App för att använda luren som sk. 3g-dongle (Galaxy Young)

Diskussion i 'Applikationer' startad av PiPuss, 15 jul 2012.

1. PiPuss

PiPuss Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Har en galaxy y (young) som jag använder som wifi-hotspot.
    Men får inte in så bra mottagning här i sommarstugan utan ligger på 1 prick och runt 0.5Mbit, dessutom stängs Wifi hotspot av helt random lite då och då, vilket är smått irriterande.

Jag har ett simkort från Telenor med vilket jag får max mottagning med, men undrar om det finns något sätt att använda telefonen som 3g-dongle då det INTE går att bara starta wifi hotspot och köra så.

Det är ju förövrigt bara tre pinnar som tar emot data från simkortet, medans simkortet har fyra "zoner" att läsa från (vanligt simkort bara tre st)

Jag vet att när man kopplar in dongle genom datorn så kan man ju skita i att ha comviq connect, 3 connect osv genom att skriva in vilket nr som rings upp i en vanlig anslutning och sedan ringa upp, så jag tänkte att på detta sätt borde det gå att göra någon ful-lösning, eller har jag helt fel?

Finns det någon bra app för detta isåfall? Sökte på market efter "hotspot" och "tethering" men hittade inte direkt något av värde.

Tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ytterst internetberoende. ;)

(Har förövrigt ingen aning om var tråden ska ligga, hittade 5st ställen typ där den "kunde" passa in, men ville inte korsposta, så mod får gärna flytta dit där den passar bäst. Tack!)

Mvh PP

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 261

MINA ENHETER

Förmodligen ingen hjälp men det finns telefoner (t.ex. Wildfire) som kan agera "3g-modem" eller fast nät, då kopplar man in telefonen med usb-kabel och då får man en meny där man bland annat kan välja att bara ladda telefonen men också att låta den dela ut nätverket till datorn. Kanske finns det något om det i inställningarna även i din telefon?

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

En lösning för dig kan vara att investera i dessa små minirouters som finns som har inbyggt 3g/4g modem. så du stoppar helt enkelt bara in simkortet i den och drar igång routern. konfar den och så är det bara att köra. kostar några slantar dock.

4. PiPuss

PiPuss Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Johnny, ja, jag tänkte göra det sen, men skulle behövt någon tillfällig lösning nu bara medans jag är i sommarstugan några dagar till.

Ironiskt nog så körde jag 3st appar, "GSM Booster", "Network Signal Booster" och någon annan. Kollade på bredbandskollen och igår mätte jag 0.37Mbit och 0.40Mbit, nyss körde jag 0.82Mbit 3 gånger på rad och det duger alldeles utmärkt för att surfa med, går att lyssna på internetradio nu iaf.

Så nu är prio1-frågan efter ett program som håller min wifi hotspot igång (den stängs av utan anledning) och prio2 det som står i förstainlägget.

Undrar även om ni kan ge tips på någon bra app som helt stänger av uppkopplingen efter x antal megabyte/gigabyte. Med 3 har jag fri surf men bara till 2gb, med telia har jag fri surf men bara till 5gb, och med ~1Mbit tar det inte lång tid att göra av med 2gb.

Mvh PP