App för att begränsa batteriets laddning?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av android123, 9 december 2021.

1. android123

android123 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Finns det en app för att begränsa hur långt batteriet kan laddas?

Jag försöker att hålla det mellan 20%-80%
    (Google Pixel 6)

2. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702

MINA ENHETER

Nej det går inte, det måste stödjas av mjukvaran i telefonen.
    Men Pixel laddar ju bara till omkring 80% om du sätter den på laddning på kvällen (efter kl 21) och har ett alarm inställt (mellan kl 5 och 10). Sen laddar den upp dom sista 20% så att det är 100% någon timme innan larmet går.

-edit-
    Detta håller nere både temperaturen på batteriet och tiden som batteriet är på 100%, två av faktorerna som påverkar ett batteri mycket. Men jag tycker att Google likt Sony skulle kunna ge användaren ett val på att bara ladda till 80%, det borde inte vara så svårt att fixa.

Das Erdbeerkuchen, Heleg och Kristy gillar detta.
  3. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.152

MINA ENHETER

Det är visserligen inte exakt vad du frågar efter, men appen Accubattery är nog så nära du kan komma om funktionen inte finns inbyggt i systemet. Den stoppar visserligen inte laddningen, men den gör att telefonen piper högt och ljudligt när den uppnår önskad laddning och sedan med jämna mellanrum så att man själv kan dra ur.

Tyvärr gör vissa telefoner sitt bästa för att döda appen trots att man satt den på att inte stängas ned så på exempelvis Xiaomi är den opålitlig, men på Samsung fungerar den klockrent så det skall den säkert göra på Pixel också.

4. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Ett långskott.
    Du skulle kunna räkna på hur lång tid det tar att ladda till önskad procent, och sen ta timer och ställa så att den bryter strömmen.

Men det bygger också på att mobilen måste kanske gått ner till en viss procent, samt att man måste ladda mobilen vid inom ett visst tidsspann.