, så kanske man skulle kunna ta sig vidare utifrån hur det går?

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Vill inte pracka på dig att göra något om det enbart är för mig.
    Om inte annat är det väl mer intressant att få hämtningen fungerande så kan man kanske göra sin egna badge dvs göra egen grafik.
    Så google code-projektet med php-koden är fungerande?

14. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är lite meckigt med deviceIds ibland och har lagt av vid ett par tillfällen med Google ändrat marketen, men det funkar iaf :)

Det hade varit jättekul att göra en riktig plugin av det, men jag hade lite brist på tid och designer. Det som finns nu funkar väl egentligen, men kräver kodändringar för att ens fungera med något annat än mitt eget gmail-konto.
    Att ändra hur badges ser ut, konfigurera sin market-anslutning och cachning hade varit bra att ha som inställningar i en plugin för att vara lite mer användarvänlig.

Har du kodat WP-plugins tidigare?

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Nix. Tänkte väl isåfall fula ihop något om jag har tid till min egna sida. Ingen kunskap alls om wp-plugin och tyvärr inte tid heller.

16. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag ska nog lyckas pilla ihop något, blev sugen på att åtminstone KUNNA använda den på min egen WP om jag skulle få för mig det ;)

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jo det är så jag ser det med. Får väl fula ihop några funktioner för det :P.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

18. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Skickade ett PM med en testversion. Finns en hel del uppstädning att göra för att den ska vara bra nog för öppen release, men du kan testa lite iaf :)

Det finns "riktiga" plugininställningar för det man behöver kunna ange och ett halvdant system för badge-design-plugins. Man skriver t.ex [app=com.feelingtouch.physical] för att få ut en badge.
    Filerna cachas i ett konfigurerbart antal minuter innan marken kollas upp igen för att se om något ändras. Vore inte alls orimligt att ställa detta på flera timmar eftersom sådant sällan uppdateras ändå.

19. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om det är någon mer som är nyfiken på att testa så säg bara till.

Funderar lite på att bygga om pluginet så det inte bara returnerar en bild ifall man vill göra visa appinfo med HTML eller nåt. Andra idéer eller önskemål tas gärna emot också :)

20. splitfeed

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Petade in en liten bonusfunktion igår också, stöd för QR-BBCodes. Tyckte det var en rätt relevant funktion i sammanhanget, men jag gjorde den konfigurerbar så man kan slå av det om man vill.